تحقق صلح، دعای مسیحیان واقعی در کریسمس است
کد خبر: 3775296
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
کشیش کلیسای «مریم مجدلیه» لندن در گفت‌وگو با ایکنا:

تحقق صلح، دعای مسیحیان واقعی در کریسمس است

گروه بین‌الملل ـ ندیم نصار تصریح کرد: آیین‌های مربوط به کریسمس (جشن سالروز میلاد حضرت مسیح) امروزه در بیشتر جوامع غربی به دادن هدیه و غذا خوردن خلاصه شده، اما دعا برای تحقق صلح و دوستی، خواندن انجیل و صله رحم اعمال مسیحیان واقعی در این مناسبت است.

کریسمَس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامیداشت زادروز حضرت مسیح برگزار می‌شود.

بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک رم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن می‌گیرند و بسیاری نیز آن را در شامگاه ۲۴ دسامبر برگزار می‌کنند. اعضای بیشتر کلیساهای ارتودوکس دنیا نیز روز بیست و پنجم دسامبر را برای میلاد مسیح جشن می‌گیرند.

برخی از مسیحیان ارتودوکس در روسیه، اوکراین، سرزمین مقدس (ناحیه تاریخی فلسطین) و دیگر مکان‌ها به سبب پیروی از گاهشماری یولیانی، جشن کریسمس را در روز ۷ ژانویه برگزار می‌کنند. اعضای کلیسای ارامنه طبق سنت منحصربه‌فردی، روز میلاد و همچنین روز غسل تعمید مسیح را همزمان در روز ششم ژانویه جشن می‌گیرند.

در همین راستا خبرنگار ایکنا گفت‌وگویی با ندیم نصار، کشیش سوری‌الاصل کلیسای «مریم مجدلیه» لندن (وابسته به کلیسای آنگلیکان) و مدیرکل مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی «وعی» (آگاهی‌بخشی) انگلستان انجام داده و نظر وی را درباره آیین‌ و مراسم‌ خاص مسیحیان در جوامع غربی به‌ ویژه انگلیس در این مناسبت و چگونگی بهره‌گیری از آن برای تحقق صلح، محبت و دوستی در جهان جویا شده است.

ایکنا: همان طوری که می‌دانید مسیح(ع) سمبل محبت و دوستی است. به نظر شما چگونه می‌توان از این امر به منظور تحقق صلح بهره برد؟

ندیم نصار: نام حضرت مسیح(ع) سمبل محبت، صلح، دوستی و همزیستی است. در این باره یاد یکی از سخنان حضرت مسیح افتادم که فرمود: «دشمنان خود را دوست داشته باشید تا برکت آورده باشید».

وی با این قولش به همه ما می‌فرماید که ما هیچ دشمنی نداریم همه انسان‌ها یکسان و خلیفه خدا هستند. ما مسیحیان ایمان داریم که خداوند عشق و محبت است. هرکس به خداوند عشق بورزد خداوند نیز به وی عشق می‌وزرد. اگر خداوند عشق و محبت است، ما و جهان را نیز به این صورت خلق کرده است. بنابران انسان‌ها نباید دشمن همدیگر شوند و ملت‌ها و فرهنگ‌ها با برادری و برابری زندگی کنند.

خداوند متعال در آیه 13 سوره حجرات «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا»(اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد) می‌فرماید که ما شما را از ملت‌های مختلف خلق کردیم تا همدیگر را بشناسید. از این کلمه «همدیگر را بشناسید» استنباط می‌شود، یعنی بین خود محبت و عشق ایجاد کنید.
تحقق صلح، دعای مسیحیان واقعی در کریسمس است
نمایی از کلیسای مریم مجدلیه

ایکنا: چه برنامه‌ای برای مراسم میلاد حضرت مسیح دارید و آیا پیروان ادیان دیگر همچون مسلمانان نیز در این مراسم شرکت می‌کنند؟

ندیم نصار: در کلیسای ما به مناسبت میلاد حضرت مسیح و جشن کریسمس، جشن‌ها و مراسم‌هایی برگزار می‌شود، اما در مورد حضور پیروان ادیان مختلف از جمله مسلمانان در مراسم باید بگویم که چند ماه پیش جشنی را برگزار کردیم که در آن نمایندگانی از جامعه مسلمانان حضور داشتند که تلاش برای صلح، دوستی و همزیستی از اهداف این مراسم بود. همچنین، روز شنبه (اول دی‌ماه) سمیناری در کلیسای «مریم مجدلیه» لندن برگزار شد که در آن با موضوع ارتباط میلاد مسیح با برابری، صلح و برادری و تعامل میان پیروان ادیان و فرهنگ‌ها بحث شد.

