راه‌اندازی مؤسسه بزرگ قرآنی در شرق آسیا
کد خبر: 3723041
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
در گفت‌وگو با ایکنا تشریح شد:

راه‌اندازی مؤسسه بزرگ قرآنی در شرق آسیا

گروه بین‌الملل ـ مسئول مرکز رسانه قرآنی دارالقرآن آستان حسینی با اشاره به انجام 40 پروژه قرآنی در این مرکز طی 10 سال گذشته گفت: از مهم‎ترین فعالیت‌های این مرکز طرح تربیت هزار حافظ قرآن بوده است.

برگزاری 40 طرح قرآنی در دارالقرآن آستان حسینی

صفاء سیلاوی، مسئول مرکز رسانه قرآنی دارالقرآن آستان حسینی

صفاء سیلاوی، مسئول مرکز رسانه قرآنی دارالقرآن آستان حسینی، در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان این مطلب گفت: 10 سال از آغاز فعالیت دارالقرآن آستان حسینی می‌گذرد و این مرکز توانسته در این مدت، 40 پروژه قرآنی را اجرا کند که از مهم‎ترین آنها می‌توان به طرح تربیت هزار حافظ قرآن ویژه همه گروه‌های سنی اشاره کرد که در همه مدارس، دانشگاه‎ها و میان گروه‌های مختلف عراقی اجرا می‌شود.

مسابقات بین‌المللی قرآن در کربلا
وی افزود: جایزه قرآن کربلا در سطح ملی از ششم شوال سال جاری در سه رشته حفظ، تفسیر و تلاوت آغاز می‌شود، اما این مسابقات قرار است از ماه شوال سال آینده در سطح بین‌المللی و با حضور نمایندگان کشورهای مختلف جهان در کربلا برگزار شود.

برگزاری 40 طرح قرآنی در دارالقرآن آستان حسینی

طرح هزار حافظ قرآن دارالقرآن آستان حسینی

صفاء سیلاوی با بیان این که به لطف خداوند در پایان سال 2018 میلادی حفظ کامل قرآن توسط 1000 قرآن‌آموز این طرح محقق می‌شو‌د، اظهار کرد: در حال حاضر، 4600 قرآن‌آموز در این طرح شرکت کرده‌اند که بیشتر آنها به جزء‎های آخر رسیده‎اند.

مسئول مرکز رسانه قرآنی دارالقرآن آستان حسینی همچنین از اجرای طرح کشف استعدادهای قرآنی در ضمن تربیت هزار حافظ قرآن خبر داد و گفت: افرادی که حفظ قرآن را به پایان می‌برند، وارد طرح کشف استعدادهای قرآنی می‌شوند تا به استادی برجسته و یکی از برترین‎های قرآنی در سطح جهان اسلام تبدیل شوند.

توافقنامه‌های بین‌المللی
صفاء سیلاوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تعاملات دارالقرآن آستان حسینی با  مراکز قرآنی کشورمان اشاره کرد و گفت: دارالقرآن آستان حسینی، 10 شعبه در استان‌های مرکز و جنوب عراق دارد و اخیرا نیز یک شعبه در اقلیم کرستان افتتاح کرده است. همچنین این مرکز چند شعبه در دیگر کشورها مانند اندونزی، لبنان و شهر‌های قم و اهواز ایران دارد.برگزاری 40 طرح قرآنی در دارالقرآن آستان حسینی

آزمایشگاه صوتی دارالقرآن آستان حسینی

وی افزود: ما توافقنامه‌های قرآنی با مرکز اسلامی الازهر، مراکز قرآنی ایران و اندونزی نیز داریم و به خواست خدا در آینده‌ای نزدیک با سوریه، کشورهای آفریقایی و ترکیه نیز وارد همکاری و تعاملات مشترک خواهیم داشت.

سیلاوی گفت: توافقنامه‌های قرآنی بسیاری میان دارالقرآن آستان حسینی با مؤسسات قرآنی ایران وجود دارد به طوری که در راستای این تعاملات، قاریان و اساتید قرآنی جمهوری اسلامی ایران در آستان حسینی حضور یافته و محافل قرآنی متعددی برای آن‌ها در حرم حسینی برگزار می‌شود و از آنها به عنوان اساتید و داور در مسابقات بین‌المللی قرآن و دوره‌های آموزشی استفاده می‌شود.

مسئول مرکز رسانه قرآنی دارالقرآن آستان حسینی در رابطه با فعالیت این مرکز در اندونزی به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی با اکثریت اهل سنت و عکس‌العمل آنها در برابر فعالیت‌های قرآنی این مرکز تصریح کرد: فعالیت‌ها و برنامه‌های دارالقرآن آستان حسینی در اندونزی و نقش این مرکز در تقویت تعاملات قرآنی بین دو کشور سبب شد که سفارت کشور اندونزی در عراق که بعد از حمله آمریکا بسته شده بود، مجددا بازگشایی شود.

