رشد آگاهی دینی، عامل رونق مراکز قرآنی در جیبوتی
کد خبر: 3774052
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
ایکنا گزارش می‌دهد؛

رشد آگاهی دینی، عامل رونق مراکز قرآنی در جیبوتی

گروه بین‌الملل ـ ارتقای سطح آموزش و رشد آگاهی دینی در جامعه جیبوتی سبب شده که این کشور آفریقایی در دو دهه اخیر شاهد رونق روزافزون آموزش حفظ و تلاوت قرآن و راه‌اندازی مراکز قرآنی باشد.

رشد آگاهی دینی؛ عامل رونق روزافزون مراکز قرآنی در جیبوتی
به گزارش ایکنا؛ جیبوتی کشوری در شرق آفریقاست. پایتخت این کشور شهر جیبوتی با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است. ۹۴ درصد از مردم جیبوتی مسلمان و اهل تسنن هستند و زبان رسمی مردم این کشور عربی و فرانسوی است، اما عمده مردم به زبان قبایل محلی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

تعداد مراکز آموزش حفظ قرآن در  پایتخت جیبوتی و مناطق پنچگانه این کشور در دو دهه اخیر به صورت چشمگیری افزایش یافته که دلیل آن رشد آگاهی دینی و ارتقای سطح آموزش زبان عربی و استقبال گسترده دانش‌آموزان مؤسسات دولتی از آموزش و حفظ کتاب خدا به منزله یکی از بهترین نعمت‌های الهی بر بندگان و وسیله هدایت انسان در دنیا و آخرت است.
 
مراکز آموزش حفظ جیبوتی با نظارت شورای عالی اسلامی وابسته به وزارت فرهنگ، اوقاف و امور اسلامی این کشور اداره می‌شوند و این مراکز تاکنون نقش و کارکرد زیادی در تربیت حافظان قرآن و آموزش قرآن کریم به خردسالان داشته‌اند.
 
در همین راستا، روزنامه «القرن» جیبوتی، که وزارت اطلاع‌رسانی این کشور آن را منتشر می‌کند، با تعدادی از مدیران مراکز آموزش حفظ قرآن به گفت‌وگو نشسته و دیدگاه و نقطه‌نظرات آن‌ها درباره روند آموزش قرآن در این کشور آفریقایی و مهم‌ترین چالش‌ها و موانع موجود در این زمینه را جویا شده است.
 
دارتحفیظ القرآن
 
از مهم‌ترین مراکزی که به آموزش و حفظ کلام وحی در جیبوتی می‌پردازد «دارتحفیظ القرآن» واقع در منطقه «شیخ موسی» شهرک «بلبلا»ی جیبوتی است که استاد عبد شافی محمود حرسی مدیریت آن را برعهده دارد.
 
وی درباره چگونگی تأسیس این مرکز می‌گوید: تأسیس دارتحفیظ القرآن به سال 1990 میلادی برمی‌گردد. در آن زمان، نیاز زیادی به وجود مرکز آموزش و حفظ قرآن و توانمندسازی حافظان کتاب خدا احساس می‌شد. این آرزوی بسیاری از جوانان مسلمانی بود که به دلیل نبود الگویی مناسب از کتاب خدا دور شده بودند.
رشد آگاهی دینی؛ عامل رونق روزافزون مراکز قرآنی در جیبوتی
عبدشافی محمد حرسی، مدیر دارتحفیظ القرآن جیبوتی

به همین دلایل و با توجه به کمی مراکز حفظ قرآن، تصمیم گرفتیم این مرکز را افتتاح کنیم و به یاری خدا توانستیم همه مشکلات را در رسیدن به اهداف این مؤسسه پشت سر گذاریم. این مرکز امروز با استقبال گسترده شهروندان در زمینه یادگیری و حفظ قرآن مواجه شده و امروز افق‌های روشن‌تری را در پیش‌ روی خود می‌بینیم.

 وی درباره دلایل استقبال گسترده از دارتحفیظ القرآن گفت: معتقدم استقبال شهروندان جیبوتی از قرآن چیز جدیدی نیست، اما این توجه در ابتدای هزاره سوم یعنی سال 2000 میلادی به شکل وسیعی شدت گرفت که دلیل آن گسترش آموزش زبان عربی و رشد آگاهی دینی در جامعه به‌ ویژه در میان اولیای دانش‌آموزان بود؛ به گونه‌ای که آنها برخلاف گذشته، در عمل آسانی آموزش و حفظ قرآن کریم را درک کردند و فهمیدند کسی که کتاب خدا را حفظ کرده در بیشتر موارد در تحصیل نیز از دوستان خود پیشی می‌گیرد.

