سازمان دارالقرآن‌ برای هر پنج هزار نفر يك معلم قرآن دارد
کد خبر: 1529101
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۸

سازمان دارالقرآن‌ برای هر پنج هزار نفر يك معلم قرآن دارد

مديركل آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن‌الكريم گفت: «با كمبود معلم قرآن روبرو هستيم به‌گونه‌ای كه برای هر پنج‌هزار نفر جمعيت كشور يك معلم قرآن وجود دارد.»

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از روابط عمومی اداره‌كل تبليغات اسلامی كرمان، «مجيد زكی‌لو» مديركل آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن‌الكريم ضمن بيان اين مطلب افزود: دست كم بايد به ازای هر 100نفر جمعيت يك معلم قرآن وجود داشته باشد.
وی تصريح كرد: اگر يك معلم قرآن كاری جز تدريس آن انجام ندهد حداكثر می‌تواند ‪ ۵۰۰‬نفر را آموزش دهد، در صورتی كه جمعيت كشور ثابت بماند و معلمان قرآن همگی در قيد حيات باشند، آموزش اين جمعيت دست كم ‪ ۲۰‬سال زمان می‌برد.
مديركل آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن‌الكريم تأكيد كرد: اين سازمان طی ‪۲۵‬ سال گذشته بيش از ‪ ۴۲‬هزار معلم قرآن را تربيت كرده است.
وی با تأكيد بر لزوم آموزش‌های روزآمد و به‌كارگيری فن‌آوری‌های نوين ديداری و شنيداری افزود: همه آموزش‌های سنتی هم نادرست و غيرمؤثر نيست و صاحب‌نظران آموزش دينی معتقدند روح معلم است كه می‌تواند كارساز باشد در حالی كه رايانه، اينترنت و راديو و تلويزيون روح ندارند.
زكی‌لو گسترش هر دو روش را مبنای كار سازمان دارالقرآن‌الكريم دانست و ابراز اميدواری كرد: بی‌سوادی قرآنی حداكثر طی پنج سال آينده در كشور ريشه‌كن شود و همه مردم قرآن را روان، ساده و صحيح بخوانند.
وی در ادامه گفت: در حال بستن قرارداد با شبكه قرآن سيما و راديو قرآن هستيم تا يك دوره آموزشی در زمان‌های مناسب پخش و لوح فشرده آن نيز منتشر شود.
مديركل آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن‌الكريم افزود: اين سازمان لوح فشرده آموزش تجويد، وقف و ابتدا و صوت و لحن را تهيه و منتشر كرده كه در نوع خود منحصربه‌فرد است.
وی از چاپ كتاب‌های ارزان‌قيمت مفاهيم قرآن خبر داد و تصريح كرد: دوره‌های تربيت معلم قرائت سطح يك و دو ‬و مفاهيم نيز از طريق سازمان دارالقرآن طراحی شده است.
زكی‌لو به برنامه‌های پژوهشی سازمان دارالقرآن‌الكريم اشاره و اظهار كرد: هم‌اكنون بيش از ‪ ۵۰‬پژوهش‌گر، محقق و كارشناس با اين سازمان همكاری دارند كه برخی كارشناسان مستقر و برخی اساتيد حوزه و دانشگاه هستند.
وی با بيان اين كه هم‌اكنون دو طرح پژوهشی در دستور كار اين سازمان قرار دارد، نقش رسم‌الخط در آموزش قرآن را يكی از اين طرح‌ها عنوان كرد و گفت: اين پژوهش در چند مدرسه و مقاطع تحصيلی مختلف انجام شده است.
مديركل آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن‌الكريم پژوهش درباره آموزش پيش‌دبستانی را طرح دوم برشمرد و افزود: اجرای اين طرح اوايل سال آينده آغاز می‌شود.
وی از اجرای پژوهش دوره‌های تخصصی تربيت معلم و آموزش‌های تخصصی قرآن نيز خبر داد و درباره رسم‌الخط قرآن گفت: معتقديم خط «عثمان‌طه» در كشور ايران بايد حذف شود زيرا مردم با توجه به علايمی كه ياد گرفته‌اند با آن مشكل دارند.
زكی‌لو تصريح كرد: قرآن خط عثمان‌طه با علامت‌گذاری ايرانی تدوين شده و مردم به راحتی می‌توانند آن را قرائت كنند.
وی افزود: با خطاط‌های برجسته‌ای صحبت شده تا قرآن را آنگونه كه مناسب مردم ايران باشد با خط زيبا و ممتاز نگارش كنند.
مديركل آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكريم درباره طرح بيمه معلمان قرآن يادآوری كرد: با رايزنی‌هايی كه با مسؤولان سازمان تأمين اجتماعی انجام شده توافق‌های خوبی به دست آمده كه از سوی مسؤولان اين سازمان اعلام خواهد شد و مقرر شده تا معلمان قرآن از طريق اين سازمان به تأمين اجتماعی معرفی شوند.
captcha