تبیین مفاهیم سوره علق در کارگاه خوشنویسی فیلیپین+عکس
کد خبر: 3796477
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹

تبیین مفاهیم سوره علق در کارگاه خوشنویسی فیلیپین+عکس

گروه بین‌الملل ـ کارگاه خوشنویسی با تأکید بر ضرورت کسب و ترویج علم در اسلام و با بررسی مفاهیم سوره علق به همت رایزنی فرهنگی ایران در مانیل در دانشگاه دولتی فیلیپین برگزار شد.

به گزارش ایکنا از فیلیپین؛ بنا به درخواست مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه دولتی فیلیپین جهت برگزاری کارگاه خوشنویسی برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترای این دانشگاه، رایزنی فرهنگی ایران در مانیل دیروز جمعه(17 اسفندماه) در یک برنامه چهار ساعته کارگاهی آموزش «قلم» را با حضور هنرجویان انجمن خوشنویسان ایران و با همکاری انجمن دوستی ایران و فیلیپین در این دانشگاه برگزار کرد.

در این کارگاه آموزشی محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین ضمن تشکر از مسئولان دانشگاه به خاطر قراردادن  کارگاه آموزشی در برنامه درسی دانشجویان به کاربرد هنر خوشنویسی در ایران و موضوع نگارش قرآن و ادعیه با خوشنویسی ایرانی اشاره کرد و گفت: خوشنویسی در ایران در ابتدا علاوه بر کاربرد اداری، دارای کاربرد هنری نیز بود؛ اما اکنون بیشتر کاربرد هنری آن مد نظر است و این هنر در ایران در حال حاضر بیشترین هنرجو را به خود اختصاص داده است.

در ادامه تندیس تقوی، مسئول  انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل و مدرس کارگاه با توضیح ترجمه سوره علق به انگلیسی درباره اهمیت قلم با استناد به این سوره مطالبی را برای دانشجویان بیان کرد و ضمن نمایش تابلوی خوشنویسی مربوط به این سوره و توزیع ترجمه آن به انگلیسی در میان دانشجویان، اهمیت علم و دانش در اسلام را تبیین کرد.

وی گفت: قرآن در ۱۴ قرن پیش  نام قلم را آورده است تا به پیامبرش بگوید که پیروانش را به درست اندیشیدن و شناخت دقیق دعوت کند؛ شناختی که از آگاهی، مطالعه و مقایسه می‌آید و از طریق قلم نشر داده می‌شود، همان طور که ما خوشنویسان ایرانی معانی عمیق آیات قرآن و اشعار پرنغز شاعران ایرانی را از طریق قلم که نعمتی خداوندی است، انتشار می‌دهیم. در اسلام قلم برای ترویج علم و دانش اهمیت دارد و تأکید قرآن بر نام قلم به معنای اهمیت کسب و ترویج علم در دین اسلام است. 

در ادامه، کارگاه آموزشی خوشنویسی با معرفی ابزار خوشنویسی و با حضور هنرجویان انجمن خوشنویسان شعبه مانیل آغاز شد و سپس هر یک از دانشجویان با تمرین بر روی سر مشق‌های توزیع شده، خوشنویسی نستعلیق فارسی را تجربه کردند.

انتهای پیام

captcha