نمی‌توان از شهرداری فعالیت قرآنی چشمگیری را انتظار داشت
کد خبر: 4097423
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
مهدی چمران:

نمی‌توان از شهرداری فعالیت قرآنی چشمگیری را انتظار داشت

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: فعالیت قرآنی چندان چشمگیری را نمی‌توان از شهرداری تهران انتظار داشت؛ گرچه حمایت و هدایت‌ را وظیفه اصلی خود می‌داند. در خیلی از مواقع شهرداری تهران متولی اصلی برنامه‌های مذهبی و قرآنی بوده، اما نامی از خود نبرده است و با هماهنگی سایر دستگاه‌هایی که مسئول این کار بودند به خوبی کارشان را انجام دادند.

در نظام اسلامی، حاکمان علاوه بر وظیفه صیانت از جان و مال مردم، موظف‌اند که زمینه تعالی و رشد فکری و فرهنگی افراد جامعه به سوی کمال را فراهم آورند. از این رو نهاد‌ها و دستگاه‌ها باید در این مسیر فعالیت مؤثری داشته باشند. شهرداری تهران از جمله این نهاد‌هاست.

در این میان قرآن در کنار سیره اهل بیت(ع) دو منبع مهم فرهنگی هستند. از همین رو معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران ذیل وظایف خود در بخش توسعه و توزیع محصولات خدمات فرهنگی و اجتماعی، وظیفه توسعه خدمات و برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی را برعهده دارد و یکی از خدمات مهم اداره کل فرهنگی این معاونت، ترویج فرهنگ قرآن و معارف اسلامی تعریف شده است.

امر فرهنگ جدایی‌ناپذیر از قرآن است و به همین سبب شهرداری تهران و شورای شهر در دوره‌های مختلف به آن اهتمام داشته‌اند و علاوه بر فراهم کردن زیرساخت و تشکیل نهاد‌های قرآنی در شهر تهران، در زمینه برگزاری محافل قرآنی و دینی نیز فعال بوده است تا در کنار ایجاد بستر برای فعالیت‌های خود در راه اعتلای فرهنگ قرآنی جامعه بکوشد.

حال با توجه به وظایفی که برای شهرداری تهران تعریف شده است و با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید و گذشت بیش از یک سال از فعالیت‌های شورای اسلامی شهر با مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، گفت‌وگو داشتیم تا از کمّ و کیف این فعالیت‌ها و نگاه شورای شهر به برنامه‌های قرآنی جویا شویم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

ایکنا_ دغدغه شورای شهر برای گسترش بیشتر فعالیت‌های قرآنی در شهر تهران چقدر است و به عنوان رئیس شورای شهر نظرتان در خصوص این فعالیت‌ها چیست؟

بدیهی است که همه‌چیز ما از قرآن است و قطعاً هرگونه برنامه‌ قرآنی که شهردار تهران یا شورای شهر داشته باشد آن را با جدیت دنبال می‌کنیم، ولی درباره برنامه‌های خاص مرتبط با قرآن کریم، قاعدتاً این‌گونه اقدامات در معاونت فرهنگی یا سازمان فرهنگی و هنری شکل می‌گیرد. شورای اسلامی شهر در بحث قانونی و نظارت کار اقدامات لازم را انجام می‌دهد و قوانین و لوایح را بررسی، تصویب یا رد می‌کند و یا آن‌ها را اصلاح خواهد کرد. در دوره‌های قبل در زمینه قرآن مصوبات و برنامه‌های مختلفی داشتیم.

در فرهنگسرا‌های وابسته به سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و دیگر مراکز وابسته به شهرداری تهران به طور معمول و همیشگی بر روی قرآن و مسائل خاص آن به ویژه برای نوجوانان و جوانان و آشنایی و انس بیشتر آنان با قرآن فعالیت‌هایی را داریم، اما در این دوره مصوبه‌ای در مورد قرآن نداشتیم، چرا که مسئله خاصی پیش نیامده بود که در این زمینه کار ویژه‌ای طرح‌ریزی کنیم.

ایکنا_ این روزها جلسات شورا همچون روال گذشته با قرائت قرآن آغاز می‌شود. با این تفاوت که روال دیگری برای دعوت از قاریان به اجرا گذاشته‌ شده است و شاهد کوچ قاریان خوش‌خوان از جلسات شورای اسلامی شهر تهران بوده‌ایم. این رویه با نظر شما اتفاق افتاد و آیا فعالیت خاصی را در این خصوص مد نظر داشتید؟

تلاوت قرآن در ابتدای جلسه، همه دستگاه‌هاست و در شورا نیز شاهد اجرای آن هستیم، اما اینکه این قرائت در هر جلسه از سوی یک قاری درجه یک بین‌المللی انجام شود و هر دفعه قراردادی در این خصوص صورت گیرد، شاید در طول سال یک یا دو بار ممکن باشد، چراکه ضرورتی به دائمی بودن آن نیست.

اصل این است که قرآن به صورت زنده تلاوت شود. در دوره‌های دوم تا چهارم شورا شاهد بودیم که اعضا در شروع هر جلسه قرآن را تلاوت می‌کردند، چراکه معتقد بودیم اگر یکی از اعضا تلاوت قرآن را انجام دهد، بهتر و تاثیرگذار‌تر خواهد بود تا اینکه فردی از بیرون بیاید و تلاوت کند؛ حتی در یکی از جلسات غیر رسمی شورای شهر شاهد بودیم که به جای اینکه تلاوت زنده داشته باشند، صوت قرآن گذاشته بودند که ابراز تأسف و تأکید کردم که تلاوت قرآن به صورت زنده باشد، چراکه تأثیر کلام زنده فرق می‌کند؛ حتی در خصوص اذان هم فردی باید زنده باید اذان بگوید.

