نگاهی به ترکیب هیئت‌ امنای جدید سازمان دارالقرآن
کد خبر: 3851315
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸

نگاهی به ترکیب هیئت‌ امنای جدید سازمان دارالقرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ با معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره سازمان دارالقرآن الکریم انتظار می‌رود که دامنه فعالیت این سازمان گسترش یابد و گستره بیشتری از جامعه قرآنی را دربرگیرد.

به گزارش ایکنا؛ طی هفته‌های گذشته، اعضای جدید هیئت‌ امنای سازمان دارالقرآن الکریم از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی معرفی شدند که نام چهره‌های جدیدی در میان اعضای آن به چشم می‌خورد و صبح امروز، 14 آبان، شاهد برپایی مراسم تکریم و معارفه رئیس پیشین و جدید این سازمان و قدردانی از زحمات اعضای سابق هیئت امنا هستیم.

طی حکمی که از سوی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی صادر شد، حجج اسلام عابدینی، حاج‌ابوالقاسم، دسمی، محمدی، حسینی، قاسمیان، اخوان و آقایان، سلیمی، موسوی‌بلده، قره‌شیخلو، اسدی، صالحی و همچنین، خانم مریم حاج‌‌عبدالباقی به‌ عنوان اعضای هیئت‌امنای سازمان دارالقرآن الکریم برای یک دوره جدید منصوب شدند.(برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک شود.)

البته با نگاهی به اساس‌نامه سازمان دارالقرآن رئیس این سازمان نیز باید به پیشنهاد هیئت‌امنا معرفی شود و سپس مورد تأیید رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قرار گیرد، این مسئله به وجود می‌آید که هنوز اولین جلسه هیئت‌ امنا نیز برگزار نشده و پیشنهادی از سوی اعضای هیئت‌ مطرح نشده است، اما امروز شاهد مراسم معارفه هستیم.

به غیر از این مورد که باید پاسخ آن را از حجت‌الاسلام قمی دریافت کرد. لازم است به بُعد دیگری از انتخاب اعضای هیئت امنای سازمان دارالقرآن پرداخت و آن حضور یکی از بانوان قرآنی در میان این اعضا است که خود حافظ کل قرآن کریم است. این انتخاب در نوع خود تازگی داشته و نوید این را می‌دهد که نظرات و دیدگاه‌های بانوان قرآنی نیز در رابطه با فعالیت‌های قرآنی سازمان دارالقرآن در جلسات هیئت‌امنا بازتاب داده می‌شود.

طی 10 سال سکانداری مهدی قره‌شیخلو بر سازمان دارالقرآن الکریم شاهد حضور هیچ یک از بانوان فعال قرآنی به عنوان کادر اجرایی و یا به عنوان کارشناس در این سازمان نبودیم، در حالی که قشر عظیمی از مخاطبان و مراجعه‌کنندگان به این سازمان را بانوان حافظ تشکیل می‌دهند که یا در آزمون‌های دریافت مدرک تخصصی حفظ قرآن شرکت‌ کرده‌اند و یا در دوره‌های آموزشی این سازمان حضور یافته‌اند. البته این سازمان مسئولیت صدور مجوز مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد را برعهده دارد که اغلب مدیران این مؤسسات را نیز بانوان تشکیل می‌دهند. اما در این سال‌ها شاهد هیچ بخشی برای بانوان در این سازمان نبوده و صرفا هر چند سال یک بار جلساتی محدود با حضور رئیس سازمان دارالقرآن و جمعی از بانوان فعال قرآنی برای دریافت پیشنهادها و انتقادات برگزار می‌شد. جا دارد تا در دوره جدید به این مهم توجه ویژه‌ای شود.

نگاهی به ترکیب هیئت‌ امنای جدید سازمان دارالقرآن

اما انتخاب اعضای جدید را می‌توان از ابعاد دیگری مورد توجه قرار داد. همانطور که بسیاری از پیشکسوتان و فعالان قرآنی کشور اذعان دارند، جامعه قرآنی تنها محدود به قشر خاصی همچون قراء و حفاظ نمی‌شود، بلکه بسیاری از افراد هستند که در رشته‌های مختلف در رابطه با امر قرآن کریم فعالیت دارند. پژوهشگران، خوشنویسان، نگارگران، مترجمان قرآن، تذهیب‌کاران و ... همگی عضو جامعه قرآنی هستند و باید همانند قاریان و حفاظ قرآن به ایشان نیز توجه کرد.

گسترش دامنه فعالیت سازمان دارالقرآن و حمایت و رسیدگی سازمان به تمامی اقشار مختلفی که دستی در راه قرآن دارند، باعث دلگرمی ایشان شده و موجب می‌شود تا با رغبت بسیار بیشتری به فعالیت‌های قرآنی خود در قالب‌های مختلف بپردازند و همین امر نیز به گام نهادن بیشتر در راه دستیابی به فرهنگ قرآنی در سطح کشور کمک شایانی خواهد کرد.

