اهتمام کلیساهای فرانسه به مسائل زیست محیطی/ آبادانی زمین؛ مأموریتی قرآنی
کد خبر: 3779300
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
در نشست سازمان فرهنگ و ارتباطات مطرح شد:

اهتمام کلیساهای فرانسه به مسائل زیست محیطی/ آبادانی زمین؛ مأموریتی قرآنی

گروه بین‌الملل ـ پروفسور هنری دولااوگ، کشیش فرانسوی در نخستین نشست گفت‌و‌گوی دینی مرکز گفت‌و‌گوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مسیحیان کاتولیک فرانسه گفت: ادیان در زمینه حفظ طبیعت رویکرد مشترک دارند و در کلیسا‌های ما به مسائل زیست محیطی اهمیت داده می‌شود و مطالعاتی در این زمینه صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین دور گفت‌و‌گوی دینی مرکز گفت‌و‌گوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مسیحیان کاتولیک فرانسه امروز، 17 دی ماه، با موضوع «اهمیت محیط زیست در اسلام و مسیحیت کاتولیک» در این سازمان برگزار شد.

ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی  یونسی، مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان تهران، از شخصیت‌های ایرانی حاضر در این نشست بودند.

هیئت فرانسوی نشست نیز متشکل از کاردینال جین نوئل آولین، اسقف شهر مارسی و رئیس کل دانشگاه‌های کاتولیک فرانسه، پروفسور روبرت لوئی لوگال، رئیس حوزه علمیه و مغز متفکر کاتولیک‌ها در فرانسه، پروفسور ونسان فرولدی، رئیس مرکز تعالیم پدران روحانی واقع در مرکز عالی آموزش نوکشیشان کاتولیک ونماینده واتیکان در فرانسه و پروفسور هنری دولااوگ، کشیش و مدیر سمینار سنت سوپلیس در شهر «ایسی لومیلینو» بود.

ابوذر ابراهیمی ترکمان طی سخنانی در این مراسم گفت: یکی از مسائلی که در بحث محیط زیست باید توجه کرد، حق انسان در بهره‌برداری از طبیعت است، انسان حق بهره‌برداری از طبیعت را دارد؛ اما یکی از مشکلات این است که انسان هیچ زمانی به حق خود قانع نبوده و گاه باعث ضرر زدن به دیگران و طبیعت شده است.

وی افزود: از 110 سال پیش بر این مسئله تأکید شد که کسی نمی‌تواند برای استفاده از حق خود به دیگران آسیب و ضرر برساند و قوانینی در این زمینه تصویب شد. در قانون اساسی ایران هم این حق محترم شمرده شد، اما چون شرمندگی و ندامت در ذات بشر به صورت عمومی آن قدرتمند نیست که بتواند جلوی تجاوزات بشر به طبیعت را بگیرد، به همین دلیل باید قوانین الزام‌آور دیگری برای جلوگیری از آسیب‌ها وضع شود.

طبیعت ارث پدری نیست

ابراهیمی ترکمان تصریح کرد: طبیعت ارث پدران نیست، بلکه امانت برای فرزندان است. به همین دلیل اجازه نداریم که با طبیعت به هر گونه که دلمان می‌خواهد رفتار کنیم؛ چراکه باید برای آیندگان یک امانت‌دار خوب باشیم. در آیات قرآن آمده است که خداوند زمین را فارغ از جنسیت و اعتقاد و زمان برای تمام نسل‌ها آفریده است.

تخریب محیط زیست به شناخت خدا آسیب می‌زند

از راست: ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات و جین نوئل آولین، رئیس کل دانشگاه‌های کاتولیک فرانسه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی طبیعت را جلوه‌گاه ظهور حق برشمرد و تأکید کرد: در ادیان طبیعت یکی از راه‌های شناخت خداست. شناخت خدا از دو طریق انفس و آفاق ممکن می‌شود و منظور از آفاق همان طبیعت است؛ وقتی طبیعت را تخریب و با آن با خشونت رفتار کنیم، این مسئله نشانه جنگ و خشونت با خداست.

