فین‌تک اسلامی و آمادگی برای رشد در سال 2022
کد خبر: 4033003
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲

فین‌تک اسلامی و آمادگی برای رشد در سال 2022

دو عامل مرتبط با یکدیگر در مورد رشد بالای فین‌تک اسلامی وجود دارد؛ اولی مربوط به رشد روز افزون جمعیت مسلمان جهان است و دوم ارائه راه حل‌های خلاقانه استارتاپ‌های حوزه فین‌تک است که بسیاری از مشکلات بر سر معاملات بانک‌های بزرگ را برطرف کرده‌اند.

به گزارش ایکنا، با کاهش موارد ابتلا به کرونا، رفته رفته کشورهای جهان به حالت عادی بازمی‌گردند و اقتصاد جهان که تقریباً دو سال با عواقب ناشی از شیوع کرونا درگیر بود در حال بازیابی خود است. تأمین مالی اسلامی از جمله بخش‌های اقتصادی بود که در طول دوران کرونا عملکرد مثبتی داشت و به نظر می‌رسد که تأمین مالی اسلامی و زیرمجموعه‌های آن مانند فین‌تِک و بانکداری خود را برای تغییرات پساکرونای اقتصاد جهان آماده می‌کنند.

حافظ شهیدی (Khofiz Shakhidi)، کارآفرین اهل تاجیکستان است که در موناکو زندگی می‌کند. شهیدی فارغ‌التحصیل دانشگاه اسکس انگلستان بوده و در حال حاضر رئیس بانک الف(Alif)، یک فین‌تک پیشرو در آسیای مرکزی است. وی طی یادداشتی در inacial Reporter  به آینده فین‌تِک اسلامی و چشم‌انداز آن در 2022 پرداخته است که ترجمه آن از نظر می‌گذرد.

توانایی فین‌تک برای حفظ رشد مداوم، پتانسیل بالای این بخش را در درازمدت نشان می‌دهد. بانک‌ها نشان داده‌اند که چگونه می‌توان از فناوری برای افزایش ارائه خدمات مالی به مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و بانک‌ها استفاده کرد. در حالی که این نهادها سهم بازار رو به رشد را در اختیار دارند، بانک‌های بزرگ نیز از مزایای تحولات دیجیتالی استقبال می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند تقاضاهای در حال تغییر مشتریان خود را برآورده سازند.

دلیل اصلی موفقیت فین‌تک نرخ پذیرش آن بوده است. در سال 2020، نرخ پذیرش جهانی محصولات فین‌تک 64 درصد بود. نکته مهم این است که این جذب به یک منطقه یا بخش خاص محدود نشده، در عوض، نرخ پذیرش به‌طور قابل توجهی در بازارهای پیشرفته و در حال ظهور، بالا بوده است.

در این میان فین‌تک اسلامی برای رشد چشمگیر در سال‌های آینده آماده شده است. بر اساس آخرین آماری که از Dinar Standard و Elipses در اختیار داریم، سهم بازار فین‌تک اسلامی در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(OIC) در سال 2020، به 49 میلیارد دلار رسیده بود. اگرچه ممکن است این رقم برجسته به نظر برسد، اما واقعیت این است که این رقم تنها 0.72 درصد از حجم بازار جهانی فین‌تک را تشکیل می‌دهد.

با نگاهی به پیش‌بینی‌ها، احتمال می‌رود که حجم بازار فین‌تک اسلامی برای اعضای OIC، بیست و یک درصد رشد کند و تا سال 2025 به 128 میلیارد دلار برسد. برای در نظر گرفتن این موضوع، پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد ترکیبی سالیانه(CAGR) برای رشد جهانی فین‌تک در همان دوره 15 درصد باشد. بدیهی است که سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها به‌شدت تکامل فین‌تک اسلامی و توانایی آن برای توانمندسازی نسل جدیدی از مشتریانی را که دسترسی اولیه به محصولات و خدمات فین‌تک نداشتند، به دقت رصد می‌کنند.

فین‌تک اسلامی و آمادگی برای  رشد در سال 2022

واسطه‌های مالی در بریتانیا، نه تنها به درک اصول اساسی مالی اسلامی نیاز دارند بلکه شاهد ظهور شرکت‌های فین‌تک اسلامی و تفاوت آن‌ها با برندهای معتبر فین‌تک هستند.

در این میان یک سؤال مطرح است. چرا فین‌تک اسلامی در حال رشد است؟

دو عامل مرتبط با یکدیگر در مورد رشد بالای فین‌تک اسلامی وجود دارد؛ اولی مربوط به جایگاه مشتری است. با نگاهی به ارقام جمعیتی، پیش‌بینی می‌شود که تعداد پیروان دین اسلام تا سال 2060 به حدود 3 میلیارد نفر برسد. نکته مهم این است که در مناطقی مانند آسیای مرکزی، با گسترش خدمات فین‌تک، نسل جدیدی از مصرف‌کنندگان اکنون به زیرساخت‌ها و فناوری مورد نیاز برای تأمین نیازهای خود دسترسی دارند.

