داعش بت فکری را عبادت می‌کند/ جهل و فقر؛ عامل پیوستن به تکفیری‌ها
کد خبر: 3466956
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
خلیل حمدان در گفت‌وگو با ایکنا:

داعش بت فکری را عبادت می‌کند/ جهل و فقر؛ عامل پیوستن به تکفیری‌ها

گروه بین‌الملل: عضو هیأت رئیسه جنبش «أمل» لبنان اظهار کرد: جریان‌های تکفیری همچون داعش از دین به‌عنوان حربه‌ای برای حفظ منافع خود استفاده می‌کنند. این گروه‌های منحرف از فکر خود بتی ساخته‌اند که آن را عبادت می‌کنند.

داعش بتی فکری را عبادت می‌کند/ جهل و فقر؛ عامل پیوستن به تکفیری‌ها
«خلیل حمدان»، عضو هیأت رئیسه جنبش «أمل» لبنان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: ظهور داعش و دیگر گروه‌های تکفیری دلایل متعددی دارد که از جمله آن می‌توان به وجود یک تشکیلات قوی فرهنگی در منطقه اشاره کرد که برای گسترش اندیشه وهابیت تلاش می‌کند.

اندیشه وهابیت؛ بن‌مایه فکری و اعتقادی جریان‌های تکفیری

وی افزود: همان‌طور که می‌دانیم، بن‌مایه فکری جریان‌های تکفیری از جمله داعش و مبانی اعتقادی آن‌ها برگرفته از اندیشه وهابیت است. امروز برخی جریان‌ها در صدد هستند که اندیشه وهابیت را با توجه به حمایت مالی گسترده‌ای که از آن صورت می‌گیرد، وارد مدارس و مراکز دینی کشورهای اسلامی کنند تا در این مدارس تدریس شود.

خلیل حمدان در ادامه تصریح کرد: سرکردگان داعش و سایر گروه‌های تکفیری و عناصر این گروه‌ها به تعدد افکار و اعتقادات ایمان ندارند و به همین خاطر افرادی را که با اعتقادات آن‌ها مخالف هستند، تکفیر می‌کنند.

عضو هیئت رئیس جنبش «أمل» لبنان در ادامه ایجاد تفرقه، دشمنی، نزاع و اختلاف در جهان اسلام را از اهداف گروه‌های تکفیری از جمله داعش دانست و گفت:
متأسفانه جهالت، نادانی و فقری که در برخی مناطق جهان اسلام حاکم است، سبب شده که برخی افراد و گروه‌ها به این جریان‌های منحرف تکفیری بپیوندند.

وی اضافه کرد: این گروه‌ها
با سوءاستفاده از جهل مردم برای فریب افکار عمومی اقدام به اعطای کمک‌های مالی و هدایا به برخی افراد می‌کنند که در حقیقت هدف اصلی آن‌ها از این اقدامات ترویج اندیشه تکفیری و تربیت افرادی برای انجام‌ عملیات انتحاری است.

ایجاد حاشیه امن؛ دلیل حمایت اسرائیل از تکفیری‌ها

خلیل حمدان در ادامه رژیم غاصب صهیونیستی را حامی جریان‌های تکفیری ـ تروریستی دانست و گفت: اسرائیل با هدف تضعیف کشورهای اسلامی و ایجاد تفرقه میان مسلمانان از این گروه‌ها حمایت و از این طریق تلاش می‌کند که جهان اسلام را به مسائل حاشیه‌ای مشغول و حاشیه امنی برای خود ایجاد کند.

وی افزود: اقداماتی که این گروه‌ها انجام می‌دهند، برخلاف ادعای آن‌ها، بیانگر عدم ایمان به خداوند متعال و تعالیم و احکام اسلامی است و این جریان‌ها از دین به‌عنوان حربه‌ای برای منافع شخصی و گروهی خود استفاده می‌کنند. این گروه‌های منحرف از فکر خود بتی ساخته‌اند که آن را عبادت می‌کنند. جریان‌های تکفیری خوانش درستی از دین و متون اسلامی ندارند.

خلیل حمدان در ادامه با اشاره به این که جریان‌های تکفیری با جنایات خود چهره اسلام را در جهان مخدوش کرده‌اند، تأکید کرد: پیروی این گروه‌ها از اندیشه وهابیت اتهام به آنان نیست، بلکه جریان‌های تکفیری از جمله داعش خود به این مسئله اذعان دارند و مبانی فکری و اعتقادی این گروه‌ها برگرفته از فکر و عقاید محمد بن عبدالوهاب، بنیانگذار جریان وهابیت است.

تکفیری‌ها و تفسیر غلط قرآن

عضو هیأت رئیسه جنبش امل لبنان با اشاره به این که برخی آیات قرآن از سوی این گروه‌ها غلط تفسیر می‌شود، گفت: جریان‌های تکفیری از جمله سرکردگان داعش از قرآن کریم تنها برای پیشبرد اقدامات و جنایات خود و توسعه مناطق تحت نفوذشان سوءاستفاده می‌کنند و آیات قرآن را در راستای منافع و مصلحت خود و با هدف جذب نیرو تفسیر می‌کنند و فتواهای سرکردگان این گروه به دور از تعالیم حقیقی قرآن و اسلام است.

خلیل حمدان در پایان تأکید کرد: جنایاتی که داعش با نام قرآن و اسلام انجام می‌دهد، ضربه سختی به وجهه مسلمانان به ویژه در جوامع غربی می‌زند که مقابله با آن نیازمند کار فرهنگی قوی و آگاهی‌بخشی در این زمینه است.

captcha