تاکنون جرئت شرکت در هیچ مسابقه‌ قرآنی را نداشته‌ام/ حضور در مسابقات ایران برایم ارزشمند است
کد خبر: 3802629
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
نماینده افغانستان در مسابقات روشندلان:

تاکنون جرئت شرکت در هیچ مسابقه‌ قرآنی را نداشته‌ام/ حضور در مسابقات ایران برایم ارزشمند است

گروه بین‌الملل ــ محمد تمیم ابراهیمی، نماینده افغانستان در رشته حفظ کل چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان در ایران، که مدت هفت سال را به حفظ قرآن مشغول بوده،‌ گفت: تاکنون جرئت شرکت در هیچ مسابقه‌ قرآنی را نداشته‌ام و برای نخستین بار است که به ایران می‌آیم تا به رقابت با سایر شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات بپردازم.

محمد تمیم ابراهیمی، حافظ کل قرآن افغانستان، که در چهارمین دوره مسابقات قرآن روشندلان جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده است،‌ در گفت‌وگو با ایکنا گفت: حفظ قرآن را از هفت سالگی شروع کردم و با وجود شرایط جنگی حاکم بر کشور، نابینایی و طول دوره تحصیل، حفظ قرآن را طی مدت هفت سال به سختی تمام کردم.

وی که تاکنون در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده و برای نخستین بار است که به ایران می‌آید تا به رقابت با سایر شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات بپردازد، افزود: مرحله مقدماتی مسابقات که به صورت الکترونیکی برگزار شد، تا حدودی برایم مشکلاتی را به وجود آورد، زیرا به تنهایی نمی‌توانستم مراحل آن را انجام دهم.

تمیم ابراهیمی با اشاره به اینکه تاکنون جرئت شرکت در هیچ مسابقه‌ای را نداشته‌ام، تأکید کرد: حفظ قرآن را در مدرسه آموختم و به دلیل اینکه در طول چند سال حفظ کل به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود، هفت سال طول کشید که بتوانم کل قرآن را به خاطر بسپارم.

سبک منشاوی

این حافظ قرآن که از سبک قرائت محمدصدیق منشاوی، از قاریان بزرگ جهان، برای حفظ قرآن تأثیر پذیرفته است، ادامه داد: تعداد مکاتبی که به آموزش قرآن در افغانستان می‌پردازند بسیار اندک‌اند و من در مدارسی که به شیوه امروزی فعالیت می‌کنند قرآن را یاد گرفتم.

اولویت حفظ قرآن به آموزش دروس در مدارس افغانستان

وی به استادش «عید محمد مؤذن» اشاره کرد و گفت: وی در حفظ قرآن کمک بسیاری به من کرد. در مدارس دروس دیگری نیز به غیر از قرآن تدریس می‌شود، ولی آموزش آنها در زمینه قرآن بسیار اندک است و بیشتر اوقات دانش‌آموزان به حفظ قرآن اختصاص دارد.

این حافظ قرآن درباره نحوه حفظ خود توضیح داد: برای اینکه هر آیه را حفظ کنم، آن را ده تا بیست بار تکرار و از نوار ضبط شده استاد منشاوی برای این کار استفاده می‌کردم. این روش در مدرسه به ما آموزش داده شد.

تمیم ابراهیمی نحوه آموزش حفظ قرآن در طول دوره تحصیلش را دلیل طولانی شدن حفظش برشمرد و افزود: تصمیم من برای حضور در ایران و شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن باعث تعجب اقوامم شد، زیرا جنگ و اقدامات انتحاری در افغانستان ذهن همه مردم را مشغول کرده است.

جایزه جهان

وی گفت: ارزش حضور در این مسابقات برای من مانند آن است که جایزه جهانی را کسب کرده باشم و کسب رتبه و جایزه در این مسابقات به خودی خود برای من به میزان اهمیت حضور در این رقابت‌ها نیست. همین که توانستم در مسابقات شرکت کنم برایم ارزشمند است.

اولویت حفظ قرآن به آموزش دروس در مدارس افغانستان

این حافظ افغانستانی با بیان اینکه یادگیری معنی و مفاهیم آیات قرآن بسیار مهم است، افزود: فهمیدن آیات و عمل کردن به آنها بیش از حفظ و قرائت اهمیت دارد. در این باره باید کلاس‌های ترجمه و تفسیر قرآن برگزار شود. برگزاری چنین کلاس‌هایی در افغانستان بسیار اندک است؛ البته کابل به عنوان پایتخت افغانستان بیش از سایر شهرها شاهد برپایی چنین کلاس‌هایی است.  

تمیم ابراهیمی اظهار کرد: نیروهایی که از کشورهای دیگر به دلیل جنگ در افغانستان حضور پیدا کرده‌اند، تلاش می‌کنند که مردم این کشور را از راه قرآن، که چراغ و روشنایی است، دور نگه دارند.

سایه‌افکنی تهاجم غرب

وی افزود: با وجود چنین شرایطی در افغانستان، که مطابق با فرهنگ فاسد کشورهای غربی است،‌ فعالان قرآنی هرچه هم تلاش کنند تا به مقابله با این تهاجم بپردازند کارساز نیستند و تلاششان به جایی نمی‌رسد.

اولویت حفظ قرآن به آموزش دروس در مدارس افغانستان

تمیم ابراهیمی همچنین درباره ویژگی‌ها و شاخصه‌های یک فعال قرآنی اظهار کرد: اخلاق، تقوا و دیانت در این افراد، که الگوی مسلمانان در جامعه خود هستند، بسیار اثرگذار است و آنان را به پیمودن راه قاری و حافظ قرآن تشویق می‌کند. همچنین داشتن این شاخصه‌ها در حفظ کلام الله مجید مؤثر است.

وی افزود: در تعاملی که میان شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن برگزار می‌شود،‌ می‌توان از تجارب دیگران استفاده کرد تا با قوت بیشتری در مسابقات بعدی حضور یافت.

تمیم ابراهیمی یادگیری هر آموزشی را غیر از آموزش قرآن در دوره کودکی بیهوده برشمرد و گفت: اساس دین ما کلام خدا و سیره رسول اکرم(ص) است و والدین باید به این موضوعات توجه کنند.

اولویت حفظ قرآن به آموزش دروس در مدارس افغانستان

وی ادامه داد: برکت زندگی و منزل ما از قرآن است و همیشه خانواده ما شاد و خوشحال هستند؛ به طوری که این موضوع باعث شده است اقوام همیشه ما را مثال بزنند و خواهان حال خوش ما در پرتو قرآن باشند.

گفت‌وگو از آزاده غلامی

انتهای پیام

captcha