متناسب با منافع ملی در تنگه هرمز عمل خواهیم کرد/ راه‌اندازی دپارتمان خلیج‌فارس در دانشگاه علم‌وفرهنگ
کد خبر: 3808679
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

متناسب با منافع ملی در تنگه هرمز عمل خواهیم کرد/ راه‌اندازی دپارتمان خلیج‌فارس در دانشگاه علم‌وفرهنگ

گروه دانشگاه ــ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همایش ملی خلیج فارس با بیان اینکه هشت سال توانستیم مقابل تمام دنیا بایستیم، گفت: امروز هم اعلام می‌کنیم که در مقابل بحث‌های افراط‌گرایانه امثال ترامپ، منفعل نخواهیم بود و قطعاً بر اساس آنچه که منافع ملی ما ایجاب کند، در مورد حوزه خلیج فارس و تنگه هرمز عمل خواهیم کرد.

متناسب با منافع ملی در تنگه هرمز عمل خواهیم کرد/ راه‌اندازی دپارتمان خلیج‌فارس در دانشگاه علم‌وفرهنگبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیزدهمین همایش ملی علمی-فرهنگی خلیج فارس به همت مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی، امروز شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه و با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن همایش‌های دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

سیدسعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در آغاز این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: در سال ۸۴، روز ۱۰ اردیبهشت‌ماه روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است و آن را به عنوان یک هویت ایرانی ارج می‌نهیم. خلیج فارس، به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق استراتژیک جهان، نه تنها برای کشور ما بلکه برای تمام جهان مهم است. عظمت این نام از شرق تا پهنه غرب زمین را در بر می‌گیرد، اما بی‌عدالتی‌هایی در این مورد اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: استفاده از نام خلیج‌فارس به بیش از ۳ هزار سال پیش باز می‌گردد و نیز در زبان‌های مختلف از نام‌های مشابه آن نام برده شده است. با وجود تمام مستندات تاریخی، برخی کشور‌ها و افراد با نیات شخصی دست به تحریف خلیج فارس می‌زنند و در همان ابتدا متأسفانه ما نیز متوجه شدیم این مباحث جدی است و برخی کشور‌های حوزه خلیج فارس این تحریف را انجام می‌دهند.

هاشمی گفت: جهاد دانشگاهی همزمان با وظیفه فرهنگی خود، در این عرصه نیز وارد شده و جهادگران به عنوان عرصه نبرد فرهنگی در حوزه خلیج فارس کار کرده‌اند. به همین منظور، همایش ملی خلیج فارس با رویکرد علمی و فرهنگی طی سیزده دوره متوالی برگزار شده است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: به منظور صیانت نام خلیج فارس، در دانشگاه علم و فرهنگ، دپارتمان علمی خلیج فارس را راه‌اندازی کرده‌ایم و امیدواریم به کمک وزارت علوم، اساتید و دانشجویان این حوزه رونق بیشتری پیدا کند.

جمال نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: به دلایل مختلف، طی سال‌های اخیر در حال مصادره شدن در خیلی زمینه‌ها هستیم. یکی از این زمینه‌ها خلیج فارس بود که با همت همه عزیزان و در خط مقدم؛ دانشگاهیان و با ایجاد کمپین‌ها و واکنش‌های علمی، دشمنان این آب و خاک و به طور ویژه خلیج فارس وادار به عقب‌نشینی شدند.

نوبندگانی بیان کرد: ما باید برای بسیاری از مسائل دیگر (ورزشکاران، هنرمندان، معماری و هنر و ...) که در معرض طمع دشمنان هستیم، تمرکز کنیم. بایستی کسانی که دست اندرکار سیاست، تاریخ و فرهنگ هستند، مسائل را رصد کنند و این حوزه‌ها را به دنیای خارج از ایران بشناسانند.

وی ادامه داد: کشور ما توانمند است و دارای سابقه طولانی در شمال خلیج فارس هستیم و در گذشته سیطره نظامی و سیاسی ما فراتر از مرز کنونی بوده، به گونه‌ای که در زمان کمبوجیه به مصر رسیده بودیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز در سیستم دیپلماسی، برخی کشور‌های حوزه خلیج فارس تحریف نام خلیج فارس وجود دارد، گفت: ما به عنوان یک کشور قدرتمند حد اعلای مسئولیت‌پذیری را به منصه ظهور رسانده‌ایم، در زمان جنگ تحمیلی، کشور فرانسه جنگنده‌های مجهز زمین به دریا و زمین به ساحل را در اختیار عراق قرار داده بود و حتی با وجود اینکه کویت هم یک جزیره را در اختیار عراق قرار داده بود، ما توانستیم خویشتن‌داری زیادی انجام دهیم. اکنون هم اعلام می‌کنیم در مقابل بحث‌های افراطی‌گرایانه امثال ترامپ منفعل نخواهیم بود و قطعاً بر اساس آنچه که منافع ملی ما ایجاب کند، در مورد حوزه خلیج فارس و تنگه هرمز عمل خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha