کد خبر: 4315798
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۴ - ۲۰:۳۵
امیرنیا:

نمایشگاه قرآن فراتر از یک ویترین باشد

فعال قرآنی و از دست‌اندرکاران ادوار گذشته نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با تأکید بر اینکه نمایشگاه قرآن نباید صرفاً یک ویترین دیداری باشد، گفت: باید در نمایشگاه قرآن، معارف قرآنی شنیده، دیده و لمس شود تا مردم بتوانند آموزه‌های قرآن را در زندگی روزمره خود تجربه کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، اصغر امیرنیا، از دست‌اندرکاران ادوار گذشته نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، در نشست هم‌اندیشی و بهره‌مندی از نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های اندیشمندان و رؤسای نمایشگاه بین‌المللی قرآن در سنوات گذشته که امروز یکشنبه، ۱۸ آبان‌ماه در مرکز عالی قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد، با بیان اینکه دیدار مجدد مدیران و فعالان قرآنی سال‌های گذشته مایه دلگرمی و بهره‌مندی است، تأکید کرد: نمایشگاه قرآن نباید صرفاً یک ویترین دیداری باشد بلکه باید در آن معارف قرآنی شنیده، دیده و لمس شود تا مردم بتوانند آموزه‌های قرآن را در زندگی روزمره خود تجربه کنند.

وی افزود: نمایشگاه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که جامعه قرآنی در آن جلوه علمی و فکری قرآن را مشاهده کند و مردم نیز درک کنند تلاش علما و نهاد‌های قرآنی چه تأثیری در جاری شدن معارف قرآن در زندگی آنان داشته است.

امیرنیا با اشاره به ضرورت تحول در شیوه برگزاری نمایشگاه، گفت: ما هنوز از ابزار‌های سنتی استفاده می‌کنیم و از تغییر و نوآوری می‌ترسیم. نسل امروز نیاز دارد مفاهیم قرآنی را با زبان روز، با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی، پویانمایی و ابزار‌های تعاملی دریافت کند. باید محتوای قرآنی را کپسولی، جذاب و سریع ارائه دهیم تا با روحیات نسل جدید هم‌خوانی داشته باشد.

وی در ادامه تأکید کرد: نمایشگاه باید پیوند میان ایمان، علم، هنر و فناوری را به نمایش بگذارد. بسیاری از فرصت‌ها را به‌دلیل نگاه سنتی از دست داده‌ایم. لازم است به جای تمرکز بر کمیت و وسعت فضا، کیفیت را افزایش دهیم. گاهی یک محتوای کوچک ولی اثرگذار، تأثیری بیشتر از صد‌ها متر غرفه دارد.

امیرنیا همچنین بر اهمیت امیدآفرینی در فضای نمایشگاه تأکید کرد و گفت: با توجه به شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی، نمایشگاه قرآن باید به مردم روحیه بدهد. لازم است از قالب‌های هنری، سرود، نمایش و برنامه‌های تعاملی برای ایجاد نشاط و امید در مخاطبان استفاده کنیم.

این فعال قرآنی با اشاره به نقش رسانه‌های نوین افزود: ما هنوز از ظرفیت پادکست‌ها، پویانمایی و رسانه‌های دیجیتال برای انتقال مفاهیم قرآنی بهره کافی نمی‌بریم. نمایشگاه می‌تواند نقطه آغاز آموزش و تولید محتوا در این زمینه‌ها باشد، نه صرفاً عرضه کار‌های گذشته.

وی درباره نحوه برگزاری دوره‌های آتی گفت: نمایشگاه قرآن باید شروعی برای فعالیت‌های آینده باشد، نه فقط مرور گذشته. برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت باید از اکنون آغاز شود تا رویداد سال‌های آینده با کیفیت‌تر و مؤثرتر برگزار شود.

امیرنیا در ادامه، به تجربه‌ای از حضور بازدیدکننده‌ای غیر مسلمان اشاره کرد و گفت: در یکی از دوره‌ها، اسقف اعظم کلیسای دولتی واشنگتن از نمایشگاه قرآن بازدید کرد و از عظمت این رویداد شگفت‌زده شد. او باور نمی‌کرد که برای یک کتاب آسمانی چنین نمایشگاه باشکوهی برگزار شود. این تجربه نشان داد که اگر بتوانیم با هماهنگی میان ادیان و مذاهب مختلف، چنین ارتباطاتی را تقویت کنیم، تأثیرات جهانی نمایشگاه قرآن دوچندان می‌شود.

وی در پایان گفت: اگر بتوانیم نمایندگان ادیان مختلف از جمله علمای اهل سنت و زرتشتی و مسیحی را به بازدید از نمایشگاه دعوت کنیم، انعکاس رسانه‌ای و فرهنگی آن بسیار ارزشمند خواهد بود. نمایشگاه قرآن باید جلوه‌ای از وحدت، معنویت و نشاط اجتماعی باشد تا در نهایت منجر به رضای الهی و امیدآفرینی در جامعه شود.

انتهای پیام
خبرنگار:
وهاب خدابخشی
captcha