شناخت خدا

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان این که تخریب محیط زیست به شناخت خدا آسیب می‌زند، ادامه داد: امروز متأسفانه پرستش تکنولوژی به جای پرستش خدا، در جوامع نقش می‌آفریند؛ در حالی که تکنولوژی باید ابزاری برای بهتر زیستن و تحقق زندگی معنوی باشد؛ نه اینکه آن را پرستید.

وی گفت: طبیعت معبد خداوند است و تمام ادیان بر پاکی، نظافت و بدون آسیب بودن معبدها تأکید دارند، مسیحیت، یهودیت، بودیسم و هندوئیسم به تخریب معبد و تقدس زدایی از معبد تشویق نکرده‌اند؛ امروز وظیفه ادیان است که بشر را از نظر اخلاقی و معنوی نسبت به طبیعت آگاه کنند و این آگاهی بخشی باید تداوم یابد.

تجربه‌ای برای سنجش

کاردینال جین نوئل آولین، اسقف شهر مارسی و رئیس کل دانشگاه‌های کاتولیک فرانسه، نیز در ادامه سخنرانی کرد و گفت: گفت‌و‌گوی بین ادیان تجربه‌ای معنوی و آزمونی برای سنجش ایمان ماست؛ مسئله گفت‌و‌گو مربوط به همه انسان‌ها اعم از مؤمن و غیرمؤمن است و نخستین قدم برای ارتباط میان بشر به شمار می‌آید.

وی افزود: آلودگی‌های محیط زیستی، یکی از مشکلات جهان امروز است، انسان‌های مؤمن و معتقد باید در این عرصه مشارکت زیادی داشته باشند و دیالوگ‌های بین مذهبی در این رابطه بسیار مهم است.

آبادانی زمین؛ مأموریتی قرآنی

در ادامه حجت‌الاسلام علی یونسی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی طی سخنانی اظهار کرد: بنا به فرموده قرآن«هُوَ الَّذِي اَنشَأكُمْ مِنَ الاَرضِ وَ اسْتَعمَرَكُمْ فِيهَا: اوست که شما را از زمین آفرید و آبادی آن را با شما واگذاشت» (آیه 61 سوره هود) خداوند بشر را برای آبادانی زمین آفرید، یعنی مأموریتی که بشر در کره زمین بر عهده گرفته است، آبادانی زمین است و خداوند از بشراین مأموریت را خواسته است.

تخریب محیط زیست به شناخت خدا آسیب می‌زندحجت‌الاسلام والمسلمین علی  یونسی، مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی

وی افزود: در تمام ادیان آسمانی بحث بهشت به صورت سمبلیک مطرح شده است. خداوند بهشتی را برای رفاه انسان آماده کرد؛ اما طولی نکشید که به خاطر این که انسان از حد و حدود خود عبور کرد، آن بهشت را از انسان گرفت و او را به سوی زمین فرستاد و به او مأموریتی داد که بهشتی جدید باید با دست خود خلق کند و این بهشت باید با زحمت و تلاش به دست انسان‌ها برای انسان آفریده شود.

حجت‌الاسلام یونسی تأکید کرد: صنعت و تکنولوژی بلای جان انسان‌ها شده است و برای رهایی از بلا، انسان به دین روی آورده و شاید این دین بتواند او را از جهنم و بلای کنونی نجات دهد.

مقابله‌ کلیسا با تخریب طبیعت

پروفسور هنری دولااوگ، کشیش و مدیر سمینار سنت سوپلیس در شهر «ایسی لومیلینو» نیز گفت: ادیان در زمینه حفظ طبیعت رویکرد مشترک دارند، مذهب و کلیسا در فرانسه در مقابل مؤسسات بی توجه به مسائل زیست محیطی موضع می‌گیرند و به این مؤسسات تذکر می‌دهند. در کلیسا به مسائل محیط زیستی اهمیت داده می‌شود و مطالعاتی در این زمینه صورت می‌گیرد.

