کد خبر: 4315984
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۴ - ۱۸:۳۸
حجت‌الاسلام نصیری تأکید کرد:

نزول مستمر جبرئیل؛ یادآور مقام بی‌بدیل حضرت فاطمه(س)

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: بسیاری از انبیاء، جبرئیل را درک نکردند و برخی ملائکه دیگر واسطه وحی با آنان بودند ولی جبرئیل بر حضرت فاطمه(س) نازل شد، آن هم 75 روز و نه یکبار و دوبار.

محمدحسین نصیریبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین نصیری، عضو هیئت علمی بنیاد بین‌المللی امامت، 19 آبان ماه در نشست علمی «جایگاه حضرت صدیقه(س) در هندسه معرفتی امامت» از سلسله نشست‌های علمی آنلاین بازخوانی امامت در اندیشه فاطمی با بیان اینکه آیه تطهیر، روایت ثقلین و آیه مباهله دال بر عصمت حضرت صدیقه طاهره(س) است، گفت: بخاری با وجود اینکه خیلی از روایات را حذف کرده ولی روایت «فاطمه بضعه منی» را آورده است و به نظر می‌رسد کنترل این مسئله از دست او خارج شده است.
 
وی با بیان اینکه ما معتقدیم که کتاب بخاری مشکلات فراوانی دارد و بسیاری از مباحث و روایات مرتبط با پیامبر(ص) به غلط نقل شده است ولی باز این روایت را صحیح می‌داند و آورده است، اضافه کرد: کتب رجالی اهل سنت، اهل بیت(ع) را میراث‌داران پیامبر می‌دانند ولی بخاری از امیرمؤمنان فقط 18 روایت آورده و این روایت مرتبط با حضرت فاطمه(س) هم با کمال تعجب بیان شده است.
 
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: پیامبر(ص) العیاذبالله سخن به گزافه نمی‌فرمایند؛ ایشان فرمود هر کسی فاطمه(س) را بیازارد مرا آزرده است. همچنین سؤال مهم ما این است که روایت داریم کسی که امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است؛ آیا کسی از اهل سنت و مسلمانان به خود اجازه می‌دهد بگوید صدیقه طاهره(س) امام نداشت و امامش را نشناخت و از دنیا رفت؟ 
 
نصیری بیان کرد: به تعبیر برخی اساتید، اگر کسی صحیح بخاری را با دقت بخواند، امام‌شناس خواهد شد، زیرا نور امامت قابل سانسور نبوده است. 
 
این امامت‌پژوه اضافه کرد: هیچ کسی اختلاف ندارد در این که خلفا نزد فاطمه(س) رفتند ولی ایشان به آنان نگاه نگرد و روبرتافت. حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه و رفتارهای دیگر نشان داد که امام کیست و به مردم فهماند اگر کسی امامش را نشناسد و از او تبعیت نکند، به مرگ جاهلیت مرده است. 

توطئه پروژه شخصی‌سازی

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برخی می‌گویند حضرت به خاطر همسرش این همه فداکاری کرد، ادامه داد: این موضوع، شخصی‌سازی پدیده امامت و نکته انحرافی برای تنزل جایگاه حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) است.
 
استاد حوزه و دانشگاه افزود: از نظر امامیه، حضرت زهرا(س) مورد صدمه بدنی واقع شدند و در جریان خطبه فدکیه با وزانت و توکل به خدا به مسجد رفتند و خطبه را بیان فرمودند؛ آیت‌الله جوادی آملی فرمودند من مسائل خداشناسی را از این خطبه حل کردم و جالب اینکه این خطبه در شرایط عادی بیان نشد ولی باز دریای معرفت است.
 
وی اظهار کرد: ما حقیقتاً دست اهل سنت را به محبت و برادری می‌فشاریم، ولی خوب است کتب خودشان از جمله بخاری را مطالعه کنند و ببینند آیا درست بود با دختر پیامبر(ص) چنین رفتاری صورت بگیرد؟ 
 
وی با اشاره به مقام تحدیث حضرت زهرا(س)، افزود: امام خمینی(ه) فرمودند جزء بالاترین مقامات حضرت صدیقه(س)، مقام محدثه‌بودن و تحدیث است؛ در منابع اهل سنت هم این موضوع وجود دارد و آن را پذیرفته‌اند و تحدیث تنافی با نبوت هم ندارد.
 
