اوضاع سودان متشنج شد/ پنج کشته و ده‌ها زخمی
کد خبر: 3816849
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲

اوضاع سودان متشنج شد/ پنج کشته و ده‌ها زخمی

گروه بین‌الملل ـ کمیته مرکزی پزشکان سودان اعلام کرد حمله نیروهای نظامی سودان به محل تحصن مخالفان در مقابل مقر فرماندهی ارتش در شهر خارطوم، پنج کشته و ده‌ها نفر زخمی برجای گذاشت.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری  القدس العربی؛ کمیته مرکزی پزشکان سودان صبح امروز، 13 خردادماه از پزشکان و کادرهای پزشکی خواست که در صورت نیاز، در شش بیمارستان نزدیک محل فرماندهی ارتش که افراد زخمی به آنجا منتقل شده‌اند، حضور یابند.
 
نظامیان سودانی بامداد امروز به تحصن‌کنندگان در مقابل مقر فرماندهی ارتش در شهر خارطوم یورش بردند که بنابر اعلام شاهدان عینی، نظامیان سودانی در این حمله برای متفرق کردن تحصن‌کنندگان از گاز‌های اشک‌آور و گلوله‌های مشقی استفاده کردند.
 
در همین راستا، اتحادیه مشاغل سودان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور برای متفرق کردن معترضان در خارطوم به شلیک گلوله انبوه به سمت معترضان متوسل شده‌اند.

در این بیانیه آمده است شورای نظامی سودان مسئول سلامت تحصن‌کنندگان است و برای مقابله با حمله ارتش، گام‌های انقلابی برمی‌داریم. انقلابیون باید مشی صلح‌جویانه خود را که جنایتکارترین حاکم در تاریخ سودان را به زانو درآورد، حفظ کنند. مردم می‌توانند بقایای عوامل عمرالبشیر را هم از بین ببرند.
 
اتحادیه مشاغل سودان در این بیانیه از اهالی خارطوم خواست به خیابان‌ها آمده و برای دفاع از تحصن‌کنندگان و توقف کشتار، خود را به محل تحصن برسانند.
 
این در حالی است که نیروهای نظامی سودان در محل تحصن معترضان مستقر شده و بسیاری از خیابان‌های مرکزی خارطوم را بسته‌اند و با استفاده از ابزارهای مختلف تحصن‌کنندگان را پراکنده می‌کنند.
 
براساس گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، تحصن‌کنندگان سودانی در واکنش به اقدام بامداد امروز ارتش بسیاری از مسیرهای شهر «ام درمان» در نزدیکی خارطوم را با سنگ و آتش‌زدن لاستیک بسته‌اند.
 
لازم به ذکر است، ارتش سودان، عمر البشیر را 22 فروردین‌ماه پس از چند هفته تظاهرات در این کشور و در نهایت در پی تجمع یک هفته‌ای مردم مقابل مقر وزارت دفاع عزل کرد.

محمد عوض بن عوف، وزیر دفاع سابق سودان که فرمان عزل عمر البشیر را صادر کرد، یک روز پس از عهده‌داری ریاست شورای نظامی انتقالی سودان از این منصب کناره‌گیری و عبدالفتاح برهان عبدالرحمن را به عنوان جانشین خود معرفی کرد. عبدالفتاح متعهد شده که طی دو سال آینده انتخابات را برگزار کند.
 
با این حال معترضان سودانی قول داده‌اند تا زمان انتقال قدرت به غیرنظامیان در خیابان‌ها بمانند و همچنان تحصنی گسترده در مقابل وزارت دفاع در پایتخت این کشور در جریان است. همچنین، تلاش ارتش برای متفرق کردن تحصن‌کنندگان در مقابل وزارت دفاع و مقر فرماندهی کل ارتش سودان بی نتیجه مانده و معترضان با عقب‌نشینی ارتش در برابر مردم به تدریج در حال رسیدن به خواسته‌های خود از جمله تشکیل دولت مدنی و کاهش دوره انتقالی در این کشور هستند.
 
انتهای پیام
captcha