استماع قرآن به تنهایی مسئله نیست، بلکه بحث این است که فرد خودش قرآن بخواند یا به صورت زنده تلاوت قرآن را بشنود. البته شاید بگویید شنیدن تلاوت یک قاری بین‌المللی درجه یک و صوت عبدالباسط بسیار لذت‌بخش و زیباتر باشد، اما فکر می‌کنم، تأثیر تلاوت زنده مفید‌تر خواهد.

با توجه به همین موضوع در جلسات شورای شهر حتماً تلاوت زنده را شاهدیم و برای اینکه دوستان ما در شهرداری تهران به این موضوع و فعالیت‌های قرآنی تشویق شوند، در هر جلسه شورا یکی از قاریان بنام و شناخته‌شده مشغول در شهرداری تهران را دعوت می‌کنیم تا تلاوت ابتدایی و زنده جلسه را انجام دهد. خوشبختانه قاریان خوبی می‌آیند و در کمال زیبایی قرآن را تلاوت و همه استفاده می‌کنند. این اقدام یک حُسن مهم دارد و آن این است که احتمال دارد دوستان قرآنی ما که در شهرداری تهران به‌ عنوان کارمند کار می‌کنند و در جایی دیده نمی‌شوند و قاری خوبی هستند، فرصت خواهند داشت که در صحن شورای شهر تلاوت کنند و عده زیادی هم منتفع می‌شوند و بهره می‌گیرند و در نهایت تشویق خواهند شد.

این قانون نیست و مقرر کردیم به جای اینکه یک قاری را از بیرون دعوت کنیم، او را از بدنه شهرداری قاریان دعوت کنیم که هم تشویقی برای این افراد و فعالیت‌ها باشد و هم قاریانی را که در شهرداری هستند تکریم کرده باشیم. قانونی را مشخص نکرده‌ایم، بلکه این کار بر اساس یک تصمیم صورت گرفته است.

ایکنا_ انتخاب و گزینش قاریان شاغل در شهرداری تهران از سوی روابط عمومی شورا انجام می‌شود؟

شورای شهر بر اساس بررسی‌هایی که انجام می‌دهد قاریان خوش‌خوان را در سطح نواحی و شهرداری‌های مناطق شناسایی می‌کند. سپس به صحن دعوت و نام و مشخصات آن‌ها در صحن شورا نمایش داده می‌شود که در کدام ناحیه، منطقه و بخش شهرداری تهران مشغول به فعالیت هستند و از آن‌ها تجلیل می‌شود.

ایکنا_ فعالیت‌های دینی شهرداری تهران را در کنار فعالیت‌های قرآنی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا نگاه یا برنامه خاصی در این حوزه پیش‌بینی شده است؟

شورای شهر از گذشته برای مسائل و مواردی در خصوص قرآن و ترویج آن و نیز احکام الهی بودجه داشته‌ است و هر سال این بودجه را در نظر داریم، چراکه ارتباط مردم با شهرداری زیاد است، به‌ ویژه در مراکز فرهنگی، فرهنگسرا‌ها و دارالقرآن‌هایی که در شهر تهران هستند. این برنامه‌ها را با جدیت دنبال می‌کنیم و امیدواریم که نتایج خوبی داشته باشند. برای مثال مسابقات قرآن بسیاری در محلات شهر در حوزه قرائت، حفظ و... داشته‌ایم و امروزه هم دنبال می‌شود و قطعا شما از نتایج آنها آگاه خواهید شد.

ایکنا_ با توجه به تغییر شهردار تهران و روی کار آمدن مدیریت شهری جدید، نگاه شهردار تهران و برنامه‌های وی را در حوزه فعالیت‌های قرآنی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نمی‌توان فعالیت قرآنی چندان چشمگیری را از شهرداری تهران انتظار داشت، گرچه حمایت و هدایت‌ را وظیفه اصلی خودش می‌داند، اما هم در معاونت فرهنگی و اجتماعی و هم سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است و شهرداری آنان را دنبال خواهد کرد و سایر معاونت‌ها هم امور تخصصی‌شان را انجام می‌دهند.

معاونت فرهنگی و اجتماعی و نیز سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران خود را از فعالان ترویج قرآن و احکام قرآنی می‌دانند و همین کار را انجام می‌دهند. برای مثال در اربعین حسینی، همکاری در برگزاری بزرگداشت‌ها یا اعیاد و مراسم مذهبی اموری بوده است که با همکاری فراوان شهرداری تهران صورت پذیرفته است، اما تأکید می‌شد که اسمی از شهرداری تهران برده نشود، چراکه اصل کار اجرای این برنامه‌هاست و قطعاً و یقیناً خداوند اجرش را خواهد داد. در موارد مختلف مشاهده شده است که شهرداری تهران متولی اصلی برنامه‌های مذهبی و قرآنی بوده، اما نامی از خود نبرده است و با هماهنگی سایر دستگاه‌هایی که مسئول این کار بودند به خوبی کارشان را انجام دادند. امیدواریم که این تلاش‌ها بیشتر شود.

گفت‌وگو از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha