همایش بین‌المللی «امام علی(ع)؛ الگوی عدالت و معنویت برای جهان» برگزار می‌شود
کد خبر: 3794511
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
با پیام آیت‌الله مکارم؛

همایش بین‌المللی «امام علی(ع)؛ الگوی عدالت و معنویت برای جهان» برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ همایش بین‌المللی «امام علی(ع)؛ الگوی عدالت و معنویت برای جهان»با پیام آیت‌الله مکارم و سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان 16 اسفندماه در قم برگزار می‌شود.

همایش بین‌المللی «امام علی(ع)؛ الگوی عدالت و معنویت برای جهان» برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز 11 اسفندماه در نشست خبری همایش بین‌المللی «امام علی(ع)؛ الگوی عدالت و معنویت برای جهان» که در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد گفت: اجلاسیه امام علی(ع) به مناسبت هزار و چهارصدمین سال شهادت امام علی(ع) به عنوان همایش بین‌المللی از سوی دفتر برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه این همایش به تأیید وزارت علوم رسیده است تصریح کرد: با توجه به ایام شهادت امام که در ماه رمضان است و برای مدعوین خارجی مشکلاتی به دنبال دارد ولادت آن حضرت را برای برپایی همایش در نظر گرفتیم و در نهایت مقرر شد تا همایش در روز 16 اسفند ماه برگزار شود.

لکزایی با اشاره به اهداف این همایش ادامه داد: هدف نخست، شناخت و تبیین علمی و روشمند سیره امام(ع) در دو بعد عدالت و معنویت، هدف دوم ارائه الگوی مناسب به جامعه امروزی به خصوص در موضوعات حکمرانی عادلانه و حقوق انسانی، هدف سوم ارائه راهکار مناسب برای حل تعارضات منطقه‌ای و بین‌المللی مبتنی بر تعالیم اسلامی و سیره امیرالمؤمنین(ع) و هدف چهارم نیز تلاش برای بسط اندیشه های امام علی(ع) در سطح جهانی به شکل کاربردی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در مورد آن حضرت همایشات و نوشته‌های زیادی داریم. لذا تلاش بر آن است تا مباحثی جدید در این همایش بحث شود افزود: از این رو برای این همایش، به بحث عدالت و معنویت می‌پردازیم که در همایشات قبل انجام نشده بود و موضوعی کاربردی برای دنیای امروز است.

لکزایی با اشاره به محورهای همایش تصریح کرد: محور نخست؛ امام علی(ع) و حکمرانی عادلانه با ریزموضوعات؛ عدالت در قوانین، عدالت در حوزه ساختارها، عدالت در حوزه رفتارها و عدالت در حوزه کارگزاران است؛ محور دوم همایش نیز شامل حقوق بشر از دید امام علی، حقوق بشردوستانه، حقوق فردی، حقوق شهروندی، حقوق اقلیت‌ها و حقوق زنان و محور سوم نیز شامل معنویت علوی و دنیای امروز با ریزموضوعات؛ امام علی و معنویت عمومی جامعه، معنویت در حکمرانی، رابطه معنویت و عدالت، مدل زیست معنوی امام علی، معنویت علوی در اندیشه عالمان غیرمسلمان و معنویت علوی در ادبیات و عرفان است.

وی افزود: امام علی(ع) و عدالت اجتماعی محور دیگر همایش با ریز موضوعات آزادی‌های اجتماعی و مدنی، سیره عملی علوی در برابر مخالفان، امام علی و عدالت اقتصادی و عدالت قضائی از منظر علوی است.

لکزایی بیان کرد: بعد از انتشار فراخوان مقالاتی که به دبیرخانه رسید در مجموع 270 مقاله فارسی و 35 مقاله عربی است که مجموع آن 305 مقاله را تشکیل می‌دهند و از این تعداد، 33 مقاله به عنوان برترین ها در روز همایش در چهار پنل تخصصی مورد ارائه و نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به برنامه‌های روز همایش گفت: برنامه‌ها از 9 صبح آغاز و در دو نوبت صبح و عصر ادامه می‌یابد و برنامه اصلی در قالب کمیسیون و پنل‌ها انجام می‌شود و در مراسم اختتامیه از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استفاده خواهیم کرد و برای افتتاحیه نیز پیام آیت‌الله مکارم شیرازی قرائت خواهد شد و از آیت‌الله جوادی آملی نیز برای سخنرانی دعوت شده که در صورت بهبودی از بیماری اخیر در مراسم حضور خواهند داشت.

لکزایی در پاسخ ایکنا در مورد اینکه عدالت مفهوم عام است آیا به مصادیق هم در مقالات پرداخته می‌شود بیان کرد: عدالت در یک کارگزار اقتصادی با سیاسی و اجتماعی و ... متفاوت است. لذا به صورت تخصصی به مصادیق پرداخته خواهد شد و اهداف به صورت نسبی برآورده می‌شود.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری، رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) و دبیر همایش، گفت: عدالت و معنویت دو شاخه گمشده در دنیای بشری است و حتی این موضوعات باعث ایجاد برخی عرفان‌های نوظهور و انحرافی شده است. لذا توجه به معنویت و تلاش برای ایجاد جامعه معنوی جامعه را به سمت عدالت هم سوق خواهد داد.

وی با بیان اینکه مقالات عربی همه از خارج کشور هستند تصریح کرد: همچنین برخی مقالات فارسی زبان هم از خارج کشور از جمله از آمریکا ارائه شده اند و عمده میهمانان غیرایرانی نیز از عراق هستند البته بار عمده این همایش با توجه به بالا نبودن سطح مقالات فراخوان شده بر دوش مقالات سفارشی است.

وی تأکید کرد: مقالاتی با موضوع عدالت و معنویت از منظر اهل سنت و مستشرقان هم به دبیرخانه ارسال شده و مقالات به جزئیات به صورت کاربردی از جمله موضوعاتی مانند عدالت علوی در تدریس و توجه به کودکان اقلیت‌ها پرداخته است.

انتهای پیام

captcha