به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی، جنگ 12 روزه اسرائیل با ایران، تنها جنگی با کاربرد ابزار و ادوات نظامی نبود، رسانهها در این جنگ نقش پر رنگی داشتند. در شرایط پس از آتشبس میان ایران و اسرائیل ضروری است فضای رسانهای کشور مورد نقد و بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
این نقد و بررسی کمک میکند تا مهمترین نقاط ضعف و قوت این رسانهها در طول دوران جنگ شناسایی شود. گام نخست برای تغییر و بهبود فضای رسانهای شناسایی دقیق و علمی فضای رسانهای با در نظر گرفتن اصول حرفهای بویژه در دوران جنگ است.
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی با این رویکرد، نشست جنگ 12 روزه رسانهها را با حضور عباس عبدی، روزنامه نگار و پژوهشگر اجتماعی؛ حمید ضیائیپرور، مؤلف کتب جنگ رسانهای و جنگ نرم؛ محمد رهبری، پژوهشگر شبکههای اجتماعی؛ علی شاکر، پژوهشگر علوم ارتباطات و فاطمه کریمخان، پژوهشگر اجتماعی برگزار میکند.
در این نشست که ساعت 9 تا 12 روز دوشنبه 27 مردادماه در سالن شهید همتی پژوهشگاه برگزار میشود، تلاش میشود که به پرسشهای ذیل درباره فضا و عملکرد رسانههای داخلی در دوران جنگ 12 روزه پاسخ داده شود: رسانههای داخلی در دوران جنگ 12 روزه تا چه میزان به عنوان مرجع کسب خبر و تحلیل از سوی مردم مورد توجه قرار گرفتند؟ به عبارتی دیگر، رسانههای داخلی تا چه حد توانستند مرجعیت خبری فضای جنگی را در داخل کشور به دست گیرند و مردم را نسبت به محتوای اطلاعرسانی خود اقناع کنند؟
رسانههای داخلی تا چه حد از ظرفیتهای ملیِ ضد تجاوز برای تقویت همبستگی اجتماعی مورد نیاز دوران جنگ بهره گرفتند؟ فاصله رسانههای داخلی در بهرهگیری از این ظرفیتها در نسبت با وضع مطلوب چقدر است؟ چه موانعی در راه استفاده از این ظرفیتها در رسانهها وجود داشته است؟ و سیاستهای رسانهای حاکم بر کشور چه بازتابی در انواع رسانهها داشته و تا چه حد دارای توان تقویت همبستگی اجتماعی است؟