تحولات فلسطین/ از هشدار علمای جهان درباره برپایی «راهپیمایی پرچم» تا یورش صهیونیست‌ها به جنین
کد خبر: 4059940
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲

تحولات فلسطین/ از هشدار علمای جهان درباره برپایی «راهپیمایی پرچم» تا یورش صهیونیست‌ها به جنین

هشدار علمای جهان درباره برپایی«راهپیمایی پرچم» در مسجدالاقصی، یورش وحشیانه نظامیان صهیونیست به «جنین»، درخواست حماس برای اعتکاف در مسجدالاقصی و واکنش اتحادیه اروپا به ادامه شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری و قدس اشغالی از آخرین اخبار مربوط به تحولات فلسطین است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، ده‌ها نهاد متولی علمای مسلمان خواستار یکپارچه‌سازی موضوع خطبه های نماز جمعه در سراسر جهان پیرامون راهپیمایی پرچم‌ که شهرک‌نشینان صهیونیست قصد برگزاری آن در بیت‌المقدس را دارند، شدند. 

40 نهاد متولی علما در جهان با صدور بیانیه‌ای در یک کنفرانسی مطبوعاتی در استانبول در واکنش به مقدمه‌چینی رژیم صهیونیستی برای تعرض به مسجدالاقصی این هشدار را صادر کردند.

در این بیانیه آمده است که راهپیمایی پرچم و پافشاری بر برگزاری آن به سمت مسجدالاقصی و باب العامود یک جنایت بسیار خطرناک و گامی تجاوزگرانه در راستای توهین به همه امت به شمار می‌رود.

این نهادها به تمامی سران و امت‌های عربی و اسلامی درباره شانه خالی کردن از دفاع از مسجدالاقصی و حمایت از آن و مردم فلسطین در مقابله با این راهپیمایی هشدار دادند.

این نهادها با نثار سلام و درود به گروه‌های مبارز فلسطین، مواضع ثابت آنها را ستودند و بر لزوم حمایت امت از مقاومت فلسطین تاکید ورزیدند.  

یورش وحشیانه نظامیان صهیونیست به جنین

منابع خبری بامداد جمعه از یورش نظامیان صهیونیست به شهر جنین واقع در شمال کرانه باختری خبر دادند.

به گزارش العالم، منابع محلی گزارش دادند تعدادی از خودروهای زرهی رژیم صهیونیستی حامل ده‌ها نظامی به شهر جنین یورش بردند.

بر اساس این گزارش، درگیری‌هایی میان نظامیان صهیونیست و اهالی این شهر روی داده است و جوانان فلسطینی با حمله صهیونیست‌ها مقابله کردند.

منابع محلی گزارش دادند که مبارزان فلسطینی به سوی اشغالگران صهیونیست گلوله‌های جنگی شلیک کردند.
تحولات فلسطین/ از هشدار علمای جهان درباره برگزاری «راهپیمایی پرچم» تا یورش صهیونیست‌ها به جنین

در پی این مقاومت سلحشورانه نیروهای ارتش عبری مجبور به عقب نشینی از اردوگاه جنین شدند.

جنین به کانون اصلی درگیری‌های مقاومت فلسطین با اشغالگران اسرائیلی در کرانه باختری تبدیل شده است.

شهرک‌نشینان صهیونیست همچنین شامگاه پنجشنبه با حمایت نظامیان صهیونیست به شهرک حراره واقع در جنوب نابلس حمله کردند.

بنابراین گزارش، درگیری‌های شدیدی میان ده‌ها فلسطینی و نیروهای رژیم اشغالگر و شهرک‌نشینان به وقوع پیوست و صهیونیست‌ها برای پراکنده کردن جوانان فلسطینی از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

هلال احمر فلسطین بامداد چهارشنبه اعلام کرده بود در پی یورش نظامیان صهیونیست به شرق نابلس ۸۰ فلسطینی زخمی شدند.

درخواست برای حراست از مسجد ابراهیمی الخلیل

سمیره حلایقه از نمایندگان فراکسیون پارلمانی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) خواستار تحرکات عملی برای حراست از مسجد حضرت ابراهیم (ع) در شهر الخلیل شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، حلایقه ضمن تاکید بر اهمیت پاسداری حرم ابراهیمی الخلیل و آثار اسلامی، تصریح کرد که صیانت از این مسجد وظیفه تک تک مسلمانان جهان و تمامی مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین است.

وی یادآور شد که شهرک‌نشنیان صهیونیست درصدد تحمیل واقعیتی تلخ بر این مسجد از طریق محو هویت اسلامی این مکان مقدس هستند. 

سمیره حلایقه اظهار کرد: واقعا مایه ننگ و عار است که مسلمانان تنها به صدور بیانیه‌های محکومیت‌آمیز بسنده کنند، حال آنکه این مسجد در برابر دیدگان مسلمانان در حال تبدیل شدن به یک معبد یهودی است. 

هشدار حماس درباره هرگونه تعرض به قدس و مسجدالاقصی

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) تمامی توده‌های فلسطینی را به حضور گسترده روز یکشنبه آینده در مسجدالاقصی و اعتکاف در این مکان مقدس جهت به شکست کشاندن توطئه‌های شوم شهرک‌نشینان صهیونیست در زمینه تعرض به این مسجد و برپایی آیین‌های تلمودی در آن فراخواند. 

حماس در این بیانیه به سران تل‌آویو درباره هرگونه اشتباه محاسباتی در قدس و الاقصی هشدار داد. 

