مسلمانان میانمار به آستانه فاجعه نزدیک می‌شوند + عکس
کد خبر: 3642712
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
اختصاصی ایکنا/

مسلمانان میانمار به آستانه فاجعه نزدیک می‌شوند + عکس

گروه بین‌الملل: در حال حاضر وضعیت آوارگان مسلمان روهینگیایی بسیار اسفناک است تا جایی که ممکن است به زودی در میان این افراد، فاجعه‌ انسانی بزرگی رخ دهد.

مسلمانان میانمار به آستانه فاجعه نزدیک می‌شوند + عکسبه گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به بنگلادش، چالش کنونی مسلمانان آواره میانمار شامل سلب هویت، نداشتن مکانی برای زندگی، کمک‌های بسیار اندک از سوی مجامع بین‌المللی و کشورهای دارای امکان کمک به این آوارگان است، به گونه‌ای که مجامع حقوق بشری و کشورهایی که مدعی کمک به این افراد در هنگام بروز بحران هستند هنوز نتوانسته‌اند از این آزمایش سربلند بیرون آیند.

در حال حاضر وضعیت آوارگان مسلمان روهینگیایی بسیار اسفناک است تا جایی که ممکن است به زودی در میان این افراد، فاجعه‌ انسانی بزرگی رخ دهد.  

در این حال هرچه که زمان می‌گذرد، وضعیت افراد مستقر در کمپ‌های آوارگان روهینگیایی بحرانی‌تر و به نقطه آستانه بروز فاجعه‌ای انسانی نزدیک‌تر می‌شود. 

کمپ‌های دست‌ساز؛ بحرانی در بین آوارگان

بنابر اعلام ارزیابان مجموعه‌های امدادرسان، مجموعه کمپ‌های دست‌ساز آوارگان، به نوبه خود به یک بحران بزرگ بشری در این منطقه از آسیا تبدیل شده است.

اکنون بسیاری از کشورهای اسلامی و سایر کشورها باید به این فکر باشند که چگونه عملا به آوارگان روهینگیایی کمک کنند، چرا که صدور بیانیه‌های محکومیت‌آمیز و یا بیان سخنان دلجویانه دردی از این مردم دوا نمی‌کند، به ویژه این‌که اکنون فصل باران‌های موسمی و سیل‌‌آسا در منطقه مرزی میان میانمار و بنگلادش و محدوده شهر «کاکس بازار» بنگلادش است.
 
ضرورت تشکیل مرکز امدادرسانی جهانی

با توجه به احتمال وقوع فاجعه انسانی در میان آوارگان مسلمان روهینگیایی، لازم است هرچه سریع‌تر یک «SOS»(مرکز امدادرسانی) جهانی تشکیل شود.

در این میان نبود آب آشامیدنی به میزان کافی، فقدان امکانات، وضعیت نامناسب بهداشتی و سوءتغذیه فراوان هر لحظه این جماعت ستمدیده را به احتمال وقوع بحرانی بزرگ نزدیک‌تر می‌کند. لذا بهتر است جامعه جهانی هر چه زودتر یک مرکز امدادرسانی و یک تیم عملیاتی مشترک و هم‌افزا را که در برگیرنده کشورهای فعال در این حوزه باشد، برای رسیدگی به وضعیت آوارگان میانماری تشکیل دهد.

 بی‌شک تاکنون یکی از کشورهای مؤثر و دخیل در حوزه امدادرسانی سریع و فوری به اقلیت مظلوم مسلمان روهینگیا، جمهوری اسلامی ایران و ارگان جمعیت هلال احمر بوده است، در حالی که دیگر کشورها در این زمینه وارد عمل نشده و اقدامی تأثیرگذار انجام نداده‌اند؛ بنابراین بهتر است فعالان حوزه امدادرسانی، شامل هلال احمر در کشورهای اسلامی و صلیب سرخ در سایر کشورها نیز هرچه زودتر به داد این مردم برسند و برای تشکیل مرکز امدادرسانی همکاری کنند/.


captcha