در اینجا مایلم به این نکته اشاره کنم که بیشتر کسانی که در مرکز آموزش حفظ قرآن منطقه «شیخ موسی» درس می‌خوانند از دانش‌آموزان دختر و پسر مدارس دولتی و تعداد کمی از آنها از دانش‌آموزان مدارس خصوصی عربی و بزرگسان هستند. افزایش تعداد علاقه‌مندان به حفظ قرآن کریم به‌ ویژه در میان جوانان تأثیر زیادی بر افزایش تعداد مراکز قرآن، که هم‌اکنون تعداد آنها به بیش از 60 مرکز می‌رسد و بیشتر آنها در دو شهرک بلبلا و بلعوص قرار دارد، داشته است.

وی درباره امتیاز دارتحفیظ القرآن در برابر سایر مراکز قرآنی گفت: این مرکز از معدود مراکزی است که از سوی وزارت فرهنگ و اوقاف امور اسلامی به رسمیت شناخته شده و دانش‌آموزان این مرکز مشارکت فعالی در مسابقات قرآنی به ویژه مسابقات ملی و منطقه‌ای دارند که هر ساله از سوی این وزارتخانه برگزار می‌شود.

هم‌اکنون حدود 300 قرآن‌آموز دختر و پسر از مناطق مختلف جیبوتی و بیش از 10 مربی نیز در این مرکز مشغول آموزش و یادگیری قرآن هستند و تلاش می‌کنیم با بازسازی ساختمان و ایجاد تهویه مناسب هر فصل و همچنین انتخاب معلمان توانمند فضای مناسبی را برای آموزش قرآن فراهم کنیم.

همچنین، از زمان تأسیس دارتحفیظ القرآن تاکنون 167 حافظ قرآن در دو بخش بانوان و آقایان از این مرکز فارغ‌التحصیل شده‌اند. هر دوره حفظ کامل قرآن کریم در این مرکز با توجه به میزان تلاش و نظم قرآن‌آموزان بین دو تا پنج سال طول می‌کشد. این در حالی است که یکی از قرآن‌آموزان توانست در شش ماه کل قرآن را حفظ کند. قرآن‌آموزان این مرکز در دو نوبت بعدازظهر و شب علوم مختلف دینی از جمله فقه، حدیث و تفسیر را می‌آموزند.
رشد آگاهی دینی؛ عامل رونق روزافزون مراکز قرآنی در جیبوتی
مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقات قرآن رادیویی جیبوتی

از دیگر فعالیت‌های این مرکز می‌توان به اردوهای علمی برای قرآن‌آموزان و سخنرانی‌های هفتگی، که مورد استقبال گسترده‌ ساکنان محله شیخ موسی و مناطق نزدیک به آن قرار گرفته است، اشاره کرد.

وی درباره چشم‌اندازهای دارتحفیظ القرآن گفت: همان طور که اشاره کردم سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم، اما مهم‌ترین مشکلی که بر سر راه ما قرار داشت مشکل مالی بود. این مرکز هیچ کمک مالی را از هیچ نهادی دریافت نمی‌کرد و از زمان تأسیس تلاش کرده که همه نیازهای اصلی خود مانند هزینه برق، حقوق مربیان و نظافتچیان را تأمین کند.

اما در مورد افق‌های آینده امیدواریم ساختمان مرکز را گسترش دهیم و یا مکان دیگری را برای پذیرش قرآن‌آموزان بیشتر اجاره کنیم. همچنین به دنبال تأسیس مرکزی برای توانمندسازی حافظان قرآن جیبوتی و ایجاد روابط با نیکوکاران و مراکز خیریه هستیم.

وی درباره اینکه قرآن‌آموزان برای تسلط بر حفظ باید از چه ابزارها و شیوه‌هایی استفاده کنند؟ گفت: مهم‌ترین ابزارها و روش‌هایی را که قرآن‌آموز باید بعد از یاری گرفتن از خداوند به کار ببرد می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
 
1ـ مصحف حفاظ: تفاوت این مصحف با دیگر مصحف‌ها آن است که هر صفحه از این مصحف با ابتدای آیه آغاز و با انتهای آیه پایان می‌یابد و ابتدای هر جزء نیز در ابتدای صفحه قرار دارد. این به قرآن‌آموز کمک می‌کند از حافظه دیداری خود در حفظ و یادآوری آیات کمک بگیرد.

2 ـ قرائت با دقت و توجه آیات: برای کسی که می‌خواهد آیات را حفظ کند سزاوار است که پیش از حفظ، ابتدا آیات را با دقت و توجه تلاوت کند تا تصویری کلی از آیات در ذهن خود داشته باشد.

3 ـ شیوه دونفره: خوب است قرآن‌آموزان یک دوست در حفظ داشته باشند و با او به مدرسه بیایند و بروند. وجود دوستی و همبستگی میان آنها از نظر روحی تأثیرگذار است.

4 ـ تقسیم آیات: تقسیم آیات به قسمت‌های مرتبط مثلاً آیاتی که درباره موضوع مشخصی هستند و حفظ آنها از ابتدا تا انتها و یا مثلاً انتخاب پنج آیه که با حروف مشخصی آغاز شده یا پایان می یابند.