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین بار دیگر تأکید کرد که با تمام توان و قدرت و باور به راه دفاع از بیت‌المقدس و مسجدالاقصی و حقوق ملی ادامه خواهد داد.

این جنبش تمامی رشادت‌ها و ایثارگری‌های ملت فلسطین در زمینه دفاع از قدس و مسجدالاقصی در تمامی مقاطع درگیری و نبرد با دشمن صهیونیستی را ارج نهاد. 

اتحادیه اروپا: شهرک‌سازی‌های اسرائیل نقض آشکار قوانین بین‌المللی است

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در واکنش به ادامه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی اعلام کرد، این شهرک‌سازی‌ها نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

نمایندگان ایرلند، فرانسه، آلبانی و استونی در بیانیه مشترکی به نمایندگی از اعضای فعلی و سابق اتحادیه اروپا در شورای امنیت، تاسف عمیق خود را از تصمیم اسرائیل برای ساخت بیش از ۴ هزار واحد مسکونی در کرانه باختری ابراز کردند و از مقام‌های اسرائیل خواستند که از این تصمیم خود عقب‌نشینی کنند.

این بیانیه که عصر پنجشنبه توسط «جرالدین برن ناسون»، نماینده جمهوری ایرلند در سازمان ملل متحد پس از نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع خاورمیانه از جمله موضوع فلسطین قرائت شد، تأکید می‌کند که شهرک‌سازی‌های جدید مانع دیگری بر سر راه حل دو کشوری خواهند بود و شهرک‌سازی‌های اسرائیل نقض آشکار قوانین بین المللی و مانعی برای دستیابی به صلح عادلانه، پایدار و همه‌جانبه بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است.
تحولات فلسطین/ از هشدار علمای جهان درباره برپایی «راهپیمایی پرچم» تا یورش صهیونیست‌ها به جنین
در این بیانیه از مقام‌های اسرائیل خواسته شده است که به هیچ گونه تخریب یا اخراج برنامه‌ریزی شده، به ویژه در منطقه «مسافر یطا» که به تنهایی می‌تواند به اخراج بیش از ۱۲۰۰ فلسطینی منجر شود، اقدام نکنند.

کشورهای اروپایی همچنین خواستار احترام به وضعیت موجود در اماکن مقدس در قدس شدند و بر اهمیت تولیت اردن بر اماکن مقدس در قدس از جمله مسجدالاقصی و نقش اردن در این زمینه تاکید کردند.

در پایان این بیانیه آمده است: وضعیت متشنج در فلسطین بار دیگر نیاز به بازگرداندن افق سیاسی یک روند صلح معتبر و قابل دوام را نشان می‌دهد.

فراخوان گروه‌های فلسطینی برای حضور عموم فلسطینیان در مسجدالاقصی

گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه پس از پایان نشست اضطراری دیروز خود در دفتر جبهه خلق در غزه اعلام کردند: اتاق عملیات مشترک مقاومت به طور دائم تشکیل جلسه می‌دهد.


به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این گروه‌ها در بیانیه‌ای عنوان کردند که مسئولیت تمامی پیامدهای تعرض به مسجدالاقصی را متوجه اسرائیل می‌دانیم.

در این بیانیه آمده است: ملت و مقاومت فلسطین هرگز از دستاوردهای خود در نبرد «شمشیر قدس» پا پس نمی‌کشند.

گروه‌های مقاومت بار دیگر بر پیوند تمامی جبهه‌ها برای پاسخ به هرگونه تجاوز دشمن تاکید کردند.

این گروه ها بیان کردند که عموم فلسطینیان را به حضور گسترده در مسجد الاقصی از امروز جمعه فرامی‌خوانیم.

این بیانیه می افزاید: روز یکشنبه باید روز دفاع از مسجد الاقصی و بسیج عمومی فلسطینیان باشد.
تحولات فلسطین/ از هشدار علمای جهان درباره برپایی «راهپیمایی پرچم» تا یورش صهیونیست‌ها به جنین
در این بیانیه آمده است: دشمن صهیونیستی را از ارتکاب هرگونه حماقت با دادن مجوز برگزاری راهپیمایی پرچم برحذر می‌داریم.

گروه های فلسطینی با اشاره به اینکه طرح‌های دشمن انبار باروتی است که به روی این رژیم منفجر خواهد شد، تاکید کردند: قدس و مسجد الاقصی خط قرمز هستند و طرح‌های دشمن در مورد آنان راه به جایی نخواهد برد.

گروه های مقاومت بیان کردند که برای دفاع از ملت فلسطین، قدس و مسجد الاقصی به هر گزینه‌ای متوسل خواهیم شد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: گروه‌های مقاومت در آماده‌باش کامل هستند و عموم فلسطینیان را به دفاع از قدس و مقدسات فرامی‌خوانیم.

گروه های مقاومت خواستار مداخله تمامی طرف‌ها و در راس آن‌ها مصر برای توقف تجاوزات دشمن صهیونیستی شدند.

در این بیانیه آمده است که دخالت رژیم اشغالگر در امور مسجدالاقصی عواقب و پیامدهای خطرناکی دارد و صرفا منحصر در اراضی اشغالی نخواهد بود بلکه کل منطقه را به آتش خواهد کشید.

این بیانیه می‌افزاید: اتحادیه‌های اسلامی و سندیکاهای مختلف را به تحرک فوری و برگزاری تظاهرات‌های گسترده در حمایت از مسجد الاقصی فرامی‌خوانیم.

جواد پارسامهر 

انتهای پیام
captcha