همچنین با همه فرقه‌ها و گروه‌ها به ویژه ائمه جماعات لندن پایتخت انگلیس همکاری داریم. در همین راستا، دو ماه پیش کنفرانسی بین‌المللی باعنوان «مسیحیان شرق» برگزار کردیم که در آن نمایندگانی از شیعه‌، سنی‌، صوفی و همه طوایف شرکت داشتند و ارتباط ادیان غرب و شرق را در آن بررسی کردیم. بنابراین همواره با مسلمانان و ائمه جماعات در لندن در ارتباط هستیم.
تحقق صلح، دعای مسیحیان واقعی در کریسمس است
 
ایکنا: با توجه به اینکه شما کشیش مسیحی سوری‌الاصل هستید، دیدگاه شهروندان غربی به‌ ویژه انگلستان به شما در مقام عالم دینی مسیحی چیست؟

ندیم نصار: متأسفانه غربی‌ها از وجود مسیحیان در شرق به‌ ویژه در سوریه بسیار ناآگاه هستند. برخی اوقات دوستان انگلیسی من سؤال می‌کنند که شما کی مسیحی شدید؟ این سؤال جهل آنها را از فرهنگ شرقی نشان می‌دهد. غربی‌ها فراموش کرده‌اند که عیسی مسیح در شهر «بیت‌لحم» فلسطین که آن زمانی بخشی از سوریه و امپراطوری رم بود به دنیا آمد و کلیسای غرب این امر را با گذشت زمان فراموش کرده است. 

چیز‌های زیادی درباره تعامل ادیان وجود دارد که باید آگاهی‌بخشی در این زمینه انجام شود. ما مسیحیان سوری‌ از این ناآگاهی‌ها و عدم درک و فهم درست از فرهنگ شرقی رنج می‌بریم. این در حالی است که جوامع غربی تنوع‌گرایی را از ویژگی‌های خود می‌داند.
تحقق صلح، دعای مسیحیان واقعی در کریسمس است

ایکنا: میزان شناخت غربی‌ها از شخصیت حضرت مسیح در قرآن چقدر است و راهکار شما برای تعمیق این دیدگاه چیست؟

ندیم نصار: مسیحیان شخصیت حضرت عیسی را از انجیل به درستی نمی‌شناسند، چه برسد به اینکه شخصیت این رسول الهی را بخواهند از طریق قرآن بشناسند. آنها حتی در ایمانشان جهل دارند و مسیحیت در نظر آنها همان پدیده غربی است. آن‌ها از اسلام و رویکرد آموزه‌های دین اسلام به حضرت مسیح و حتی از مسیحیت شرقی ناآگاه هستند و متأسفانه شکاف بزرگی در نگاه غربی‌ها از اسلام و مسیحیت شرق وجود دارد.

ایکنا: جایگاه کلیساها و کشیشان در غرب و دیدگاه شهروندان غربی درباره کلسیا و کشیش چگونه است؟ 

ندیم نصار: مردم در غرب به‌ ویژه در بریتانیا گرایش به لائیک دارند و حتی احساسات ضد دینی دارند. گاهی اوقات مسلمانان در مورد این مسئله حساس می‌شوند، زیرا اینجا نوعی دشمنی با دین وجود دارد. این دشمنی در مورد همه ادیان وجود دارد و فقط در مقابله با اسلام نیست. در اینجا به دین منزله پدیده‌ای خصمانه می‌نگرند؛ پدیده‌ای که باعث خشونت و جنگ می‌شود. بنابراین جامعه غربی نمی‌تواند دین و ارتباط آن با دوستی، محبت و برابری را درک کند.
تحقق صلح، دعای مسیحیان واقعی در کریسمس است
ایکنا: همان طور که می‌دانید نام حضرت عیسی و مریم مقدس چندین بار در قرآن ذکر شده است. چگونه می‌توانیم این موضوع را به شهروندان غربی منتقل و از احساسات ضد اسلامی آنان کم کنیم؟

ندیم نصار: همان‌ طور که گفتم، جهل زیادی در مورد ادیان، تنوع‌گرایی و ارتباط بین ادیان به‌ ویژه اسلام و مسیحیت وجود دارد. ما از طریق همکاری همگانی می‌توانیم آگاهی‌ها را در این باره افزایش دهیم، زیرا مسیحیان و مسلمانان به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند. باید تلاش کنیم و با همکاری همدیگر این کار را انجام دهیم.

