اگر رفراندوم برگزار شود، مردم به حجاب رأی می‌دهند
کد خبر: 3779351
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
علی مطهری:

اگر رفراندوم برگزار شود، مردم به حجاب رأی می‌دهند

گروه جامعه ــ نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مصلحت جامعه اقتضا می‌کند که حتی کسانی که به حجاب اعتقاد ندارند، آن را مراعات کنند، اما معتقدم اگر همین حالا درباره حجاب رفراندوم برگزار شود، مردم به آن رأی مثبت می‌دهند.

به گزارش ایکنا؛ نشست «گفت‌وگوی دختران و پسران انقلاب با علی مطهری در زمینه حجاب»، امروز دوشنبه 17 دی‌ماه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سالن حکمت این پژوهشگاه برگزار شد.

اگر رفراندوم برگزار شود، مردم به حجاب رأی می‌دهند

علی مطهری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تشکر از پژوهشگاه علوم انسانی برای برپایی این نشست، اظهار کرد: هفدهم دی‌ماه، سالگرد مبارزه مردم ایران با بی‌حجابی محسوب می‌شود که طی آن طرح پهلوی برای ترویج بی‌حجابی در کشورمان شکست خورد. رضاشاه به علت تأثیرپذیرفتن از فرهنگ غرب و نزدیک ‌شدن به آتاتورک، رهبر سکولار ترکیه، تصمیم گرفت با حجاب زنان ایرانی مقابله کند. اگر خوش‌بین باشیم، احتمالاً او فکر می‌کرد مبارزه با مظاهر دینی مثل حجاب و امثال آن، کشور را به علم و توسعه نزدیک می‌کند. این طرح در ترکیه با موفقیت انجام شد و علمای اهل سنت این کشور به این علت که توان بسیج اجتماعی نداشتند، نتوانستند مقابله‌ مؤثری نشان دهند، اما روحانیون ایران که نیروی اجتماعی مهمی در کشورمان هستند، در مقابل این طرح، ایستادگی و مردم را برای مبارزه با آن متحد کردند.

حقوق متساوی زن و مرد 

فرزند استاد شهید مطهری(ره) در ادامه گفت: زن و مرد حقوق متساوی دارند و حتی به قول شهید مطهری، حقوق زن بیشتر است، اما این به معنای تشابه حقوق نیست. زن و مرد به علت تفاوت خلقت در ساختمان روحی و جسمی، مدارهای خاص خود را دارند. اگر تلاش کنیم بی‌جهت زن و مرد را از مدار خود خارج کنیم، اشتباه کرده‌ایم و خسارت به بار می‌آوریم. یکی از وظایف مشترک زن و مرد در اسلام، رعایت عفاف است و زنان در مدار خاص خود، این عفاف را با پوشش و حجاب کل بدن به جز صورت و دو کف دست، به منصه ظهور می‌رسانند.

وی تصریح کرد: ما کاری نداریم که امروزه غرب این حرف‌ها را مسخره می‌کند، بلکه ملاک ما اسلام است. غرب ادعا می‌کند که مشکل پوشش را برای خود حل کرده، در حالی که این ادعا کذب است و شواهد نشان می‌دهد دچار مشکلات عمیقی در حوزه خانواده، روابط زن و مرد و آرامش روانی جامعه هستند. غرب در سده‌های گذشته در این موضوع افراط و تفریط به خرج داده و ما را به یاد حدیث امیرالمؤمنین(ع) می‌اندازد که می‌فرماید: «لایُرَى‌الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا»: جاهل را نمی‌بینی مگر در حال افراط یا تفریط؛ برای مثل غربی‌ها در زمان حاکمیت کلیسا می‌کوشیدند روابط جنسی ولو با همسر شرعی را پلید نشان دهند. تجرد را مقدس می‌شمردند و پاپ‌ها و کشیشان را از میان مجردان انتخاب می‌کردند که البته هنوز هم این روال ادامه یافته است. آن‌ها ازدواج را با اکراه و تنها از روی دفع افسد به فاسد، بقای نسل و احتمالاً ترس از اینکه فساد در جامعه فوران نکند، جایز می‌دانستند. این افراط غربی‌ها امروز به تفریطی تبدیل شده است که روابط جنسی را بی‌قید و شرط آزاد می‌دانند و بر برهنگی اصرار می‌کنند، البته خیلی‌ها معتقدند این اصرار بر برهنگی از برنامه‌های صهیونیستی است تا مردمان دنیا را به بی‌بندوباری، مشغول و آن‌ها را از مسائل اصلی غافل کنند.

