
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین حسینعلی سعدی، عضو مجلس خبرگان رهبری در اختتامیه همایش بینالمللی «حقوق ملت و آزادیهای مشروع در منظومه فکری حضرت آیتالله العظمی خامنهای» که صبح امروز، چهارشنبه ۱۲ آذرماه در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد، با بیان بخشهایی از آسیبشناسی تاریخی و تبیین جایگاه نظریهپردازی در اندیشه رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: یکی از چالشهای پس از مشروطه این بود که نظریهپردازان داخلی نتوانستند بهدرستی با گفتمان رقیب مفاهمه کرده و گفتمان بدیل ایجاد کنند. بهویژه در موضوع مهم و بنیادین «آزادی» چنین خلأیی دیده میشود.
وی با اشاره به اندیشههای مرحوم آیتالله نائینی گفت: مرحوم نائینی زمانی که به بحث آزادی ورود میکند، میفرماید: «هذه بضاعتنا رُدَّت إلینا»؛ یعنی ما امروز مجبوریم مبانی تولیدشده فکری خود را بهمثابه تحفهای از تمدن غربی تلقی کنیم و این خود آفتی بزرگ برای نظام حکمرانی در جوامع اسلامی بوده است. این نکته بسیار مهمی است که نائینی بیان میکند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مقام معظم رهبری بهعنوان یک اندیشمند، گفتمان غالب تمدن عصر جدید را با همه پیچیدگیهایش فهم و تحلیل کرده و در مواجهه با این نظام تمدنی، رویکردی علمی و دقیق ارائه دادهاند. بنده بیانیه «گام دوم انقلاب» و «سند حوزه پیشرو» را مبنای سخنانم قرار دادم؛ زیرا ایشان با ظرافت و دقت نکات اساسی و بنیادینی را در این دو متن مطرح کردهاند که لازم است اساتید حقوق، فیلسوفان حقوق و اندیشه سیاسی توجه ویژهای به این دستاوردهای علمی داشته باشند.
سعدی تصریح کرد: امروز بهروشنی میتوان از تعارض ذاتی لیبرالیسم با دموکراسی سخن گفت. اگر قرار است از آزادی و حقوق ملت صحبت کنیم، فضای کنونی بینالملل بهترین فرصت است تا ناسازگاری اندیشه لیبرالیستی با دموکراسی و حقوق عامه آشکار شود. در این میان، پیوند نظریه ولایت و حقوق ملت در قالب نظریه «مردمسالاری دینی» که رهبر معظم انقلاب ارائه کردهاند، بسیار قابل توجه است. مردمسالاری دینی یعنی صیانت از نخستین و اساسیترین حق عامه؛ یعنی تحقق اراده ملی در اداره جامعه. اگر اراده مردم مبنا قرار نگیرد و بستر تحقق آن فراهم نشود، نمیتوان از صیانت از حقوق عامه سخن گفت.
وی سپس به سیره عملی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: امروز سکانداری نظام جمهوری اسلامی بر عهده معظمله است و شاهدیم که در عمل نیز صیانت از حقوق عامه جایگاه ممتازی در سیره ایشان دارد. اگر ایشان نظریه مردمسالاری دینی را مطرح کردهاند، در عمل نیز از صندوق رأی مردم صیانت کردهاند؛ بهگونهای که حتی اجازه ندادند انتخابات به تأخیر بیفتد، چه برسد به اینکه صندوق رأی مصادره شود. تاریخ ایران با بیش از دو هزار سال سابقه حکمرانی باید ثبت کند که فقیهی چنین از اراده ملی دفاع کرده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آزادی در مقیاس ملی همان استقلال است، ادامه داد: این نیز باید در تاریخ ثبت شود که صیانت مقام معظم رهبری از آزادی ملی و استقلال مردم در برابر قدرتهای خارجی چگونه بوده است. امروز در عرصه اندیشه با بیانیه هابرماس ـ فیلسوف مکتب فرانکفورت ـ مواجهیم که پس از حوادث هفتم اکتبر، متنی منتشر کرد که بهگفته من، «مایه ننگ» نظام حقوق و تفکر بینالمللی است. اگر در عرصه نظریهپردازی با چنین انحرافاتی مواجهیم، در عرصه حکمرانی نیز مدیریت ترامپ نمونه دیگری از این وضعیت است.
