برگزاری 600 محفل قرآنی در ماه رمضان بدون حضور قاریان خارجی
کد خبر: 3808811
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱

برگزاری 600 محفل قرآنی در ماه رمضان بدون حضور قاریان خارجی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه 600 محفل قرآنی در ماه مبارک رمضان امسال برنامه‌ریزی شده است، گفت: تمامی این محافل بدون دعوت از قاریان خارجی، با حضور قاریان ایرانی برگزار می‌شود.

برگزاری 600 محفل قرآنی در ماه رمضان بدون حضور قاریان خارجی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد برگزاری محافل قرآنی ماه مبارک رمضان که هر سال به همت این سازمان برگزار می‌شود، گفت: دستورالعمل محافل امسال به استان‌ها ابلاغ و مقرر شده است تا این محافل در دو بخش برگزار شود. یکی از این بخش‌ها برگزاری با همکاری مؤسسات و بخش دیگر محافلی که به مراکز استان‌ها ابلاغ شده است، خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه محافل ابلاغ شده به مراکز استان در سه سطح برگزار می‌شود، افزود: محافل شاخص در بقاع متبرکه شاخص استان‌ها و با حضور قاریان بین‌المللی برگزار می‌شود. محافل دیگر در سطح شهرستان‌ها و با حضور قاریان کشوری خواهد بود. همچنین سطح سوم این محافل نیز در سطح حسینیه‌ها و مساجد است که با حضور قاریان استانی برگزار می‌شود.

مقنی با اشاره به اینکه تفاوت این سه سطح حضور قاریان، بین‌المللی، کشوری و استانی است، تصریح کرد: امسال بر خلاف سال‌های گذشته از هیچ قاری خارجی برای تلاوت در محافل ماه مبارک رمضان دعوت نشده است. روند دعوت از قاریان خارجی طی سال‌های گذشته روبه کاهش داشته است و سال قبل به دو نفر که کمترین سطح خود بود رسید در ادامه نیز امسال این تعداد به صفر رسیده است.

وی بیان کرد: بعد از اینکه حضور قاریان مصری در مسابقات ایران با مشکلاتی همراه شد و قاریان دیگر کشورها نیز که طی سال‌های اخیر دعوت شده‌اند سطحی بالاتر از قاریان داخلی نداشتند؛ لذا تصمیم گرفته شد تا امسال از هیچ قاری خارجی‌ای دعوت نشود و برای محافل از قاریان داخلی استفاده شود تا آن‌ها تقویت شوند. البته اگر قاری غیرمصری در سطح «محمود شحات» وجود داشت دعوت می‌شد، اما با توجه به فقدان چنین موضوعی، تصمیم گرفته شد تا از قاریان بین‌المللی، ملی و استانی برای اجرای محافل دعوت شود.

مقنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد تعداد محافلی که به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود، اظهار کرد: آن چیزی که از طریق دستورالعمل ابلاغ شده است نزدیک 600 محفل است که همه آن‌ها اجرا خواهد شد. این در حالی است که آمار محافل ماه رمضان سال 1397 بالغ بر 650 محفل بوده است.

وی گفت: علاوه بر این محافل بحث جزءخوانی قرآن کریم را نیز خواهیم داشت که ضوابط و شرایط آن به استان‌ها ابلاغ شده است تا در بقاع متبرکه و مساجد اجرا شود. امسال نیز بر اساس شرایط سال قبل، شرایط مورد بررسی قرار گرفت و به استان‌ها ابلاغ شده است.

انتهای پیام

captcha