وی افزود: انسان‌ها به جای همکاری با خدا، به فکر رقابت با خدا هستند و با حرص و طمع تلاش می‌کنند طبیعت را غارت کنند و به جای اینکه طبیعت خانه انسان باشد، مخزنی است که هر چه می‌خواهد از آن بر می‌دارد، مصرف از طبیعت منفعت گرا شده است؛ در حالی که باید نگاهی الهی به طبیعت داشت و استفاده از آن برای همگان و براساس عدالت باشد.

تخریب محیط زیست به شناخت خدا آسیب می‌زندپروفسور هنری دولااوگ، کشیش فرانسوی

پروفسور دولااوگ تصریح کرد: دستورات الهی تعهد در برابر طبیعت را یادآوری می‌کند، استفاده از طبیعت بدون احترام به آن، خطر بزرگی است و باید نگاهی الهی به طبیعت داشت.

اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان تهران دیگر سخنران نشست امروز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود که اظهار کرد: طبیعت هدیه‌ای الهی است و ما از طبیعت هستیم، نه طبیعت از ما. باید اول خود و طبیعت رابشناسیم تا بتوانیم به خداشناسی برسیم، در غیر این صورت نمی‌توانیم خدا را بشناسیم.

حقیقت دین یکی است

خورشیدیان افزود: حقیقت دین یکی است و اختلاف سر طریقت و شریعت است، اگر به حقیقت دین توجه شود، به وحدت خواهیم رسید، دین هدف را که رسیدن به خداست، نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: مهم نیست چه دینی داریم، مهم این است دیندار باشیم و وجدان داشته باشیم، کار دین وجدان‌پروری از راه خردورزی است، باید یاد بگیریم از راه خردورزی وجدان پروری کنیم.

در ادامه اسقف مقریک باریکیان، نماینده خلیفه‌گری ارامنه تهران طی سخنانی سرچشمه طبیعت را خداوند دانست و گفت: ما ایمان داریم سرچشمه این طبیعت، خداوند است و خداوند انسان را نماینده خود قرار داده است.

وی افزود: بدون انسان، طبیعت معنی نمی‌شود و بدون طبیعت، انسان معنی نمی‌شود. تا زمانی که انسان، انسانیت خود را حفظ می‌کند، ایمان داریم طبیعت هم به روال خود ادامه می‌دهد.

نماینده خلیفه‌گری ارامنه تهران ابراز امیدواری کرد که نتیجه نخستین دور گفت‌وگوی دینی ایران و فرانسه مانند نوری بر فرهنگ‌های ایران و فرانسه بتابد.

توصیه قرآن

آخرین سخنران گفت‌و‌گوی دینی ایران و فرانسه آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام بود که تأکید کرد: سه واژه تسخیر، خلافت و توسعه در قرآن کل بینش انسان به طبیعت را خلاصه می‌کند و این سه واژه نشان دهنده رفتار انسان با طبیعت است.

تخریب محیط زیست به شناخت خدا آسیب می‌زندآیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام

وی افزود: خداوند هر آنچه را که انسان نیاز دارد در طبیعت قرار داده است، اما متأسفانه انسان با ظلم در توزیع و کفر نعمت، نعمت‌ها را از بین می‌برد. اولین واژه«تسخیر» است که این جهان در تسخیر انسان است و همه نیازهای انسان را تأمین می‌کند.

آیت‌الله تسخیری همچنین گفت: واژه دوم، مسأله «خلافت» است که انسان خلیفه خداوند بر روی زمین است و واژه سوم که هدف را نشان می‌دهد، مسأله‌ «توسعه» است که با واژه «استعمرکم» در قرآن به اشاره شده و این استعمار که در دنیای امروز واژه بدی است معنی حقیقی آن عمران و رشد و توسعه است.

برای دیدن گزارش تصویری مراسم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

 

captcha