این استاد دانشگاه تهران گفت: زنان از نظر تاریخی سه دوره بزرگ را پشت سر گذاشته‌اند، یک دوره‌ای بر زن گذشته است که به مثابه یک شیء به او نگریسته می‌شد، اما شیئی گران‌بها. او را در پس پرده نگاه می‌داشتند و برایش شخصیتی نیز قائل نبودند. دوره بعدی، دوره‌ای است که زن از شیء به شخص تبدیل می‌شود و در اجتماع حاضر می‌شود، اما حضورش در اجتماع، با بی‌حرمتی به او همراه است. دوره سوم، دوره‌ای است که اسلام، زنان را به حضور فعال در اجتماع دعوت کرد، اما چارچوبی را برای زن و مرد قائل شد تا حرمت و کرامت زن حفظ شود.

چارچوب عفاف در اسلام

مطهری افزود: اولین دستور اسلام در این چارچوب، منع زنا است؛ چه برای متأهل‌ها و چه برای مجردها، پیش‌تر زنا در غرب برای متأهل‌ها مجازات داشت، اما امروز این را هم کنار گذاشته‌اند. اسلام برای تعالی جامعه تمامی کامیابی‌های جنسی را درون خانواده لحاظ کرده است. ازدواج برای جوانان مسلمان و مؤمن، بسیار شیرین است، چون آن‌ها پیش از ازدواج خویشتن‌داری می‌کنند، اما ازدواج امروز برای جوانان غربی آغاز اسارت است، چون پیش از ازدواج به روابط متنوع عادت می‌کنند و همسر برایشان مثل یک نگهبان است که می‌خواهد آن‌ها را محدود کند.

وی در ادامه گفت: دستور دیگر اسلام عدم اختلاط است. زن می‌تواند در جامعه حضور فعالانه در عرصه‌های علمی، فرهنگی و هنری داشته باشد، اما تا جایی که موجب عسر و حرج نشود، از اختلاط غیرضروری با نامحرم پرهیز کند. برخی فکر می‌کنند همین که بین زن و مرد زنا انجام نشود، کفایت می‌کند، در حالی که این‌طور نیست که اسلام موافق باشد زن و مرد بدون هیچ حریمی با هم بنشینند، بگویند و بخندند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به آداب نگاه‌کردن در اسلام نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر دستور به حفظ نگاه زن و مرد، زنان در اسلام مکلف هستند تمام بدن خود به جز صورت و دو کف دست را بپوشانند. زن به دلیل تأثیری که بر همسر و فرزندان و جامعه دارد، موظف است بر این حکم الهی و حجاب مراقبت کند. بنابراین آن‌گونه که شهیدمطهری گفته است اسلام نه اختلاط را برای زن می‌پذیرد و نه پرده‌نشینی را؛ بلکه حریمی را میان زن و مرد لحاظ کرده است.

مطهری یادآور شد: قرآن کریم در موارد متعددی از جمله سوره نور، چارچوب عفاف را مشخص کرده است. برای مثال در آیه یکم سوره نور می‌فرماید: «سُورَةٌ أَنْزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنْزَلْنَا فِيهَا آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»: یعنی سوره‌ای که آن را نازل کردیم و بر همه مسلمانان فرض کردیم؛ این فرض‌کردن یعنی آیات سوره نور جزء احکام لایتغیر و ثابت است و مثل بعضی احکام دیگر با مقتضای زمان تغییر نمی‌کند. در ادامه می‌فرماید این‌ها آیات روشنی است که برای تذکر و یادآوری شما نازل شده، پس معلوم می‌شود که عفاف و حجاب در فطرت انسان‌ها وجود داشته و حرف جدیدی نبوده است و در واقع قرآن کریم تنها می‌خواهد آن را یادآوری کند.

