به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شورای اسلامی شهر تهران، سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، در جریان سیصد و شصت و یکمین جلسه شورا با اشاره به نقش پلیس در جنگ 12 روزه، اظهار کرد: مرکز فوریتهای پلیسی 18 شهید و مجموعه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ یک شهید را در این ایام تقدیم کردهاند. ارتباط پلیس با مدیریت شهری مثال زدنی است و هیچ ماموریتی از سوی شهرداری بدون پاسخ نمانده است.
وی با اشاره به همکاری مؤثر در حوزههایی چون ساماندهی دستفروشان، افزود: تهران با 384 محله و 260 مجموعه انتظامی، ظرفیت قابل توجهی در حوزه امنیت دارد؛ همچنین 19.8 درصد از جرائم کشور و 25 درصد از تماسهای سامانه 110 مربوط به تهران است.
محمدیان با بیان اینکه 4 میلیون و 500 هزار خودرو و بیش از 4 میلیون و 238 هزار موتورسیکلت در تهران تردد میکنند، گفت: مدیریت این حجم از وسایل نقلیه به ویژه موتورسیکلتها، نیازمند توجه ویژه است. در ایام منتهی به نوروز بیش از 2 میلیون نفر وارد محدوده بازار بزرگ تهران میشوند که مدیریت این جمعیت، برنامه ریزی خاصی را میطلبد.
وی با اشاره به آمار تماسهای مردمی با پلیس، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از 9 میلیون و 823 هزار تماس با سامانه 110 ثبت شده و 3 میلیون و 69 هزار حضور در صحنه توسط نیروهای انتظامی صورت گرفته است، همچنین روزانه حدود 16 هزار و 800 مراجعهکننده به مراکز انتظامی داریم و تاکنون بیش از 600 هزار پرونده تشکیل شده که 65 هزار مورد از طریق مشاوره و مددکاری به سازش منتهی شده است.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به وضعیت اتباع خارجی نیز گفت: از میان 805 هزار نفر، 625 هزار نفر دارای برگ سرشماری و 125 هزار نفر دارای مجوز اقامت بودند. در تهران بین 250 هزار تا 300 هزار نفر اتباع غیر مجاز حضور داشتند که سال گذشته 40 هزار نفر و امسال 170 هزار نفر از کشور رد مرز شدند. همچنین مجوزهایی صادر شد تا 5 هزار نفر از اتباع تحت مدیریت کارفرمایان فعالیت کنند. سهم اتباع در تخلفات از 5 تا 7 درصد به 4 تا 5 درصد کاهش یافته و آمار قتل میان آنان نیز با کاهش 65 درصدی همراه بوده است.
محمدیان با اشاره به همکاری قوه قضاییه در کنترل سارقان، اظهار کرد: در سالهای گذشته، شاهد رشد سالانه سرقت بودیم اما در 2.5 سال اخیر کاهش 53 درصدی در سرقتها ثبت شده است؛ همچنین سرقتهای مسلحانه 44 درصد کاهش یافته و ورود مواد مخدر به کشور نیز کاهش داشته است؛ در همین مدت، 47 هزار معتاد متجاهر شناسایی و ساماندهی شدند.
وی افزود: بخشی از معتادان با زخمهای باز از مراکز تخلیه و تحت درمان دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفتند؛ همچنین بیش از یک هزار نفر از معتادان متجاهر از اتباع بودند و مدت زمان نگهداری آنان از 2 ماه به 6 ماه افزایش یافته است. در مراکز نگهداری، کارگاههای تولیدی راهاندازی شده و افراد پس از آموزش، زمینه اشتغالشان فراهم شده است.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اجرای طرح امنیت محله محور از سال 1402، گفت: با حضور در مساجد و راهاندازی سامانه پیامکی ویژه معتمدین محلات، تاکنون 52 هزار نفر شناسایی شدهاند که نیازهای امنیتی محلات را به پلیس اطلاع میدهند.
خدمات ویژه پلیس فاتب
وی همچنین، با اشاره به اقدامات فاتب در جریان جنگ 12 روزه، اظهار کرد: به محض شنیده شدن صدای انفجار، همکاران در کمتر از 2 ساعت گردهم آمدند و ماموریتها آغاز شد. در روز سوم جنگ، دو موشک به ساختمان ستاد فاتب اصابت کرد و با وجود شرایط دشوار، خدمات رسانی بدون وقفه ادامه یافت. خطوط سامانه 110 در کمتر از یک ساعت به مرکز جایگزین منتقل شد و پاسخگویی ادامه یافت.
محمدیان در پایان با اشاره به فعالیت تیم های چک و خنثی در بیش از 500 صحنه بیان کرد: اقدامات سنگینی در این حوزه انجام شد که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد.
در ادامه و پس از استماع گزارش فرمانده انتظامی تهران بزرگ برخی از اعضای شورا اظهاراتی در این خصوص داشتند. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورا، ضمن تقدیر از عملکرد مجموعه فراجا در ایام جنگ 12 روزه، نسبت به وضعیت نابسامان تردد موتورسیکلتها در سطح شهر تهران انتقاد کرد و اظهار داشت: برای اداره شهری با پیچیدگی و جمعیت کلان مانند تهران، در صورت بروز رهاشدگی، مدیریت مسائل نیازمند صرف انرژی مضاعف خواهد بود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچگونه رعایت مقررات از سوی بسیاری از موتورسواران مشاهده نمیشود، افزود: این بیتوجهی میتواند زمینه ساز افزایش تخلفات و بروز آسیبهای بیشتر شود. از مجموعهانتظامی درخواست میشود موضوع ساماندهی موتورسیکلتها با جدیت بیشتری مدیریت شود.
میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز ضمن تقدیر از اقدامات مجموعه فراجا در ایام جنگ 12 روزه، به برخی چالشهای زیرساختی در حوزه پاسخگویی انتظامی اشاره کرد و گفت: در جریان این بحران، با دو عارضه جدی مواجه بودیم که لازم است نسبت به آنها تدابیر عملیاتی اتخاذ شود تا بتوانیم براساس تجربیات گذشته، ارتقای عملکردی داشته باشیم.
وی با اشاره به ظرفیت مرکز پاسخگویی 110، اظهار کرد: زیرساختهای ارتباطی و خطوط تلفن این مرکز، حتی پیش از وقوع جنگ، پاسخگوی حجم بالای تماسها نبود. اکنون این پرسش مطرح است که آیا برای توسعه ظرفیت سامانه 110، مبتنی بر تجربیات گذشته، برنامهریزی و اقدام مشخصی صورت خواهد گرفت؟
انتهای پیام