محفل بین‌المللی انس با قرآن «مشکوة‌النور» در جوار حرم رضوی
کد خبر: 3548653
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
با حضور شخصیت‌های برجسته جهان اسلام برگزار شد؛

محفل بین‌المللی انس با قرآن «مشکوة‌النور» در جوار حرم رضوی

گروه فعالیت‌های قرآنی: محفل بین‌المللی قرآن «مشکوة‌النور» با تلاوت قاریان ایرانی و غیرایرانی و حضور شخصیت‌های برجسته اسلامی در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محفل بین‌المللی انس با قرآن کریم «مشکوة‌النور» شامگاه، چهارم آذرماه، در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و در جوار حرم رضوی با حضور پرشور زائران ایرانی و غیرایرانی برگزار شد.
بنابر این گزارش، این محفل قرآنی با تلاوت آیاتی از سوره کهف توسط حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی قرآن آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: اهتمام و توجه به قرآن باید بیش از هر چیزی دیگر مورد توجه راهبردی قرار گیرد، زیرا عمق استراتژی نظام اسلامی و ولایی، به قرآن است.
مشهد، میزبان محفل بین‌المللی قرآن«مشکوة‌النور»
وی ابراز کرد: آنچه که امروز در دنیا از انحرافات و رفتارهایی که به دور از شأن انسانی است، می‌بینیم، حاکی از آن است که دنیای معاصر بسیار نیازمند معارف اصیل قرآنی است. اینکه قرآن در آیه 81 سوره واقعه می‌فرماید: «أَفَبِهَذَا الْحَدِيثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ، آيا شما اين سخن را سبك [و سست] مى‏ گيريد»، توضیحی است که هر نوع بی اعتنایی و سستی نسبت به قرآن را توبیخ و طرد می‌کند و بی‌توجهان به قرآن را مستوجب کیفر می‌داند، آن هم کیفری که امروز در دنیا مشاهده می‌کنیم.
جلسات و محافل قرآنی، بستر تربیت و اثرگذاری
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه امروز وظیفه تک تک ما بسیار سنگین است، گفت: فرصتی که امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی مهیا شده، در طول تاریخ بی‌نظیر است، جلسات و محافل قرآنی که بستری برای تربیت و اثرگذاری هستند، به برکت این نظام به‌راحتی برگزار می‌شود از همین رو باید این فرصت را مغتنم شمرد و از آن استفاده کرد.
مشهد، میزبان محفل بین‌المللی قرآن«مشکوة‌النور»
وی در ادامه با اشاره به پتانسیل‌های آستان قدس رضوی در حوزه‌های پژوهشی، علمی، کتاب، نشر و ... به واسطه بهره‌مندی از مراکزی مانند بنیاد پژوهش‌ها، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، چاپخانه بین‌المللی قرآن، کتابخانه‌‌ای بی‌نظیر در نوع خود در جهان اسلام و ...، گفت: با رویکرد جدید تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر توسعه خدمت، خادم و مخدوم، هر یک از شما می‌توانید در حوزه نشر معارف اسلامی سهیم باشید.
مشهد، میزبان محفل بین‌المللی قرآن«مشکوة‌النور»
حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه در این محفل می‌خواهیم به نوعی از شبکه خادم یاران قرآنی بین‌المللی آستان امام رضا(ع) رونمایی کنیم، افزود: دعوت می‌کنم به جمع کثیر خادم یاوران و خدمتگزاران به ساحت قرآن بپیوندید و به عنوان یک خادم یار در نشر معارف مشارکت کنید.
اجرای برنامه توسط گروه تواشیح بینات از کشور افغانستان بخش دیگری از برنامه‌های این محفل بود که با تلاوت آیاتی از سوره فصلت توسط انار محمداف، قاری کشور آذربایجان ادامه یافت.
مشهد، میزبان محفل بین‌المللی قرآن«مشکوة‌النور»
همچنین قرار بود حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی به ایراد سخن بپردازد که بنا به دلایلی، موفق به حضور در محفل نشد و برنامه با سخنرانی آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه پیدا کرد.
