از منتشر نكردن کتب کمک‌درسی تا مشکلات مالی در انتشارات مدرسه
کد خبر: 3778735
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳
سرپرست سازمان پژوهش تبیین کرد:

از منتشر نكردن کتب کمک‌درسی تا مشکلات مالی در انتشارات مدرسه

گروه جامعه ــ سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ممنوعیت چاپ کتب کمک‌درسی را شامل انتشارات مدرسه نیز دانست و گفت: علت مشکلات اقتصادی انتشارات مدرسه را باید منتشر نکردن کتب کمک‌درسی دانست.

حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در گفت‌‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به شبهه پیش آمده در مورد فعالیت انتشارات مدرسه با وجود ممنوعیت استفاده از کتب کمک‌درسی در دوره ابتدایی، گفت: هدف از ایجاد انتشارات مدرسه انتشار کتب کمک‌درسی نبوده است، بلکه این انتشارات درصدد بوده تا به برنامه‌ها و کتب درسی سازمان پژوهش غنا بخشد.

وی کتاب‌های انتشارات مدرسه را در قالب داستان، رمان، علمی و آموزنده، سرگرمی، دانستنی‌ها، بزرگداشت شخصیت‌ها و... بیان کرد و گفت: آثار این انتشارات از جنس کتب کمک‌درسی مؤسساتی همچون گاج و قلم‌چی نیست. در دوره کوتاهی این انتشارات به انتشار این دست از کتب کمک‌درسی اقدام کرد که سپس این اقدام منتفی شد و در حال حاضر فعالیتی در این زمینه ندارد.

تورانی ممنوعیت چاپ کتب کمک‌درسی را  شامل انتشارات مدرسه نیز دانست و گفت: این انتشارات با کمک‌های مالی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اداره می‌شود و با مشکلات مالی برای اداره سیستم درونی خود مواجه است. علت این امر را باید در عدم انتشار کتب کمک‌درسی دانست. صرفه‌های اقتصادی عرصه انتشار کتب کمک‌آموزشی بیش از منفعت آن است؛ همین دلیل باعث می‌شود که برخی زیر بار تبعیت از قانون ممنوعیت چاپ کتب کمک‌درسی نروند؛ چه بسا اگر این انتشارات نیز همانند سایر همکاران خود در این عرصه درآمدزا فعالیت کرده بود، امروز با مشکلات مادی روبرو نبود.

وی ممنوعیت استفاده از کتب کمک‌درسی را در بسیاری از کشورها رایج دانست و گفت: در برخی کشورها نیز این امر پذیرفته نیست و نباید در این زمینه به تقلید صرف از سایر کشورها بپردازیم؛ بلکه با بررسی دقیق شرایط داخلی و آرمان و اهداف می‌توانیم، به تدوین سیاست‌ها اقدام کنیم.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه پس از اینکه وزیر آموزش و پرورش خدمت مقام معظم رهبری نامه‌ای نوشتند و درباره اینکه حجم گسترده تبلیغات کتاب‌های کمک‌درسی موجب تخریب هدف‌های تربیتی و پرورشی شده است، صحبت کردند، گفت: پس از دستور معظم‌له با کاهش 50 درصدی میزان تبلیغات کتب کمک‌درسی مواجه بودیم، اما هنوز انتشارات گاج روند خود را با سرعت کمتری ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار تذکر جدی به صداوسیما در مورد کاهش تبلیغات کتب کمک‌درسی شده‌ است، گفت: این مجوزها در اختیار صداوسیماست و نیازمند همکاری بیشتری در این زمینه هستیم.

انتهای پیام

 

captcha