لزوم استفاده از سبک نوین و خلاقانه در امر به معروف و نهی از منکر
کد خبر: 3784403
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷

لزوم استفاده از سبک نوین و خلاقانه در امر به معروف و نهی از منکر

گروه اجتماعی ـ یک مدرس فقه و اصول بر لزوم استفاده از سبک نوین و خلاقانه در امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تأکید کرد و گفت: جوانان با اقتضائات کنونی زمان بهتر آشنا هستند و باید از ظرفیت جوانان بخصوص روحانیان جوان در این حوزه بیشتر استفاده شود.

لزوم استفاده از سبک نوین و خلاقانه در امر به معروف و نهی از منکرحجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن کریمی، مدرس فقه و اصول در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی، با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام اظهار کرد: همگان نمی‌توانند این کار را انجام دهند و این مهم باید عهده کسانی باشد که کاملا آشنا و وارد به این حوزه هستند.
وی با بیان اینکه در صدر اسلام نیز گروه‌‌های خاصی عهده‌دار امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بودند، خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواهد این وظیفه مهم را انجام دهد باید کاملاً با مفاهیم و شرایط آن آشنا بوده و نوع و روش صحیح آن را بداند تا تاثیرگذاری این وظیفه مهم را نیز احساس کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی ادامه داد: امروزه امر به معروف و نهی از منکر دیگر با روش‌های قدیمی کارساز نبوده و باید به صورت مدرن و در قالب جدیدی ارائه شود تا بتواند در روح و جسم انسان تاثیر بسزایی گذاشته و او را پرورش دهد.
وی افزود: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تحقق نیابد، جامعه از عدالت و اخلاق به دور خواهد ماند و کرامت انسانی نیز زیر سوال خواهد رفت و به دنبال آن هرج‌ومرج در جامعه رواج می‌یابد و ما نباید این وظیفه مهم دین مبین اسلام را از یاد ببریم.
این مدرس فقه و اصول با بیان اینکه اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادیه شود، جامعه اصلاح خواهد شد، تصریح کرد: اولین مرحله این وظیفه مهم این است که انسان خود بدان عمل نماید و پس از آن شیوه‌های درست آن را بیاموزد و امروزه باید آموزش‌های کلاسیک توسط اساتید جوان و خوش‌فکر در این حوزه صورت گیرد.
وی تاکید کرد: جوانان با اقتضائات کنونی زمان بهتر آشنا هستند و باید از ظرفیت جوانان بخصوص روحانیان جوان در این حوزه بیشتر استفاده شود و تسلط کافی بر شبکه‌های اجتماعی نیز یکی دیگر از مواردی است که در این امر باید به آن توجه ویژه‌ای شود، چرا که اگر این فریضه مهم در بطن شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی پیاده شود، تاثیر آن را به خوبی در جامعه مشاهده خواهیم کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر باید به دست صاحبان اصلی آن که می‌توان به حوزه‌های علمیه و روحانیون اشاره کرد، سپرده شود، چرا که علما با سازوکار صحیح و گسترش این فریضه مهم در جامعه به خوبی آشنا بوده و می‌توانند تاثیرات بیشتری از خود برجای بگذارند.
وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم جوانان را با مضرات و خطرات گناهان در جامعه آشنا سازیم، اظهار کرد: امروزه عملکرد برخی مسئولین موجب شده تا دین‌گریزی در میان برخی جوانان حاکم شود و همچنین اشتغال و رفاه نسبی خود در این امر بسیار موثر است.
این مدرس فقه و اصول با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین امر به معروف و نهی از منکر در هر جامعه، رونق اقتصادی آن جامعه است، گفت: در این زمینه باید از روحانیان جوان، باسواد، خلاق و نوآور استفاده شود تا در موضوعات به روز و نوین امروزی در امر به معروف و نهی از منکر ورود کنند و همچنین با استناد به آیات و روایات این فریضه مهم را به انجام برسانند.
انتهای پیام

captcha