5 ـ تکرار: مقصود تکرار با مربی و یا با صوت قاری مسلط بر تجوید است. تکرار با نوار یکی از بهترین ابزارهای حفظ نزد  افراد بسیاری محسوب می‌شود.
رشد آگاهی دینی؛ عامل رونق روزافزون مراکز قرآنی در جیبوتی
وی در پایان بر اهمیت یادگیری و حفظ قرآن کریم تأکید کرد و گفت: پیام من به مخاطبان آن است که از آنها می‌خواهم پیش از آنکه فرصت از دست برود، آن را غنیمت شمارند و به دارالقرآن‌ها و مراکز آموزش حفظ قرآن بپیوندند. همچنین از حافظان کتاب خدا می‌خواهم همه تلاش خود را برای کمک به خواهران و برادران برای حفظ کتاب خدا، که هیچ باطلی به آن راه ندارد، به کار گیرند.
 
مرکز قرآنی دارالمؤمنات
 
مرکز آموزش حفظ، قرائت و تجوید قرآن «دارالمؤمنات» از دیگر مراکز آموزش قرآن کشور جیبوتی است که در محله «السادس» پایتخت این کشور واقع شده و در سال 2009 میلادی تأسیس شده و اکنون 5 شعبه در مناطق مختلف این کشور دارد.
 
در حال حاضر، 650 قرآن‌آموز دختر و پسر از گروه‌های سنی مختلف در این مرکز و شعبه‌های آن مشغول فراگیری قرآن هستند و 27 مربی قرآن زن و مرد نیز آموزش قرآن کریم را در این مراکز برعهده دارند.
 
شیخ احمد یاسین، مؤسس مرکز قرآنی «دارالمؤمنات»، تأکید می‌کند که کلاس‌های این مرکز با استقبال زیادی مواجه است، به‌ طوری که بزرگسالان نیز همچون خردسالان به فراگیری قرآن تمایل نشان می‌دهند و این مرکز در برخی موارد قادر به پذیرش تعداد فراوان علاقه‌مندان نیست.
 
وی گفت: تاکنون 115 حافظ قرآن در دو بخش بانوان و آقایان از این مرکز فارغ‌التحصیل شده‌اند که برخی از آن‌ها در مسابقات محلی و منطقه‌ای شرکت کرده‌اند و حائز رتبه‌های برتر شده‌اند.
 
شیخ احمد یاسین گفت: برای موفقیت رسالت مرکز، از مربیان آموزش حفظ قرآن کارشناس و متخصص و باتجربه در زمینه آموزش حفظ قرآن بهره می‌گیریم و در این مرکز و شعبه‌های آن علاوه بر آموزش حفظ، قرائت و تجوید قرآن، دروسی در زمینه علوم قرآن، احادیث نبوی و علوم اسلامی ارائه می‌شود.
 
مرکز «أم‌القرآن»
 
مرکز «أم‌القرآن» از دیگر مراکز قرآنی کشور جیبوتی است که سه شعبه دارد و از مراکز مهم این کشور در زمینه آموزش حفظ قرآن و سنت نبوی به شمار می‌رود. این مرکز و شعبه‌های آن حدود 240 قرآن‌آموز دارد که 90 نفر آن‌ها دخترند.
 
مهد آدم طاهر، مدیر این مرکز قرآنی، در این باره می‌گوید: این مرکز در سال 2013 میلادی تأسیس شد و تاکنون 36 حافظ کل قرآن در دو بخش بانوان و آقایان از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه آموزش حفظ قرآن به نوجوانان با آسان‌ترین شیوه‌ها از اهداف این مرکز است، افزود: آموزش قرآن از استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان به‌ ویژه دانش‌آموزان مدارس دولتی مواجه شده است.
 
مسابقات منطقه‌ای
 
یادآور می‌شود در کشور جیبوتی از سال 1999 میلادی تاکنون به همت وزارت فرهنگ، اوقاف و امور اسلامی این کشور مسابقات منطقه‌ای حفظ، ترتیل، و تجوید قرآن در ماه مبارک رمضان هر سال برگزار می‌شود که از نفرات برتر این مسابقات با حضور رئیس‌جمهور این کشور تجلیل می‌شود و این رویداد قرآنی فرصت مهمی برای کشف استعدادهای قرآنی و ایجاد انگیزه میان جوانان برای حفظ قرآن و فراگیری قواعد تلاوت و تجوید است.
رشد آگاهی دینی؛ عامل رونق روزافزون مراکز قرآنی در جیبوتی
نماینده جیبوتی در مسابقات قرآن جایزه دبی
رشد آگاهی دینی؛ عامل رونق روزافزون مراکز قرآنی در جیبوتی
 
رشد آگاهی دینی؛ عامل رونق روزافزون مراکز قرآنی در جیبوتی
 
رشد آگاهی دینی؛ عامل رونق روزافزون مراکز قرآنی در جیبوتی
تجلیل از برگزیدگان مسابقات قرآن جیبوتی
 
ترجمه و تنظیم: زهره نوری
 
انتهای پیام
captcha