
۱۳ آبان در تقویم انقلاب اسلامی تنها یک تاریخ نیست؛ روایتی است از ایستادگی و بیداری ملتی که برای استقلال و آزادی فریاد زد. از تبعید رهبر نهضت در سال ۱۳۴۳ تا قیام خونین دانشآموزان در ۱۳۵۷ و تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳۵۸، این روز تبدیل به نماد آگاهی و مقاومت جوانان ایرانی شده است. ۱۳ آبان یادآور نسلی است که نشان داد دفاع از میهن، سن و سال نمیخواهد، بلکه ایمان، شجاعت و مسئولیتپذیری میطلبد.
در آستانه سیزدهم آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، حجتالاسلام والمسلمین علی محمودزاده، کارشناس مسائل سیاسی و مسئول گروه جهادی «هلال اخضر»، در یادداشتی بر ضرورت تبیین عمیقتر مفهوم استکبار و تقویت روحیه استکبارستیزی در جامعه تأکید کرد.
وی با اشاره به ریشههای دینی و انسانی مقابله با ظلم و استعمار، نقش مبلغان دینی را در تبیین ابعاد فکری و فرهنگی این مبارزه مهم دانست.
مشروح یادداشت را در ادامه با هم میخوانیم:
بسم الله الرحمن الرحیم
استکبار در لغت به معنای طلب بزرگی، خود بزرگ بینی و خود برتر بینی است و این مفهوم در آموزههای دینی و اخلاقی و در روانشناسی عمومی به نحوی است که افراد صاحب کمال، قدرت و علم را به تواضع کشانده و نه تنها برتری و قلدری نمیکند بلکه نمایش کمترین و کوچکی نسبت به دیگران را منعکس میکند و در چنین فضایی دیگران او را برتر و بلندمرتبهتر دانسته و تمجید میکنند.
حال در جوامع و حکومتهای غیر سالم شاهدیم نه تنها چنین مفهومی نیست بلکه استکبار خود را با استعمار دیگران تکمیل کرده و حتی تکامل آن را در برده کشی جوامع ملتها و دولت به طرق مختلف به اوج کمال میرسانند که دقیقا خروجی آن قانون جنگل و ذبح تمام عقلانیت و عدالت خواهد بود.
حال پس از مواجهه با چنین حقیقتی دولتها و جوامع بشری، یا باید تمام ننگ، ذلت و نکبت را به جان و دل خریده و تمام ظلمها و دستورات مستکبران را بپذیرند که در این صورت حد یقف هم ندارد و همه روزه پیش روی مستکبران را شاهد خواهیم بود و یا باید با چنین نکبتی مقابله نموده و پس بزنیم که در این صورت قطعا باید، اولا: استکبار را خوب فهمید و با حقیقت آن آشنا بود ثانیا: انگیزه مقابله با استکبار مشخص باشد و ثالثا: جامعه را تعلیم داد تا روح استکبار و عواقب عدم مقابله و تسلیم در برابر استکبار را خوب بداند.
بهترین مکان برای تعلیم به مردم، مساجد و جامعهای است که برای خداوند سجده کرده و با مفهوم «الله اکبر من ان یوصف: خدا بزرگتر از همه مستکبرین و وصف ناشدنی» آشنا است، لذا اقبال و استقبال بیشتری جهت مقابله با استکبار دارد.
حال چنانچه ملتی باشد که به صورت مبنایی با هر گونه مبنای ظلم و ستم تمامی مبانی استکباری، استعماری، زور، ظلم و ستم را در هر جغرافیا، به هر شکل و به هر اندازه مردود میداند، قطعا بهترین و والاترین مردمان و الگوی تمام ملتها خواهد بود.
اگر این جامعه پس از اتخاذ در مبانی، در بنا نیز تلاش کرده باشد که مبارزه علنی با استکبار کرده و بر آن اصرار داشته باشد و برای بدست آوردن آن انقلابی عظیم کرده و خونها داده باشد قطعا جامعهای بسیار با ارزشتر خواهد بود.
ملت شریف ایران در انقلاب ۵۷ و با دقیقترین شعارها مبنای اتخاذی خود را فریاد زد و بنایی بسیار بزرگ را شروع نمود که بسیار خیره کننده برای کل دولتها و ملتهای دنیا بود بدین جهت مقدسترین و آرمانیترین انقلاب از گذشته تا کنون است، حال با گذشت چنین وقایع و حقایقی و علی رغم خفقان رسانهای دنیا خروجی آن، تقابل و مبارزه با استکبار در بین اکثر ملتها و بسیاری از دولتها گشته، این در حالیست که قبل از انقلاب ایران، به گونهای به خورد ملتها و دولتها داده شده بود که یا باید استکبار بلوک شرق را بپذیرند و یا تحت سیطره بلوک غرب بروند.
بنابراین در ماهیت روح استکبارستیزی حقیقت توحیدی نهفته و همراه با فطرت، وجدان پاک، سلامت و کرامت انسانها است. با این استدلال می توان نتیجه گرفت که هر انسان با وجدان، هر انسان خدا محور، هر انسان با فهم و شعور، و هر انسان حر و آزاده و نهایتا هر انسان ذی عقلی، فارغ از دین، آئین، فرهنگ، تمدن و جغرافیا، قطعا استکبار ستیز خواهد بود.
در غیر این صورت بی شک نقایصی دارد که باید بررسی نماید. حال در تعیین مصداق مستکبرین عالم در عصر حاضر که نتیجه عملکرد آنهاست تمامی ملتها دریافتهاند که غرب با محوریت آمریکا و خاصه صهیونیستهای اسرائیلی با عقاید بسیار وحشتناک و کارنامه و عملکرد وحشتناکتر، مصداق اتم و اکمل استکبار جهانی بوده و با توجه به موضوعات مذکور در این مقاله، مقابله با چنین استکباری از هر جهت، عقلی، وجدانی، انسانی، شرافتی و ... است که این حقیقت حتی نیاز به استدلال نیز ندارد.
انتهای پیام