در میان مسلمانان نیز ناآگاهی‌هایی درباره حقیقت ایمان مسیح وجود دارد. مسیح در اسلام در مقام پیامبر، رسول خدا و بشارت‌دهنده محبت شناخته می‌شود، اما در مسیحیت حضرت عیسی فقط پیامبر و رسول نیست، بلکه عیسی در مسیحیت در جایگاه خداوند مجسم (پسر خدا) شناخته می‌شود. بنابراین مسلمانان باید از حقیقت ایمان مسیحیت آگاهی پیدا کنند.

تصویر مسیح در قرآن با تصویر آن در تعالیم و آموزه‌های مسیحیت تفاوت دارد. منزلت حضرت عیسی در مسحیت بالاتر از پیامبر و رسول است و ایشان به صورت خداوند مجسم (پسر خدا) شناخته می‌شود.

ایکنا: چرا برخی مسیحیان به تعالیم مسیحیت مبتنی بر صلح و عدالت پایبند نیستند و مرتکب اعمال ضد اسلامی می‌شوند؟

ندیم نصار: اینکه غرب را غرب مسیحیت در نظر بگیریم، اشتباه است. باید بدانیم که مسیحیت همان غرب نیست و اینکه کارها و اقدامات غربی‌ها را به نام مسیحی‌ها بدانیم امر اشتباهی است. جوامع غربی به‌ ویژه جوامع اروپایی در حقیقت جوامع مسیحیت نیستند. اکثر مردم در اینجا لائیک هستند و به خداوند اعتقاد ندارند و اعمال ضدمسیحی آنان بیشتر از اقدامات ضداسلامی است. مردم در اینجا درباره نقش دین در جامعه چیزی نمی‌دانند.
دین در شرق، ایران، سوریه و خاورمیانه نقش مهمی در زندگی دارد، اما در غرب نقش دین کم‌رنگ است. در زمان میلاد مسیح همه جا تزئین شده است، اما این کارها به خاطر میلاد مسیح نیست، بلکه یک کار تجارتی بوده و مردم هدایا را به خاطر خودشان می‌گیرند و به دلیل ایمان آن‌ها به مسیحیت نیست. بنابراین غربی بودن به معنای مسیحی بودن نیست. در اینجا هم اعمال ضد اسلامی و هم اعمال ضد مسیحی بیشتری وجود دارد. 
تحقق صلح، دعای مسیحیان واقعی در کریسمس است
حال و هوای میلاد حضرت مسیح در انگلیس و مهم‌ترین آیین‌ها و سنت‌های مسیحیان در این مناسبت چیست؟ 

ندیم نصار: خانواده‌های مسیحی حقیقی در این مناسبت دعا می‌کنند، کتاب انجیل می‌خوانند و کارهای خیر انجام می‌دهند، خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و به همدیگر تبریک می‌گویند و بر صلح، برادری، عشق، محبت و آشتی تأکید می‌کنند. اما کسانی که در غرب فقط به اسم مسیحی هستند و به کلیسا نمی‌روند، از این مناسبت فقط به غذا خوردن و دادن هدایه بسنده می‌کنند و در مراسم‌ و جشن‌های میلاد حضرت مسیح شرکت نمی‌کنند، مانند ماه رمضان که مسلمانانی که در ایمانشان قوی نیستند در این ماه روزه نمی‌گیرند و از این ماه مبارک فقط سفره‌های افطار آن را درک می‌کنند، اما ماه رمضان برای مسلمانان واقعی ماه روزه، تقوی و عبادت است. این اعمال درباره میلاد مسیح نیز صدق می‌کند. میلاد مسیح برای مسیحیان واقعی فرصت عبادت، تقوا و تقرب به خداوند متعال است و دادن هدایا و خوردن و آذین‌بندی فقط بخش ساده‌ای از میلاد مسیح است.

از شما به خاطر شرکت در این گفت‌وگو قدردانی می‌کنم. اگر سخنی دارید، بیان کنید.

در پایان زادروز میلاد حضرت مسیح را به مسیحیان ایران و سراسر جهان تبریک می‌گویم. میلاد حضرت مسیح ولادت محبت و عشق بر روی زمین است. پیروان آیین اسلام و مسیحیت باید با همکاری یکدیگر با تروریسم مقابله کنند و در مقابل کسانی که از دین سوءاستفاده سیاسی می‌کنند و تاجران دین هستند بایستند و مسلمانان و مسیحیان باید در راستای تقویت محبت، برابری، برداری و همزیستی گام بردارند.از ایکنا نیز به خاطر انجام این گفت‌وگو تشکر می‌کنم.

تحقق صلح، دعای مسیحیان واقعی در کریسمس است
 
گفت‌وگو از جواد پارسامهر
 
انتهای پیام
captcha