سعدی افزود: هابرماس در بیانیه خود سخن از «رهبری جنگ با چشمانداز صلح» میگوید، در حالی که مقام معظم رهبری در مقابل این دکترین، نظریه «دفاع برای احقاق حقوق» را مطرح کرده و پرچم آن را در دنیای امروز برافراشتهاند. مردم فهیم ایران نیز در این مسیر بهخوبی به میدان آمدهاند.
وی افزود: امروز در سالگرد تصویب قانون اساسی سخن میگوییم و باید تأکید کنم که ما با رهبری مواجه هستیم که در حوزه نظریهپردازی و عمل، سنگینترین و مؤثرترین صیانتها را از حقوق عامه و حقوق بنیادین ملت انجام دادهاند.
در ادامه هدی غفاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) با اشاره به جایگاه زن در اندیشه رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: الگوی نسل سوم از حضور زنان مسلمان دقیقاً در راستای تبیین نگاه جامع و روزآمد به منزلت زنان در جامعه اسلامی مطرح میشود. ایشان همچنین با نقد دیدگاهی که نقش زن را فقط به عرصه خانه محدود میکند، بارها بر حضور زنان شایسته در عرصههای مختلف سیاسی و اجتماعی تصریح کردهاند.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری تأکید دارند که در بحث زنان باید اقتضائات زمان در نظر گرفته شود و حتی موضوع «مرجعیت زنان» نیز در مباحثی که به حوزه امور زنان بازمیگردد، مورد اشاره ایشان قرار گرفته است.
غفاری یکی از ادله موافقان حضور زنان در مناصب سیاسی را استناد به قرآن کریم دانست و گفت: نمونه مهم آن، اشاره به ملکه سبا در قرآن است؛ زنی که عقلانیت و خرد او ستوده شده است. هنگامی که با نامهای تهدیدآمیز مواجه میشود، بزرگان قومش را به مشورت دعوت میکند و تصمیمگیری او نشانه بلوغ سیاسی و مدیریتی اوست. نکته قابل تقبیح درباره او تنها مسئله عقیدتی و خورشیدپرستی است و نه رفتار سیاسی او؛ چنانکه پس از مواجهه با حقانیت دین نیز ایمان میآورد.
وی افزود: در اندیشه مقام معظم رهبری، جایگاه زنان جلوهای ویژه دارد و ایشان بارها تصریح کردهاند که زنان شایسته میتوانند در عرصههای مختلف حضور مؤثر داشته باشند. هرچند رهبر معظم انقلاب بر نقش مادری و جایگاه خانواده تأکید دارند اما این مسئله منافاتی با حضور اجتماعی و سیاسی زنان ندارد؛ حضور زنان باید با رعایت موازین شرعی و در چارچوب الگوی مطلوب تحقق یابد.
غفاری با اشاره به تمایز میان «ولایت عامه» و «تولیت عامه» گفت: در پژوهشهای فقهی نیز دیدگاههایی وجود دارد که از حضور زنان در مناصب سیاسی حمایت میکند. شهید بهشتی در بررسیهای اجتهادی خود به دلیلی نرسیدند که بتواند مانع تصدی زنان برای مسئولیتهای سیاسی و زمامداری شود؛ مگر در مواردی که نص صریح و سند قطعی شرعی وجود داشته باشد.
وی در پایان تأکید کرد: زنان ایران اسلامی نشان دادهاند که در عرصههای مختلف علمی، اجتماعی و سیاسی از شایستگیهای قابل توجهی برخوردارند. امیدواریم این همایش بتواند در مسیر تحقق هرچه بهتر حقوق زنان نقش مؤثری ایفا کند.
انتهای پیام