قرآن، دستورالعمل جامعی برای پیشرفت تمدن اسلامی است
آیت‌الله کعبی با بیان اینکه قرآن کریم برنامه جامع زندگی و نجات بشریت است و این کتاب آسمانی می‌تواند دستور‌العمل جامعی برای پیشرفت تمدن اسلامی و حل بحران بشریت در دوران معاصر باشد، عنوان کرد: ساخت جامعه و بازسازی امت اسلامی تنها بر پایه آموزه‌های قرآن کریم و معارف اهل‌بیت(ع) محقق شدنی است.
مشهد، میزبان محفل بین‌المللی قرآن«مشکوة‌النور»
وی ضمن تأکید بر این نکته که مقدمه ساخت جامعه بر پایه ایمان و تقوا تلاوت قرآن است، با اشاره به آیه دوم سوره جمعه «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ، اوست آن كس كه در ميان بى‏ سوادان فرستاده‏ اى از خودشان برانگيخت تا آيات او را بر آنان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت بديشان بياموزد و [آنان] قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند»، افزود: لازم است ساخت جامعه بر پایه تلاوت شکل بگیرد که در این حالت مسئولیت اهل قرآن و اهل تلاوت در حمل رسالت الهی قرآن و خودسازی جامعه، خیلی مسئولیت سنگینی است.
مشهد، میزبان محفل بین‌المللی قرآن«مشکوة‌النور»
عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بااشاره به آیه پنج سوره مزمل «إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا، در حقيقت ما به زودى بر تو گفتارى گرانبار القا مى ‏كنيم»، ادامه داد: منظور از قول ثقیل، مسئولیت‌های سخت است، زیرا تلاوت قرآن می‌تواند جامعه را متحول کند و هدف از تلاوت، آمادگی برای تحمل مسئولیت‌های سنگین است.
وی با تأکید بر این مطلب که کسی که اهل تلاوت است باید اهل خودسازی و دوری از گناه باشد، بیان کرد: در عصر نزول قرآن، در سوره مزمل دستورالعمل خودسازی و نماز شب در کنار تلاوت کلام وحی برای اهل قرآن نازل شد. البته بعدا وجوب این آیات از همه ساقط شد و تنها بر پیامبر(ص) واجب بود اما باید توجه کرد که خودسازی برای اهل تلاوت باعث می‌شود که نَفَس آنها تأثیرگذار باشد.
مشهد، میزبان محفل بین‌المللی قرآن«مشکوة‌النور»
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که شناخت اندیشه قرآن، رهبری و هداست اندیشه جامعه، وجود مردمی که دلبسته به اسلام و حامی آن شدند، مقاومت، صبر و تحمل سختی‌ها و نشر قرآن، عناصری بودند که اسلام بر پایه آنها شکل گرفت، ابراز کرد: انقلاب اسلامی ایران نیز با تکیه بر این عناصر به پیروزی رسید و امروز ایران اسلامی، الگویی برای کشورهای آزادی‌خواه است.
تلاوت آیاتی از سوره آل عمران توسط روح‌الله هاشمی، قاری کشور افغانستان، بخش دیگر این برنامه بود و پس از آن، از حجت‌الاسلام محمدجواد مروجی طبسی، نویسنده و فعال فرهنگی که 14 عنوان کتاب در مورد امام رضا(ع) را تألیف کرده است و در فعالیت‌های فرهنگی آستان قدس رضوی نیز همکاری دارد، تجلیل به عمل آمد و وی به عنوان اولین خادم‌یار فرهنگی معرفی شد.
مشهد، میزبان محفل بین‌المللی قرآن«مشکوة‌النور»
گفتنی است، شیخ ریال فضیل، از برجسته‌ترین علمای شمال آفریقا و اهل الجزایر و همسر وی قضباجی سمیره، رئیس دانشگاه حضرت زینب(س)، سید احمد الصولی از فضلای لبنان و فعالان فرهنگی حزب‌الله و مسئول شبکه صراط از جمله مهمانان ویژه این محفل بودند.
مشهد، میزبان محفل بین‌المللی قرآن«مشکوة‌النور»
یادآور می‌شود، همچنین در این محفل قرآنی، علماء اسماعیلی مذهب هندوستان، مهمانان قرآنی و فرهیختگانی از پاکستان، کشمیر، هندوستان، مالزی، اندونزی، بحرین، لبنان، سوریه، الجزایر، تایلند، افغانستان، دانشجویان جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة، مسئولان مؤسسات قرآنی افغانستان و مشهد و نیز قاریان قرآن حضور داشتند.
captcha