سیلاوی افزود: شعبه دارالقرآن آستان حسینی در اندونزی یکی از شعبه‌های مهم این مرکز است که نقش به سزایی در سفر نمایندگان پارلمان و سیاستمداران اندونزیایی به عراق و تقویت تعاملات میان دو کشور دارد.

برگزاری 40 طرح قرآنی در دارالقرآن آستان حسینی

فارغ‌التحصیلی قرآن‌آموزان در شعبه دارالقرآن آستان حسینی در اندونزی

مؤسسه بزرگ قرآنی در شرق آسیا
وی ادامه داد: شعبه دارالقرآن آستان حسینی در اندونزی قرار است، به زودی به یک مؤسسه بزرگ قرآنی در شرق آسیا تبدیل می‌شود، این در حالی است که در طول سال‌های اخیر سفرهای بسیاری برای برگزاری ختم‌های رمضانیه قرآن و برپایی دوره‌های آموزشی قرآنی در این کشور انجام شده و آموزش قرآن به دو صورت حضوری و از طریق شبکه‌های اجتماعی و اینترنت توسط اساتید برجسته برای قرآن‌آموزان شیعه و سنی انجام می‌گیرد.

صفاء سیلاوی در ارتباط با برخی اظهارات مبنی بر این که شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) اهتمام کافی به قرآن کریم ندارند، در حالی که ما شاهد فعالیت‎های قرآنی بسیاری از سوی درالقرآن آستان حسینی به عنوان یک مرکز قرآنی شیعی هستیم، گفت: بسیاری از حافظان قرآن اهل سنت از اهتمام شیعیان به قرآن کریم شگفت‌زده می‌شوند. ما در این مرکز قرآنی سخن رسول خدا (ص) در ارتباط با قرآن و اهل بیت(ع) را مجسم کرده و با یک به دست کتاب خدا و با دست دیگر به اهل بیت(ع) تمسک جسته‌ایم.

وی در رابطه با فشارهای کمیته دینی پارلمان مصر و وزارت اوقاف این کشور به قراء مصری برای عدم سفر به عراق و ایران، گفت: ایجاد محدودیت برای قاریان قرآن در زمینه سفر به کشور دیگری بسیار تأسف برانگیز است، چرا که این قاریان تنها آیات کلام وحی را تلاوت می‌کنند و گرایش آن‌ها به مذهب شیعه از طریق حضور در این محافل قرآنی امر درستی نیست و در حال حاضر، بسیاری از ختم‌های قرآنی در عراق و حرم حسینی با حضور قاریان برجسته، مصر، ایران، مالزی، اندونزی و ...برگزار می‌شود.

برگزاری 40 طرح قرآنی در دارالقرآن آستان حسینی

طرح پرورش استعدادهای قرآنی

تألیف دانشنامه قرآنی اهل بیت(ع)
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تألیف دانشنامه قرآنی اهل بیت(ع) در 60 جلد توسط مرکز پژوهش‌های قرآنی آستان حسینی اشاره کرد و گفت: افتتاح نخستین کتابخانه قرآنی در عراق با هدف ترویج فرهنگ قرآن و آگاهی‌‌بخشی قرآنی، امضای توافقنامه‌ همکاری با وزارت آموزش و پرورش عراق، تأسیس مرکز آکادمیک قرآنی در شهرک‌ قرآنی امام حسین (ع)، برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی و محافل قرآنی، برپایی دوره‌های آموزش قرآن در ندامتگاه‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت، اجرای دوره‌ها و برنامه‌های قرآنی در دانشگاه‎ها، راه‌‌‌اندازی مهدهای قرآنی، انتشار نشریات قرآنی همچون نشریه «صدی القرآن» و ماهنامه «الحفیظ»، تأسیس استودیوی مجهز برای ثبت تلاوت قاریان که به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و پخش این تلاوت‌ها بر شبکه ماهواره‌ای کربلا صورت می‌گیرد، از دیگر فعالیت‎های درالقرآن آستان حسینی از زمان تأسیس تاکنون به‌شمار می‌رود.

صفاء سیلاوی در پایان حضور موفق دارالقرآن آستان حسینی در بیست‌ و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) در تهران را یادآور شد و گفت: دارالقرآن آستان حسینی برای دومین سال در ماه رمضان امسال در این نمایشگاه شرکت کرد و مشارکت در نمایشگاه‌ها و محافل بین‌المللی قرآنی در کشورهای مختلف جهان یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های این مرکز است.

انتهای پیام

captcha