آداب و رسوم مردم کردستان در «ماه مولود»/ جشنی با شیرینی وحدت
کد خبر: 3766396
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵

آداب و رسوم مردم کردستان در «ماه مولود»/ جشنی با شیرینی وحدت

گروه اجتماعی - در کردستان جشن وحدت جلوه دیگری دارد. اعیاد ماه ربیع‌الاول چنان نزد شیعه و سنی اهمیت دارد که برای برپایی باشکوه نذری و تبرک، از سال قبل برنامه‌ریزی می‌کنند. مولودی‌خوانی، دف‌نوازی و پخش غذای تبرکی در ماهی که آن را «ماه مولود» می‌خوانند، نشان از وحدت راسخ و ناگسستنی شیعه و سنی در کردستان دارد.

جشنی با چاشنی وحدت

به گزارش ایکنا از کردستان، در اعیاد ربیع‌الاول استان کردستان جلوه وحدت بین مسلمانان تجلی باشکوهی دارد. این استان میعادگاه عاشقان نبوت، تجلی‌گاه عشق به پیامبر(ص)، الگوی کامل وحدت و برادری، جایگاهی برای اتحاد، برادری، همدلی و هم صدایی است. شیعه و سنی در کردستان در ماه ربیع‌الاول دوشادوش هم نوای «سنیم سنی و لیکن حب آل مصطفی دین و آیین من و آباء و اجداد من است شیعه و سنی ندانم، دوستم با هر که او دوست باشد، دشمنم آن را که با او دشمن است» را سر می‌دهند.

جشنی با چاشنی وحدت

ماه ربیع‌الاول به بیان مردم کردستان «ماه مولود» است که دارای جایگاه بسیار ویژه بین مردم این استان است و یکی از بهترین، زیباترین و شادترین ماه‌های سال در کردستان است. در این ماه خانه‌ای را نمی‌یابی که در آن جشن مولود برگزار نشود و نوای مولودخوانی در خانه‌ای و کوچه‌ای طنین‌انداز نشود. اعتقاد مردم کردستان بر این است که از هر خانه‌ای که نوای مولودخوانی بلند شود، ملائکه آن خانه را از هر شر و گزندی حفظ می‌کنند.

وحدت؛ میراثی گرانبها از گذشتگان در کردستان
در استان کردستان همه برادران و خواهران تشیع و تسنن با پیروی از دستورات الهی در کنار یکدیگر با اتحاد و همدلی زندگی می‌کنند و این میراث گرانبها را که از گذشتگان خود به ارث برده‌اند را به هیچ قیمتی تغییر نداده و نخواهند داد.
در این استان خانواده‌های اهل تسنن زیادی وجود دارند که یک عروس و یا دامادشان اهل تشیع باشد و یا خانواده‌های اهل تشیعی که به همین صورت با اهل تسنن وصلت کرده باشند و در کنار هم با آرامش زندگی می‌کنند و همین امر وحدت در کردستان را مثال‌زدنی کرده است.

برگزاری همایش منادیان وحدت در روستای باینچوب
در این ماه مبارک ادارات و ارگان‌های مختلف در سطح استان کردستان جشن‌های میلاد را با عناوین متفاوتی برگزار می‌کنند که یکی از این مراسم برگزاری همایش منادیان وحدت است که امسال با عنوان «سادات نبوی» در روستای باینچوب با حضور گرم سادات این روستا برگزار شد که مورد استقبال گرم مردم قرار گرفت.

جشنی با چاشنی وحدت

برگزاری این مراسم که با حضور جمع کثیری از مردم و اهالی روستا برگزار شد، به نوبه خود در راستای تقویت و ترویج سنت‌های نبوی و فرهنگ مردم این دیار قابل توجه بود و جا دارد که فرهنگ غنی و عرفانی مردم این دیار انعکاس بیشتری یابد.

روستای باینچوب؛ مکان بارگاه طب العارفین شیخ احمد
روستای باینچوب بارگاه طب العارفین شیخ احمد مشهور به بابا شیخ‏ احمد باینچوب فرزند سیدمحمد سبزواری فرزند سیدحسن فرزند سید حسین فرزند شاهزاده‏ عبدالله فرزند سیدمحمد زاهد پیر خضر شاهو است‏ که با 18 واسطه به حضرت امام رضا(ع) می‏رسند که در سال 907 هـ.ش از سبزوار به منطقه‏ کردستان آمده است.
پدرش سیدمحمود سبزواری‏ برابر رأی و نظر تذکره‌نویسان پیشه زرگری‏ داشته است و در روستای«ملکشان» سنندج‏ دار فانی را وداع گفته‏ و مقبره‌اش در آن دیار قرار دارد.«بابا شیخ احمد باینچوب» دروس‏ مقدماتی و تکمیلی عالیه را در نزد عرفان بزرگ آن‏ دوران به اتمام رسانیده و خرقه ارشاد بر تن کرده‏ است.

