آیات مدنی قرآن، بر خدایی بودن همه حرکات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی تاکید دارد
کد خبر: 3748602
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۶

آیات مدنی قرآن، بر خدایی بودن همه حرکات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی تاکید دارد

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: آیات مدنی قرآن، روی خدایی بودن همه حرکات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی تاکید دارد.

آیات مدنی قرآن، روی خدایی بودن همه حرکات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی تاکید داردبه گزارش ایکنا از قم، حجت الاسلام محمدعلي مهدوي راد امروز 29 شهریور ماه در مراسم عزاداري عاشوراي حسيني كه در دارالقرآن علامه طباطبايي(ره) برگزار شد، گفت: یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین(ع) مقابله با جهل مردم بود.
وی افزود: امام صادق(ع) بیان کردند که حاكميت بني اميه بر پايه زورگویی و جهل گستری و فساد بنا شد ولی امامت به دنبال همدلی و همراهی و آگاهی بخشی به مردم بنا شده است؛ اساس حرکت و سنت امام حسين(ع) بر آگاهي و بصيرت بخشيدن بود.
وی اظهارکرد: اهل بیت(ع) به دنبال اطاعت محض و بدون بصیرت نیستند و نبودند؛جاهليت اموي جامعه آن زمان را دچار يك سري تفكرات تحريف شده كرده بود و امام سعی کردند که بصیرت را به دوباره به مردم بازگرداند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: انور حیفا نویسنده و پژوهشگر برجسته علوی سوری در کتاب خود به مساله تاثیرات عمیق بصیرت بخشی قیام امام حسین(ع) روی جامعه و حتی نخبگان جهان اسلام پرداخته است؛ اسد رستم از نویسندگان برجسته عرب نیز بیان می کند که اگر کربلا نبود اسلام ناب محمدی(ص) رخت بر می بست.
وی افزود: امام سجاد(ع) در این مسیر انقلابی دیگر را آغاز کردند تا این بصیرت بخشی به جامعه منتقل شود ولی متاسفانه بسیاری سعی کردند این نکته را بیان کنند که امام سجاد(ع) اصلا به دنبال ادامه حرکت امام حسین(ع) نبود و تا آخر عمر فقط عبادت کرد.
وی تصریح کرد: این درحالی است که فرزند مرحوم علامه محسن امین (دکتر حسن امین) در مقاله ای بلند بالا در پاسخ به یکی از علمای اهل سنت که چنین ادعایی داشت را نوشت و در آن به تاثیرات عمیق حرکت فرهنگی امام سجاد(ع) می کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: جمله کریم مهمترین بیان کننده سیره پیامبر اکرم(ص) است و در حقیقت بهترین منبع شناخت حرکت نبوی، خود قرآن است؛ این حرکت نبوی با حرکت ائمه ادامه یافت و امام نیز در جهت زدودن جهالت از مردم حرکت کردند.
وی گفت: امام حسین(ع) قیام کردند که قرآن از ظاهر و تاقچه خانه های ما به متن زندگی مردم بازگردد؛ پیامر نیز از ما خواستند که ذکر و سیره و گفتار ایشان در متن زندگی ما جاری باشد.
استاد حوزه بیان کرد: تمام آیات مدنی قرآن کریم بیان می کنند که حرکت اجتماعی و فرهنگی و سیاسی باید در جهت بندگی خدا باشد؛ این آیات به ما می گوید که چگونه متن زندگی خود را خدایی و قرآنی کنیم.
وی گفت: اهل بیت(ع) از جمله امام حسین(ع) به دنبال آموزش این نکته به ما بودند که هرچه به انسان می رسد از لطف و عنایت الهی است؛ باید زواید زندگی را کنار گذاشته و به این نکته بیاندیشیم ائمه از ما چه می خاستند؛ اهل بیت(ع) از ما می خواهند که به شرایطی برسیم که در همه چیز روی پای خود بایستیم.
وی در پایان بیان کرد: تمام یاران امام در کربلا به ما درس زندگی دادند؛ آنجا که یار جوان حضرت به جای رجز خوانی فریاد برآورد که به پدر ومادر من چه کار دارید، ارباب من حسین است و چه اربابی؛ این درحالی است که تشتت و ذهن های درهم ریخته لشکر یزید اجازه نمی داد که آنها حتی رجز بخوانند؛ هیچ کدام از لشکر یزید توان رجز خوانی نداشت.
انتهای پیام

captcha