وی گفت: از منظر امامیه رابطه انسان با عرش الهی بعد از نبوت پیامبر(ص) قطع نشده است. در ختم نبوت نزول قرآن خاتمه می‌یابد و آیه جدیدی نازل نمی‌شود لذا در تحدیث، رابطه با آسمان برقرار است ولی قرار نیست قرآن نازل شود.
 
نصیری با بیان اینکه پیامبر(ص) تفسیر، ناسخ و منسوخ و عام و خاص، قرآن را برای حضرت علی(ع) فرمودند و ایشان در مصحفشان گردآوری کردند ولی حکومت وقت آن را برنتافت، ادامه داد: ارتباط و وحی اِخباری بعد از نبوت قطع نشده است و حضرت زهرا(س) هم این نوع ارتباط را با عالم بالا داشتند؛ مادر موسی(ع) هم از این نوع وحی برخوردار بود؛ روایات ما دقیق است و از واژه وحی در این عرصه استفاده نکرده است تا بین نبوت و امامت خلط نشود.
 
عضو هیئت علمی بنیاد بین‌المللی امامت تصریح کرد: حضرت صدیقه طاهره(س) مقامی دارند که خداوند برای دیگری چنین مقامی قائل نشده است. 

کاربرد مصحف فاطمه(س)

وی افزود: مصحف فاطمه(س) دو نقش دارد؛ یکی میراث علمی بر ای ائمه(ع) است که ائمه(ع) از آن با مخالفانی مانند اهل مقصره و ... احتجاج کردند و نقش دیگری در تشخیص امام است و در مواجهه با کیسانیه، زیدیه و ... قابل استفاده بود. 
 
وی با بیان اینکه 75 روز بعد از وفات پیامبر(ص) جبرئیل به صورت مستمر بر فاطمه(س) نازل می‌شد که این موضوع برای هیچ نبی و رسولی رخ نداده است، گفت: حجم مصحف فاطمه(س) سه برابر قرآن بوده است ولی نام آن قرآن نیست.
 
نصیری بیان کرد: در روایتی داریم حماد از امام صادق(ع) نقل کرده است که ایشان از حوادث آینده خبر دادند و وقتی از ایشان سؤال شد که منبع چیست، ایشان به این مصحف حضرت فاطمه(س) اشاره کردند.
 
نصیری تأکید کرد: بسیاری از انبیاء جبرئیل را درک نکردند و برخی ملائکه دیگر واسطه وحی با آنان بودند ولی جبرئیل بر حضرت فاطمه(س) نازل شد، آن هم 75 روز و نه یکبار و دوبار.
 
نصیری با بیان اینکه وقتی خواستگاری صورت گرفت حضرت زهرا(س) مهریه‌ای طلب کرد و آن شفاعت امت پیامبر(ص) بود، گفت: خداوند هم این مقام را به او داد و او طبق روایات در قیامت مانند مرغی که دانه جمع می‌کند، به شفاعت شیعیان می‌پردازند. 
 
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اولین باری که اسامی 12 امام از سوی خدا نازل شد در روز ولادت امام حسین(ع) بود، اظهار کرد: خداوند پیام داد که حسین تو شهید می‌شود ولی نسل ائمه(ع) از ناحیه ایشان امتداد خواهد یافت و آخرین امام که زمین را از عدل و داد پر می‌کند، از نسل حسین(ع) است.

نزول ویژه جبرئیل 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در روایت داریم که نور مبارک رسول الله(ص) 70 سال وجود داشت و بعد از این مدت، نور امیرمؤمنان(ع) خلق شد؛ میکائیل و جبرئیل بارها با حضرت امیر(ع) سخن گفتند ولی در این ایام، نزول جبرئیل مختص حضرت فاطمه(س) است. 
 
وی اضافه کرد: نکته دیگر اینکه علومی که به امام داده می‌شود، ممکن است دچار بدا شود ولی در قضای حتمی، بدا وجود ندارد؛ شفاعت شیعیان، اسامی دوازده امام و مصحف فاطمه مواردی است که مشمول بدا نخواهد شد لذا امام صادق(ع) با قاطعیت از این کتاب خبر غیبی می‌‌دهد زیرا هر چه فاطمه(س) فرمودند تا قیامت قطعی است. 
انتهای پیام
خبرنگار:
علی فرج زاده
captcha