جشنی با چاشنی وحدت

به بیان مردم، این روستا مکانی بی ‏آب و علف و لم یزرع بود و «تلاسی» نام داشت. وقتی بابا شیخ‏ احمد باینچوب در سال 909 هـ.ق وارد آن دیار شد عصایش را بر زمین زد و فرمود«با این چوب آب‏ بیاید» با فرمان بابا، آب از زمین‎های روستا جوشید و روستا به «بااین‏چوب» مشهور شد و مرقد بابا شیخ احمد در روستای باینچوب قرار دارد که در حال حاضر زیارتگاه عمومی است.
این ویژگی روستا باعث شد که همایش منادیان وحدت و مراسم مولودی خوان میلاد پیامبر اکرم(ص) در مسجد روستای باینچوب برگزار شود. برگزاری این آیین در روستای مذهبی و با همکاری مردم در راستای تقویت و ترویج دین را می‌توان به عنوان یکی از نقاط بارز و قابل توجه این مراسم ذکر کرد.
برگزاری مراسم وحدت آفرین؛ هرسال پررنگ‌تر از سال قبل
آقا محمد یکی از اهالی این روستا در مورد این مراسم گفت: برگزاری این مراسم نشان‌دهنده وحدت اهل تسنن و تشیع است که هر ساله این مراسم وحدت آفرین پررنگ‌تر از سال قبل برگزار می‌شود.

جشنی با چاشنی وحدت

حاج رحیم یکی دیگر از روستاییان این روستا گفت: بیشتر مردم روستای باینچوب به واسطه شیخ احمد از سادات نبوی هستند و به همین دلیل برگزاری برنامه میلاد پیامبر در ماه ربیع‌الاول در این روستا از سایر مناطق پررنگ‌تر است.
بانویی از این روستا که داری شش فرزند است به خبرنگار ایکنا گفت: یکی از عروسان من و یکی از دامادهایم از اهل تشیع هستند اما این امر نتوانسته اختلافی را بین خانواده ما ایجاد کند و همیشه در کنار هم بدون هیچ اختلافی زندگی می‌کنیم.
حاج منصور كرباسی، پيرمرد سنندجی با اشاره به شكوه و جذابيت برنامه‌های ماه مولود در گذشته گفت: مردم در آيين مولودی با شنيدن صلوات و اشعار كردی و فارسی در وصف حضرت رسول (ص) بسيار خشنود می‌شوند و در پايان مولودی‌خوانی همگی با دلی صاف و اعتقادی راسخ به درگاه خداوند متعال دعا می‌كنند.
غذای مولودی برای شفای مریض
وی ادامه داد: اهالی به غذا، خرما و نقلی كه در اين آيين توزيع می‌شود حرمت می‌گذارند و بر اين باورند كه خوردن اين مواد تبرکی در مراسم مولودی‌خوانی به يقين برای آنها شفابخش خواهد بود و با توجه به اين اعتقاد صادقانه نيز برای عيادت مريض از اين خوراکی تبرکی تحفه می‌برند.

جشنی با چاشنی وحدت

حجت‌الاسلام مسعود محمدی، دبیر همایش منادیان وحدت در باره این مراسم گفت: هدف ما از برگزاری این مراسم شناساندن سادات و مقام شامخ آنها به مردم استان و ارتقای جایگاهشان در سطح ملی است. دف‌نوازی و مولودی‌خوانی گروه نوای رحمت و پیشکسوتان روستای باینچوب از جمله برنامه‌های این مراسم معنوی بود.
رونق توزیع نذورات ماه مولود در کردستان 
توزیع نذر و نذورات در ایام ماه مولود نیز در استان کردستان رونق خاصی دارد به گونه‌ای که هر فرد به اندازه وسع و توانایی خود در این ایام اقدام به توزیع نذورات کرده و بیشتر آن را در میان افراد نیازمند توزیع می‌کند و اکثر خانواده‌ها نیز اقدام به توزیع خرما و نقل و شیرینی بین همسایگان خود می‌کنند.
انجام نذورات در مناطق روستایی کردستان نیز با شکوه بیشتری از گذشته دنبال می‌شود و به گونه‌ای است که هر خانواده‌ای معمولاً یک گوسفند را از ابتدای سال برای مولودی در ایام میلاد حضرت محمد(ص) قرار داده و در این ماه گوشت آن را در بین مردم و خانواده‌های همسایه و نیازمند توزیع می‌کند.
در کنار این گونه برنامه‌ها دیدار از خانواده‌های که در طول سال جاری یکی از اقوام خود را از دست داده و کمک به آزادسازی زندانیان و افراد نیازمند از دیگر آیین‌هایی است که در مناطق مختلف کردستان و در ایام ماه ربیع‌الاول برگزار می‌شود.
گزارش از ملیحه سیفی

انتهای پیام

captcha