عامل دیگر به چیزی که من آن را موج دوم یا «موج دوم شرکت‌های فین‌تک» می‌نامم مرتبط است. بیش از پنج سال پیش، استارت‌آپ‌های فین‌تک که توسط برندهایی مانند Monzo و Revolut رهبری می‌شوند، در کانون توجه عموم قرار گرفتند. این برندها، راه‌حل‌های مالی خلاقانه‌ای را به مصرف‌کنندگان، کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران ارائه کردند که بر بسیاری از مشکلات اساسی که هنگام معامله با بانک‌های بزرگ ذکر شده بود غلبه کرد.

 از آن زمان، این استارتاپ‌ها به مؤسسات بزرگ تبدیل شده‌اند. به جای آنها (استارتاپ‌های اولیه) موج جدیدی از شرکت‌های فعال فین‌تک با پتانسیل رشد سریع در حال آمدن هستند که از فناوری برای جلب توجه جمعیتی استفاده می‌کنند که هنوز قادر به دسترسی به فین‌تک نیستند.

Alif نمونه‌ای از این است که راه‌حل‌های فین‌تکی را که مطابق با شریعت اسلامی هستند برای همه کسانی که مایل به استفاده از محصولات تأمین مالی اسلامی هستند، ارائه می‌کند. نکته مهم این است که این فقط به مسلمانان محدود نمی‌شود، بلکه یک پیشنهاد فراگیر است و هر کسی می‌تواند از محصولات و خدمات موجود در بازار از طریق فین‌تک اسلامی استفاده کند.

فین‌تک اسلامی و آمادگی برای  رشد در سال 2022

با این همه مشکلاتی هم برای رشد فین‌تک‌های اسلامی وجود دارد.

یکی از چالش‌هایی که بخش تأمین مالی اسلامی با آن مواجه است، فقدان آگاهی از بازار و دانش پیرامون اصول اولیه محصولات و خدمات مبتنی بر شریعت است. این موضوعی است که معمولاً در کشورها و مناطق غیرمسلمان‌نشین مطرح می‌شود و بریتانیا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بریتانیا فعالانه در تلاش است تا به شکاف نبود دانش در حوزه تأمین مالی اسلامی و فین‌تِک اسلامی رسیدگی و اطمینان حاصل کند که این کشور به یک مرکز جهانی مهم برای عملیات تأمین مالی اسلامی تبدیل می‌شود. گزارش توسعه مالی اسلامی ICD-Refinitiv نشان داد که در سال 2019، پس از اندونزی و مالزی، بریتانیا سومین ارائه دهنده آموزش در حوزه تأمین مالی اسلامی را داشته است. در همان سال، بریتانیا از نظر تعداد کنفرانس‌های مالی اسلامی نیز در رتبه سوم جهان قرار گرفت.

این‌ها گام‌های مثبتی در جهت درست هستند و وقتی نقشی را که بریتانیا می‌تواند با ظهور فین‌تک اسلامی ایفا کند، در نظر بگیریم، نویدبخش خوبی است. با این حال، فقدان محصولات مطابق با شریعت اخیراً مورد بحث و مناقشه بوده است. سپتامبر سال گذشته، فراخوان‌های عمومی برای اهدای وام‌های دانشجویی مطابق با شریعت مطرح شد تا اطمینان حاصل شود که دانشجویان مسلمان در موقعیت بهتری برای دسترسی به تحصیلات دانشگاهی خواهند بود.

فراگیر کردن سیستم مالی بریتانیا باید یک هدف اصلی باقی بماند. در بریتانیا، تخمین زده می‌شود که بیش از صدهزار مشتری خرده‌فروشی وجود دارد که از خدمات تأمین مالی اسلامی استفاده می‌کنند و دولت ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های اسلامی در بریتانیا را 600 میلیون پوند می‌داند.

به طور کلی فین‌تک اسلامی در سال 2022 روند خوبی را خواهد داشت.

این صنعتی در حال رشد بوده و نسل جدیدی را توانمند می‌کند که از مزایای ارائه شده از برنامه‌های کاربردی فین‌تک هوشمند بهره‌مند شوند. این توسعه جهانی است که قرار است در اینجا و در بریتانیا آشکار شود. با توجه به این موضوع، برای مشاوران و واسطه‌ها مهم است که اطمینان حاصل کنند که نه تنها از اصول اولیه مالی شریعت، بلکه تأثیر فناوری با ظهور شرکت‌های فین‌تک اسلامی نیز به‌خوبی آگاه هستند.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha