هزارمین روز بمباران یمن؛ مرگ 2 هزار کودک و محرومیت 2 میلیون دانش‌آموز از تحصیل
کد خبر: 3677765
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
ایکنا گزارش می‌دهد؛

هزارمین روز بمباران یمن؛ مرگ 2 هزار کودک و محرومیت 2 میلیون دانش‌آموز از تحصیل

گروه بین‌الملل: هزار روز جنگ، زیباترین سال‌های کودکی کودکان یمن را ربوده و نور زندگی را در چشمان آنها خاموش کرده و آثاری را بر روح و جان آنها برجای گذاشته که به آسانی نمی‌توانند از آن عبور کنند.

کودکان یمن و کابوسی هزار روزهبه گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، هزار روز بسیار سخت بر کودکان یمنی گذشت...هزار روزی که از 26 مارس سال 2015 و با آغاز حملات سعودی ـ آمریکایی آغاز شد و همچنان ادامه دارد...روزهایی که کودکان با موشک، گرسنگی و بیماری شبه مرگ را در برابر چشمان خود مشاهده کردند.

هزار روز است که شاهد پیکرهایی تکه تکه شده و جسم‌هایی نحیف در یمن هستیم، مناظری که هرگز از ذهن‌ها پاک نمی‌شود و  به‌عنوان لکه ننگی بر پیشانی بشریت باقی مانده است، این در حالی است که نهادها و سازمان‌های بین‌االمللی چشمان خود را بر روی جنایات دشمن‌مآبانه در حق کودکان یمنی و استفاده از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی بسته‌اند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت یمن، از ابتدای حملات ائتلاف متجاوز سعودی به سرکردگی عربستان سعودی تاکنون دو هزار و 59 کودک یمنی جان خود را از دست داده و 309 کودک نیز در حملات وحشیانه هواپیماهای سعودی به منازل، مدارس و مکان‌های بازی مجروح شده‌اند.

کودکانی زیادی بوده‌اند که به همراه والدین خود برای شرکت در مناسبت‌های اجتماعی راهی مساجد، بازارها و یا اماکن شهری مورد حمایت قوانین بین‌المللی رفته و جان خود را از دست دادند.

لیست سیاه ناقضان

ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان سعودی حقوق کودکان یمنی را نقض کرده و مرتکب جنایات جنگی شد تا آنجا که انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد را برآن داشت نام این کشور را در لیست سیاه کشورهای ناقض حقوق کودکان قرار دهد. اقدامی که با نگاه چپ سعودی‌ها و تهدید آنها به قطع تأمین منابع مالی سازمان ملل متحد منتفی شد.
کودکان یمن و کابوسی هزار روزه

هزار روز می‌گذرد و آمال و آرزوهای کودکان یمن به همراه دیوارها و شیشه‌های منازل و مدارس آنها فرو می‌ریزد ...و شیوع بیماری‌هایی همچون وبا و دیفتیری جان آنها را تهدید می‌کند...به‌ویژه این که آن‌ها در رویارویی با بزرگترین بحران غذا در جهان و شیوع بیماری در وسعتی بی‌سابقه ناتوان بوده و از دستیابی به نیازهای اصلی همچون آب، بهداشت، تغذیه و آموزش محروم هستند.

کودکان یمن و کابوسی هزار روزه

یونیسف در گزارشی اعلام کرد: یمن یکی از بدترین مکان‌های جهان برای کودکان است و دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) نیز گزارش دارد از ماه مارس تا کنون 11.3 میلیون کودک نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

دوچندانی شدن مشکلات

حملات دشمن، صدها خانواده یمنی را مجبور کرد خانه‌ها و روستاهای خود را برای یافتن زندگی برای کودکانشان ترک کنند، اما زندگی در مکان‌های عمومی مانند مدارس، بیمارستان‌ها و یا ساختمان‌های ورزشی که از کمترین امکانات زندگی بی‌نصیب بودند نه تنها مشکلات آنها را بیشتر کرد بلکه آنها بازهم در معرض حملات هوایی قرار گرفتند.
کودکان یمن و کابوسی هزار روزه

هزاران خانواده آواره که کودکان نیز در میان آنها دیده می‌شوند از سوء تغذیه رنج می‌برند و بسیاری از آنها نیازمند کمک‌های معنوی و اجتماعی هستند و حضور جمعیت‌های زیاد در شرایط غیر بهداشتی موجب گردیده بیماری‌های گوناگونی از جمله بیماری‎های پوستی رواج یابد.

براساس گزارش‌های منتشرشده، 55 درصد از 2.9 میلیون نفری که ناچار به ترک خانه‌های خود شده‌اند، کودکان هستند که 513 هزار تن از آنها از حضور در مدارس بی‌نصیب مانده‌اند.

بیماری‌های واگیردار

نسبت فقر و بحران وضعیت اقتصادی و معیشتی در خانواده‎های یمنی بالا رفته و انتقال بانک مرکزی یمن به عدن موجب گردیده درآمد خانواده‌ها به شدت پایین یابد که این امر به شدت در تغذیه و سلامت کودکان اثر گذاشته و بیش از پیش آنها در معرض سوء تغذیه و ابتلا به وبا و دیگر بیماری‌های واگیر دار قرار داده است. 

گزارش‌های بین‌المللی حاکی از آن است که 2.3 میلیون کودک يمني از مراقبت‌های پزشکی بی‌بهره‌اند و در هر 10 دقیقه یک کودک در اثر ابتلا به اسهال، بیماری‌های تنفسی و سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهد به گونه‌ای که به گزارش وزارت بهداشت در سال گذشته 52 هزار کودک در اثر بیماری فوت کرده‌اند.
کودکان یمن و کابوسی هزار روزه

نهادهای حقوق بشری هشدار داده‌اند در آستانه سال 2018 میادی، 2 تا 5 کوک 5 تا 69 ماهه دو کودک از سوء تغذیه شدید رنج می‎برند و گزارش‌های بین‌المللی حاکی از این است که 26 درصد از موارد مشکوک به وبا در کودکان زیر پنج سال و 56 درصد ازآنها در کودکان زیر 18 سال هستند.

محرومیت از تحصیل

ائتلاف سعودی ـ آمریکایی همچنین با تخریب 2 هزار 621 مدرسه و مؤسسه آموزشی، هزاران کودک را از حق آموزش محروم ساخته و سازمان‌های بین‌المللی تاکید دارند 2.3 میلیون کودک نیازمند کمک برای دریافت آموزش هستند و 1.1 میلیون تن از آنها 2.3 کودک در مناطق به شدت آسیب دیده زندگی می‌کنند.

تاثیرات روحی و روانی

کودکان یمن در طول هزار روز در معرض بدترین خطرهایی که زندگی آنها را تهدید می‌کرد، قرار گرفتند و شاهد وحشیانه‎ترین حوادثی بودند که بر همه زوایای زندگی آنها اثر گذاشت و آثار آن در رفتارهای آنها دیده می‌شود.

تحقیقات علمی بر این نکته اشاره دارند که کودکانی که به صورت مستقیم در معرض جنگ و بمباران خانه‌ و یا قتل خانواده‌های خود قرار دارند، بیش از دیگر کودکان به خشونت تمایل دارند و احساس عدم استقلال، بدخوابی، شب ادراری، نگرانی، افسردگی، ترس، تردید، عدم تمرکز، ضعف حافظه به ویژه در امور مربوط به آموزش و مدرسه مبتلا هستند.
کودکان یمن و کابوسی هزار روزه

این پژوهش‌ها بر نیاز کودکان به کمک برای پشت سر گذاشتن این مشکلات و زندگی در صلح تاکید دارند.

کودکان یمن در شرایطی زندگی می‌کنند که کلمات از بیان و وصف آن عاجز است ... قتل، تخریب، آوارگی، از دست دادن خانواده و دوستان...آنها را در کودکی قربانی کرده....هزار روز زیباترین سال‌های کودکی آنها ربوده و نور زندگی را در چشمان آنها خاموش کرده و آثاری را در جان آنها برجای گذاشته که به آسانی نمی‌توانند از آن عبور کنند.

هزار روز است که کودکان در برابر وجدان بشری فریاد می‌زنند که به کدامین گناه باید چنین حوادثی برای ما اتفاق بیفتد وآیا زمان آن نرسیده است که این مصیبت ها پایان یابد؟/

گزارش از: زهره نوری

captcha