قرآن کریم منبع عظیم الهی است که تنها محدود به علم قرائت و حفظ و ... نمی‌شود و جلوه‌های گوناگونی اعم از هنری و ... نیز بدان می‌پردازند. پس به همین دلیل علاوه بر افرادی که در راستای پرداختن به قرائت و حفظ قرآن جزئی از جامعه قرآنی محسوب می‌شوند، تمامی کسانی که در جلوه‌‌های مختلف هنری، پژوهشی و ... به قرآن می‌پردازند نیز باید حمایت‌های لازم از ایشان انجام شود.

با معرفی اعضای جدید هیئت‌ امنای سازمان دارالقرآن این سؤال مطرح می‌شود که آیا دامنه فعالیت‌ این سازمان قرآنی که شاید تاکنون بیشتر به قراء و حفاظ قرآن کریم می‌پرداخت، گسترش پیدا می‌کند و بازه وسیع‌تری از جامعه قرآنی کشور را پوشش می‌دهد و یا اینکه سازمان دارالقرآن بر همان طریق گذشته حرکت کرده و معطوف به همان دایره قبلی خواهد بود؟

پیش‌بینی می‌شود که با حضور چهره‌های جدید در میان اعضای هیئت‌امنا در کنار اعضای قدیمی این هیئت و نیز با بررسی سوابق ایشان، دامنه فعالیت خود را گسترش داده و طیف وسیع‌تری از جامعه قرآنی را در بر گیرد.

در ادامه نگاهی به ماده‌های 7، 8 و 9 اساسنامه سازمان دارالقرآن الکریم خواهیم داشت؛


ماده 7- اركان سازمان:

اركان سازمان عبارتند از:

1-7- هیئت امناء

2-7- رئیس سازمان

3-7- ركن نظارتی

ماده 8- هیئت امناء:

هیئت امناء سازمان متشكل از اعضای زیر می‌باشد:

1-8- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی (رئیس هیئت امناء)

2-8- رئیس سازمان(دبیر هیئت امناء)

3-8- تعداد حداقل 7 نفر از خبرگان قرآنی كشور كه با حكم رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به مدت (4) سال به عضویت هیئت امناء منصوب می‌شوند. شرایط مورد نیاز برای این افراد عبارتند از:

الف- داشتن مدرك تحصیلی كارشناسی و بالاتر و یا معادل آن و یا حداقل 15 سال سابقه مؤثر و برجسته در فعالیتهای دینی و قرآنی كشور.

ب- عضویت در هیئت علمی یكی از دانشگاهها یا مؤسسات آموزش عالی ، یا داشتن تخصص قرآنی در یكی از رشته‌های حفظ، قرائت، مفاهیم و تفسیر و تدریس قرآن كریم و یا داشتن رتبه برتر در یكی از مسابقات بین‌المللی قرآن كریم.

ج- داشتن حداقل 35 سال سن.

تبصره- نحوه برگزاری جلسات و مصوبات هیئت امناء طبق آیین‌نامه داخلی مصوب این هیئت خواهد بود.

ماده 9- اختیارات و وظایف هیئت امناء:

1-9- بررسی و تصویب تغییرات در اساسنامه.

2-9- تعیین و تصویب سیاست‌ها و خط مشی كلی سازمان در چارچوب خط مشی كلان سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر سیاستهای مصوب قانونی.

3-9- بررسی و تصویب برنامه های بلند مدت، میان مدت و كوتاه‌مدت و بودجه سالیانه سازمان در چارچوب خط مشی اساسی سازمان تبلیغات اسلامی با پیشنهاد رئیس سازمان.

4-9- نظارت بر اجرای صحیح قوانین و آیین‌نامه‌ها و حسن جریان امور سازمان.

5-9- بررسی و تصویب صورتهای مالی سالیانه سازمان پس از استماع گزارش ركن نظارتی.

6-9- پیشنهاد نصب و یا عزل رئیس سازمان، به رئیس هیئت امناء.

7-9- ایجاد، بازگشایی و یا انحلال شعب و دوایر وابسته به سازمان و تصویب تشكیلات كلان و تفصیلی سازمان و شعب و دوایر وابسته و اصلاح یا تغییر آن

8-9- تصویب آیین‌نامه‌ها و مقررات عمومی سازمان.

ماده 10- رئیس سازمان:

رئیس سازمان به عنوان بالاترین مقام اجرایی به پیشنهاد هیئت امناء و با حكم رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به مدت (3) سال به این سمت منصوب می‌شود و انتصاب مجدد وی برای دوره‌های بعدی بلامانع است. شرایط لازم برای تصدی این سمت عبارتند از:

الف- داشتن مدرك تحصیلی كارشناسی و بالاتر و یا معادل آن و یا حداقل 15 سال سابقه فعالیت مؤثر و برجسته در فعالیتهای دینی و قرآنی و همچنین 5 سال سابقه مدیریت در عرصه‌های قرآنی كشور.

ب- داشتن تخصص قرآنی در یكی از رشته‌های حفظ، قرائت، مفاهیم و تفسیر و تدریس قرآن كریم و یا داشتن رتبه برتر در یكی از مسابقات بین المللی قرآن كریم

ج- داشتن حداقل 30 سال سن

تبصره: هیئت امناء می‌تواند رئیس سازمان را از بین خود و یا سایر افراد ذیصلاح انتخاب و به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی پیشنهاد نماید.

انتهای پیام
captcha