برنامه «تهران» برای رسیدن به الگوی جهان اسلام چیست + صوت
کد خبر: 4077656
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
رئیس سازمان زیباسازی تهران در گفت‌وگو با ایکنا پاسخ داد

برنامه «تهران» برای رسیدن به الگوی جهان اسلام چیست + صوت

رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: شهری که می‌خواهد الگوی جهان اسلام شود باید ویژگی‌هایی مانند مردمی بودن و هوشمند بودن را علاوه بر تقویت هویت ملی و مذهبی به همراه داشته باشد.

برنامه «تهران» برای رسیدن به الگوی جهان اسلام کدام استامروزه رقابتی پایان‌ناپذیر بین شهرها برای به دست آوردن جایگاهی شایسته در عرصه ملی، منطقه‌ای و جهانی در جریان است؛ برنده یا بازنده شدن در این رقابت به تدابیر مدیریتی، برنامه‌ریزی‌های کلان و سیاست‌گذاری‌های شهری بستگی دارد که توسط تصمیم‌سازان و تصمیم گیران شهری اتخاذ می‌شود.

بر همین اساس نوآوری به موتور محرکه شهرها تبدیل شده و شهرهای نوآور علاوه بر رشد و توسعه خود عامل توسعه کشور نیز هستند؛ ناگفته پیداست نوآوری در اینجا شامل یک سیستم است که هم نوآوری نهادی را در برمی‌گیرد و هم نوآوری اداری، سازمانی، سیاسی، فنی، اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی را شامل می‌شود، بر این اساس شهرها از طریق تبدیل شدن به محیط‌های نوآور ظرفیت حل مسائل پیچیده درون خود و پیرامون خود را کسب می‌کنند. باید گفت اینک شهرها به رویکردهای نوینی نیاز دارند که هم جهانی و هم بومی‌نگر باشد، آن‌ها باید اقتصاد شهری جدید و کاربردی را در دستور کار خود قرار بدهند.

در همین راستا رضا صیادی، رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران در گفت‌وگو با ایکنا از راهکارهای تبدیل شدن شهر تهران به الگوی جهان اسلام سخن به میان آورد و اظهار کرد: مدیریت شهری جدید ادعایی ندارد که می‌خواهد به الگوی جهان اسلام تبدیل شود بلکه این امر به عنوان یک هدف و قله برای نیروهای شهرداری تعریف شده است. شهری که می‌خواهد الگوی جهان اسلام شود باید ویژگی‌هایی مانند مردمی بودن و هوشمند بودن را علاوه بر تقویت هویت ملی و مذهبی به همراه داشته باشد.

رویکردهای سازمان زیباسازی شهر تهران

رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران «هویت‌بخشی شهری»، «مردمی سازی» و «هوشمند سازی» را سه رویکرد این سازمان برای حرکت به سمت چشم‌انداز تهران؛ کلان‌شهر الگوی جهان اسلام اعلام کرد و گفت: ذیل هر یک از این محورها، عملیاتی تعریف شده است. در خصوص هویت‌بخشی شهری، مبادی ورودی شهر تهران می‌تواند نقطه‌ای باشد که تصویر این کلان‌شهر را مخابره کند و در حال حاضر این کار در دست انجام است.

برنامه «تهران» برای رسیدن به الگوی جهان اسلام چیست + صوت

وی ادامه داد: در حوزه مردمی ‌سازی، اقداماتی مانند جشنواره «محله زیبا» که بعد از ایام محرم برگزار می‌شود، می‌تواند اثرگذار باشد و در حوزه هوشمند سازی نیز سازه‌های هوشمند می‌تواند این قسمت از اهداف را تأمین کند و تلاش ما این است که به‌وسیله و با کمک مردم شهر تهران بتوانیم به سمت تحقق چشم‌انداز ترسیمی از سوی شهردار تهران حرکت کنیم.

کد

صیادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویکرد سازمان زیباسازی در حوزه دیپلماسی با برخی از اکران‌ها اظهار کرد: ویدئومپینگ برج آزادی همواره یک پیام بین‌المللی بوده است؛ البته در دوره‌های مختلف دارای متولی‌های گوناگونی بوده است. این سازمان در برخی از مناسبت‌های ملی و مذهبی که برای مردم شاخص و نشانه است، حتماً ویدئومپینگ برج آزادی را قرار خواهد داد و در این راستا، برخی نگاه‌ها اتفاقاً بین‌المللی است؛ به‌طور مثال ششم فروردین ماه سال جاری دیوارنگاره شهدای یمن روی برج آزادی اکران شد و بازتاب بین‌المللی جدی پیدا کرد.

تقویت رویکردهای ملی و مذهبی پایتخت

رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران در پایان با تأکید بر این گزاره که رویکرد این سازمان تلاش برای تقویت رویکردهای ملی و مذهبی است، اظهار کرد: در سازمان زیباسازی تلاش کردیم که هر دو رویکرد را به یک اندازه رسیدگی کنیم و این طور نیست که بگوییم ما در این دوره از مدیریت شهری به سراغ شب یلدا نمی‌رویم ولی برای محرم و صفر به صورت ویژه فعالیت داشته باشیم. اتفاقاً نصب المان‌های شهری با انارهای شب یلدا آغاز شد و بعد هم با نصب المان تخم‌مرغ‌های نوروزی ادامه پیدا کرد. اگر در ماه محرم تیغه‌های علامت ساخته می‌شود این طور نیست که بگوییم شب یلدا و نوروز را فراموش کردیم.

کد

صیادی در ادامه افزود: سازمان زیباسازی شهر تهران در نوروز علاوه بر تخم‌مرغ‌های نوروزی، آیتم گل نرگس را هم به زیبایی‌های بصری شهری اضافه کردیم. به هر ترتیب هویت ملی و مذهبی ایران اسلامی به عنوان دو بال سازمان زیباسازی می‌تواند شهر را به آن نقطه‌ای که مورد نظر شهردار است، برساند؛ در این راستا مهم‌ترین اقدامی که داریم باید حول دو محور هویتی ملی و مذهبی باشد.

انتهای پیام
captcha