محبوب خدا شدن؛ بزرگترین گام در طریق سلوک اخلاقی
کد خبر: 4029057
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
آیت‌الله صفایی‌بوشهری بیان کرد:

محبوب خدا شدن؛ بزرگترین گام در طریق سلوک اخلاقی

امام‌جمعه بوشهر گفت: محب به دنبال جلب رضایت محبوب است، لذا اگر انسان محبوب خدا شد، خدا در حق او خدایی می‌کند و تمام خوبی‌ها و زیبایی‌ها در چهره او تجلی می‌کند. وقتی چهره‌ای در نزد خدا و در عالم وجود بزرگ شد، تمام عالم وجود او را دوست خواهند داشت.

یت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری امام جمعه بوشهربه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، ۲۶ دی‌ماه در کلاس مجازی درس اخلاق خود با بیان اینکه ایمان اولین نکته در زیرساخت و زیربنای مسائل توحیدی است، اظهار کرد: فضایل اخلاقی موجب پیدایش ایمان در سرزمین جان انسان می‌شود. انسانی که اهل ایمان و تقوای الهی باشد همانند «كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ» است و ریشه‌اش ثابت است و شاخه و برگ در آسمان الهی دارد و هر لحظه میوه‌ای از وجود ایمانی او طلوع می‌کند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر در ادامه با بیان اينكه دومین رکن زیربنای انسان تقواست، افزود: اگر دو رکن زیربنای ایمان و تقوای الهی در انسان ضعیف باشد، هر چقدر انسان کار اخلاقی بکند بهره‌مند از کارهای اخلاقی بسیار خود نمی‌شود. همچنین یکی از عوامل آن عدم وجود زیرساخت توحیدی و بدایمانی و بدتقوایی است.

وی با اشاره به اینکه تقوا یعنی مراقبت شدید انسان از ارتکاب به گناه، بیان کرد: تقوا یک روحیه باطنی است برای انسان که از گناه پرهیز کند و گناه و معصیتی انجام ندهد و همچنین بر واجبات احتیاط و مراقبت کند. لذا، تقوا یک روحیه‌ای مترتب و منبعث از ایمان است.

تقوا؛ مولد ایمان

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با بیان اینکه تقوا مولد و برانگیخته شده از ایمان است، ادامه داد: درخت تقوا ریشه در ایمان دارد و کسی که اساس و بنیان شخصیت خود را بر ایمان و تقوا پایه‌گذاری کرده باشد همواره مسیر تعالی در زندگی خویش خواهد داشت.

امام‌جمعه بوشهر افزود: پرهیز از گناه اولین قدم و راه سلوک برای صعود است و انسانی که گناه کند سقوط می‌کند. همچنین اگر انسان مواظبت، مراقبت و پاسداری دقیق از خود کند و مخالفت با دستورات الهی نکند، انسان متقی به‌ مانند امیرالمؤمنین امام علی(ع) می‌تواند با انجام این‌ اعمال نیکو محبوب خدا شود.

وی بیان کرد: تمام تلاش‌ بزرگان اخلاق در زندگی این است که نزد خدا محبوب شوند و محب تمام تلاشش این است که مورد مرضی خدا باشد و زندگی‌اش مورد جلب و رضایت خدا باشد و این آغاز راه سلوک است، و هنرمندی آنجاست که او محب خدا شود و خدا محبوب او شود. کسی که محبوب خدا شد، خدا گناهان او را نمی‌بیند و خدا گناهان او را می‌بخشد. همچنین کسانی که ایمان عملی و تابعیت از دین خدا کنند، آن‌ وقت خدا محب انسان می‌شود و انسان محبوب خدا می‌شود. خدا اگر محب شد برای کسی و کسی اگر محبوب خدا شد، خدا دیگر بدی‌های او را نمی‌بیند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر گفت: محب به دنبال جلب رضایت محبوب است، لذا اگر انسان محبوب خدا شد، خدا در حق او خدایی می‌کند و تمام خوبی‌ها و زیبایی‌ها در چهره او تجلی می‌کند. وقتی چهره‌ای در نزد خدا و در عالم وجود بزرگ شد، تمام عالم وجود او را دوست خواهند داشت. بنا به حدیث حضرت سیدالمرسلین(ص) پیامبران و اولیای خدا، ملائکه و ارواح و سکان عرش و من نبی خدا این را دوست دارم و شما نیز او را دوست بدارید، خدا سرپرستی این می‌کند و پروردگار متعال او را و زندگی‌اش را اداره می‌کند و مشکلاتش را حل می‌کند.

آشنایی با درجات تقوا در قرآن و نهج‌البلاغه 

آیت‌الله صفایی‌بوشهری بیان کرد: انسانی که در سلوک اخلاقی محبوب خدا شد در اصل بزرگترین گام را برداشته است و همه چیز در اطراف او به جایگاه محبوب شدن می‌رسد، به‌مانند حضرت معصومه(س) که محبوب خداست، شهر قم نیز از همجواری با حرم مطهر دختر هفتمین پیشوای شیعیان امام موسی الکاظم(ع) محبوب خدا شده است. همچنین دیگر حرم‌های زیارتی آل‌الله(ع) و امامزادگان واجب التعظیم و حتی شهدا که «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» هستند نیز محبوب خداوند هستند. لذا تقوا محبوبیت می‌آورد، اما تقوا درجاتی دارد که در خصوص تقوا ابتدایی در آیات سوم تا پنجم سوره مبارکه بقره و در خصوص مراتب عالی تقوا در خطبه همام نهج‌البلاغه حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) اشاره و آورده شده است.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر در پایان گفت: اگر دوست دارید ببینید در نزد خدا چه مرتبه و درجه‌ای دارید، باید ببینید که خدا در زندگی او چه مرتبه‌ای دارد. هر چه درجه تقوا در او بالا باشد لذا درجه خدایی در او بالا می‌رود و به‌مانند اولین پیشوای شیعیان حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) محبوب آسمان و زمین و فرشتگان می‌شود.

حامد فکوری

انتهای پیام
captcha