پشت پرده دیدار سفرای چند کشور اسلامی با سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا
کد خبر: 4035875
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵

پشت پرده دیدار سفرای چند کشور اسلامی با سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا

منابع خبری از دیدار چهار سفیر کشورهای اسلامی در آمریکا با سفیر رژیم صهیونیستی در این کشور خبر دادند. برخی تحلیلگران معتقدند افزایش قدرت روسیه و ایران که به عنوان ضعف آمریکا در منطقه تلقی می‌شود، یکی از دلایل این دیدار است.

به گزارش ایکنا به نقل از رای الیوم، روزنامه عبری و راست افراطی «اسرائیل هیوم» به نقل از منابع عالی‌رتبه در واشنگتن و تل‌آویو فاش کرد که مایکل هرتزوگ، سفیر این رژیم در واشنگتن که برادر اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور رژیم صهیونیستی است، هفته گذشته با حسن مراد مارکن، سفیر ترکیه در واشنگتن که از نزدیکان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه محسوب می‌شود، دیدار کرده است.
این روزنامه عبری به نقل از همان منابع افزود: این دیدار در یک ضیافت شام با چهار سفیر کشورهای اسلامی آسیای میانه یعنی ترکیه، آذربایجان، ازبکستان و قزاقستان صورت گرفت.
یک منبع آگاه به این روزنامه گفت که افزایش قدرت روسیه و ایران که به عنوان ضعف آمریکا در منطقه تلقی می‌شود، یکی از دلایل این نزدیکی است.
این روزنامه عبری در ادامه مدعی شد: اگرچه این کشورها روابط رسمی با دولت اشغالگر دارند، اما هدف از این دیدار، جستجوی سازوکارهایی برای همکاری بین آنها و ایجاد چارچوبی مشترک برای هماهنگی دوجانبه یا بین‌المللی بود.

هدف از این اقدام در مرحله اول تقویت چندین حوزه از جمله روابط فرهنگی بین طرف‌ها خواهد بود. به گفته منابع آگاه این سفیران همچنین تقویت جوامع یهودی در کشورهای خود و دو برابر شدن آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند. 
همان منابع توضیح دادند که طرفین قصد دارند در زمینه تجارت، انرژی و حتی امنیت روابط خود را گسترش داده و الگویی شبیه به بلوک کشورهای شرق مدیترانه ایجاد کنند که ۱۰ سال است، فعال است.
علاوه بر این، کانال 11 تلویزیون اسرائیل پنجشنبه شب به نقل از مقامات بلندپایه سیاسی گفت که مقدمات سفر هرتزوگ به آنکارا همچنان ادامه دارد، اما در عین حال نگرانی اسرائیل را از تصمیمات ناگهانی اردوغان ابراز کرد.
شایان ذکر است که طبق گزارش کانال 13 تلویزیون اسرائیل منابع سیاسی اسرائیلی، تأیید کردند که اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم اشغالگر، در آینده نزدیک به ترکیه سفر خواهد کرد. 
به گزارش وب‌سایت عبری YNET که وابسته به روزنامه یدیعوت آحارونوت است، مدتی است که مذاکرات بین اسرائیل و ترکیه برای ترتیب دادن دیداری بین رئیس جمهور ترکیه و همتای اسرائیلی‌اش در جریان است و اگر ملاقاتی بین هرتزوگ و اردوغان انجام شود، این اولین دیدار بین یک مقام اسرائیلی و ترک پس از مدت‌ها خواهد بود.
این سایت اشاره کرد که اردوغان ماه گذشته در جریان پذیرایی از خاخام‌ها در مقر ریاست‌جمهوری گفت: عادی‌سازی روابط با اسرائیل مهم است و در سخنانی دوپهلو در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین گفت که به صلح عادلانه امیدوار است.

انتهای پیام
captcha