حافظ 24 جزء قرآن هستم/ طرح قرائت؛ برنامه جامعة المصطفی در لبنان
کد خبر: 3803553
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
داور مسابقات بانوان در گفتگو با ایکنا:

حافظ 24 جزء قرآن هستم/ طرح قرائت؛ برنامه جامعة المصطفی در لبنان

گروه بین‌الملل ـ مريم علی بهجه، داور لبنانی بخش وقف و ابتداء سومین مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان با اشاره به فعالیت‌های خود در این کشور اظهار کرد: در حال حاضر همه فعالیت‌هایم بر قرآن متمرکز است و حافظ 24 جزء قرآن، مرتل و قاری قرآن هستم.

مريم علی بهجه، داور لبنانی بخش وقف و ابتداء سومین مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان ایران در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در گذشته و در سنین کودکی در مسابقات قرآن ایران(جشنواره بین‌المللی قرآن المصطفی) و کویت شرکت کرده بودم و در حال حاضر همه فعالیت‌هایم بر قرآن متمرکز شده است.

وی افزود: ناظر دارالقرآن جامعة المصطفی(ص) العالمیه شعبه لبنان، حافظ 24 جزء قرآن، مرتل و قاری قرآن در لبنان هستم و در عرصه حفظ، تلاوت و تفسیر قرآن کریم فعالیت می‌کنم.

مریم علی بهجه تصریح کرد: نخستین بار است که داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن را تجربه می‌کنم؛ اما در لبنان در مسابقات قرآنی جشنواره بین‌المللی جامعة المصطفی داوری کرده‌ام.

این داور لبنانی درباره روند برگزاری مسابقات قرآن بانوان تأکید کرد: مسابقات بسیار خوب برگزار شده و شفافیت و دقت داوران در و تجربه اساتید ناظر، اساتید راهنما و داوران رقابت‌ها هم در سطح خوب و بالایی است.

وی ادامه داد سطح شرکت‌کنندگان هم قابل قبول و ممتاز است و شرکت‌کنندگان ایران، لبنان، الجزایر و کامرون خوب ظاهر شده‌اند و این مایه افتخار است که بانوان قرآنی ما در این سطح از توانمندی هستند.

ضرورت انس گرفتن بانوان با قرآن

مریم علی بهجه با تأکید بر ضرورت انس گرفتن بانوان با قرآن کریم گفت: شایسته است که زنان مسلمان همواره با قرآن انس بگیرند و رفتار قرآنی در زندگیشان نمایان باشد تا بتوانند در تربیت خانواده و فرزندان درست عمل کنند و در نقش تبلیغی خود نیز موفق باشند و بتوانند در برابر هجمه‌های غرب که تلاش می‌کند نقش دیگری را برای بانوان مسلمان ترسیم کند و مسئولیت‌های مهم در تربیت خانواده و جامعه را از او بگیرد، بایستند.

این بانوی حافظ قرآن تفاوت کمیته داوری مسابقات قرآن ایران و لبنان را یادآور شد و گفت: تجربه و مهارت کمیته داوری بانوان ایران بالاتر از کمیته داوری مسابقات قرآن لبنان است و ما از این تجربیات و اساتید قرآن ایرانی و سایر کشورها بهره‌مند می‌شویم تا به بالاترین میزان مهارت در داوری برسیم.

وی گفت: ما در جامعة المصطفی(ص) العالمیه از اساتید دیگر کشورها از جمله ایران و مصر که به لبنان می‌آیند، بهره‌مند می‌شویم تا به تخصص لازم در زمینه فعالیت‌های قرآنی و داوری مسابقات دست یابیم، اکنون هم که در ایران هستم تلاش می‌کنم از تجربیات اساتید حاضر استفاده کرده و تعامل لازم را با آنان داشته باشم تا بر داشته‌هایم افزوده شود.

حافظ 24 جزء قرآن هستم/ طرح قرائت؛ برنامه جامعة المصطفی در لبنانمريم علی بهجه، داور لبنانی سومین مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان در حیاط هتل هما؛ محل برگزاری مسابقات

مریم علی بهجه درباره روند فعالیت‌های قرآنی در لبنان تصریح کرد: مؤسسات دینی، مدارس، مراکز دینی و فرهنگی قرآن آموزش می‌دهند و ما در جامعة المصطفی بخشی با نام «قرآن و حدیث» راه‌اندازی کرده‌ایم که در این حوزه متمرکز است، همچنین در این دانشگاه رشته تفسیر قرآن و علوم قرآنی نیز داریم که دانشجویان در آن، در مرحله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا فارغ التحصیل می‌شوند و بسیاری از پژوهش‌های قرآنی نیز در مرحله کارشناسی ارشد تألیف و ارائه شده است.