چرا در غرب کسی به زنان برهنه نگاه آلوده انجام نمی‌دهد؟

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا حجاب در ایران اجباری است؟ اظهار کرد: مصلحت جامعه اقتضا می‌کند که حتی کسانی که به حجاب اعتقاد ندارند، آن را مراعات کنند، اما معتقدم اگر همین حالا رفراندوم درباره حجاب برگزار شود، مردم به آن رأی مثبت می‌دهند. گرچه دلیلی برای رفراندوم وجود ندارد و دلایل حفظ حجاب در جامعه از نظر شرعی و عقلی واضح است. 

علی مطهری همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا در غرب به زنان بی‌حجاب و برهنه نگاه جنسی و آلوده انجام نمی‌شود؟ گفت: غرب در ظاهر نشان می‌دهد که برهنگی موضوعی عادی است و کسی را به فساد نمی‌اندازد، اما حقیقت این است که نتیجه برهنگی مردم غرب در کلوب‌های شبانه و فسادهایی که در محیط‌هایی مانند آن رواج دارد، به منصه ظهور می‌رسد. برهنه‌بودن و عدم پوشش زنان غربی، بنیان خانواده را برای آنان سست کرده است. در سفری که به دعوت یکی از اساتید دانشگاه به کانادا داشتم، دیدم بسیاری از زن‌ها با وضعیت نیمه‌برهنه در خیابان‌اند و کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند، برای خودم سؤال شد که پس حجاب چه فایده‌ای دارد؟، از استاد میزبان پرسیدم که چگونه است کسی به زنان برهنه توجهی نمی‌کند و آیا فسادی به بار نمی‌آید؟ او پاسخ داد که برای جواب این سؤال، برنامه‌ تاک‌شو در یکی از شبکه‌های تلویزیونی کانادا را تماشا کن!، من این برنامه را مشاهده کردم. زنان و مردانی در این برنامه حاضر می‌شدند و از روابط خود با جنس مخالف، قبل و بعد از ازدواج سخن می‌گفتند. حتی یکی از مهمانان برنامه گفت من دقیقاً نمی‌توانم ادعا کنم که هر سه فرزندم از شوهرم است و شاید به مردی دیگر تعلق داشته باشد. این موارد اوج از هم‌گسیختگی خانواده در غرب را نشان می‌دهد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری که آیا در کشور ما در زمینه حجاب افراط و سخت‌گیری انجام نمی‌شود؟، گفت: من سخت‌گیری خاصی در زمینه حجاب مشاهده نمی‌کنم، بسیاری از زنان با اشکال گوناگون پوشش و بدون هیچ اجباری، حداقل‌های حجاب را رعایت می‌کنند، اما اگر بحث سر برهنگی باشد، خیر؛ جمهوری اسلامی اجازه برهنگی به مردم نمی‌دهد و برهنگی در کشور وجود ندارد. البته در برهه‌هایی از سال‌های گذشته، افراط‌هایی انجام و از اسلام فراتر حرکت شده که مورد تأیید نیست. هیچ‌کس نباید چادر یا مدل خاصی از پوشش را به زنان اجبار کند. همچنین لازم است امکانات تفریحی و محیط‌های زنانه را برای زنان گسترش داد.

آغازی بر گفت‌وگوی علمی

حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی نیز با سخنانی کوتاه ضمن تشکر از حاضران در جلسه، اظهار کرد: از همه مخاطبان درخواست داریم که این جلسه را تشریفاتی تلقی نکنند، بلکه آن را آغازی بر جلسات گفت‌وگوی علمی برای رفع سوءتفاهم از مسائل مهم کشور بدانند. علی مطهری به پشتوانه وجهه دانشگاهی و علمی خود جزء افرادی است که از گفت‌وگو هراسی ندارد و به خوبی به دغدغه‌های جوانان پاسخ می‌گوید.

گزارش از مجتبی اصغری

انتهای پیام

captcha