اجرای طرح قرائت در جامعة المصطفی

این داور لبنانی تأکید کرد: ما در لبنان در سال‌های اخیر پرونده و طرحی به نام «قرائت قرآن کریم» اجرا کرده‌ایم که دانشجویان و کسانی که دوست دارند قرآن بخوانند، در آن شرکت کرده و از ابتدا تا پایان قرآن را که شامل سوره حمد تا ناس است، با رعایت نکات تجویدی و مخارج حروف تلاوت می‌کنند و طی این طرح تلاش می‌شود، نحوه قرائت صحیح قرآن به شرکت‌کنندگان گفته شود و آنان به مرحله‌ای برسند که قرائت درستی از قرآن داشته و با کلام وحی انس بگیرند. در پایان نیز اجازه نامه‌های قرآنی به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود.

وی گفت: در نظر داریم که در آینده مسابقات بین‌المللی قرآن با حضور کشورهای مختلف از مذاهب و فرق گوناگون در جامعة المصطفی العالمیه شعبه لبنان برگزار کنیم تا وحدت اسلامی را تقویت کرده و یک بار دیگر گرد قرآن کریم جمع شویم و تأکید کنیم که قرآن کریم، کتاب واحد مسلمانان و عامل وحدت است که به عبادت خدای واحد دعوت می‌کند.

مریم علی بهجه برگزاری مسابقات قرآن برای روشندلان را امری پسندیده برشمرد و اظهار کرد: این مسابقات بیانگر این است که ما به همه گروه‌های جامعه توجه داریم. امسال در رقابت‌های بانوان شاهد حضور دو روشندل از ایران و لبنان هستیم و این مسئله نشان می‌دهد که روشندلان علاقمند به حضور در مسابقات هستند و ما را از توانمندی‌ها و حضور خود محروم نمی‌کنند.

موافقت با حضور روشندلان در مسابقات بانوان

وی که موافق حضور روشندلان در مسابقات قرآن غیر روشندلان است، در این باره اظهار کرد: حق و حقوق روشندلان را باید مانند یک انسان عادی بدانیم و اجازه دهیم در مسابقات با دیگر افراد به رقابت بپردازند. این گروه ثابت کرده‌اند که در مسابقات قرآن می‌توانند خوب ظاهر شده و بدرخشند، ما نمونه‌های زیادی از این افراد در لبنان داریم که از جمله آن‌ها فاطمه یونس(روشندل حاضر در رقابت‌ها) از مؤسسه امام هادی(ع) لبنان است.

این داور لبنانی بیان کرد: فاطمه یونس اراده‌ای قوی در حفظ قرآن دارد و مورد توجه جمعیت قرآن لبنان است، او تنها 20 سال دارد و همه می‌دانیم که یک فرد روشندل با چه سختی‌هایی قرآن حفظ می‌کند. او مجبور است قرآن بریل با خود حمل کند، او می‌گوید حتی در اتوبوس در مسیر دانشگاه هم آیات حفظ شده قرآن را مرور می‌کنم و در این زمینه مصرانه عمل کرده است.

وی گفت: حافظ روشندل لبنانی در این رقابت‌ها در کنار افراد عادی ظاهر شده و این امری بسیار مهم است و باید برای افراد جامعه الگو باشد؛ زیرا با وجود از دست دادن نعمت بینایی که در فهم و دریافت امور و مطالعه و کسب آگاهی نقش به سزایی دارد، به حفظ قرآن روی آورده و در مسابقات شرکت می‌کند. او تمام مشکلات را پشت سر نهاده و در این مسیر گام برداشته است.

مریم علی بهجه در پایان تصریح کرد: خداوند به چنین افرادی نعمتی داده که به دیگران نداده است. او اراده‌ای قوی دارد و عاشق قرآن است. با تمام تلاش کرده قرآن را حفظ کرده و تمام وجودش با قرآن عجین شده و این یک نعمت است که انسان این گونه باشد و همواره قرآن با او باشد.

گفتنی است، سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان از ۲۰ تا ۲۳ فروردین‌ماه با حضور نمایندگانی از ۲۶ کشور جهان در هتل «هما»ی تهران برگزار شد.

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام

captcha