وی در
بخش اول این گفتوگو با اعتقاد به اینکه حل مسئله فقهی تنها چالش استفاده از ارزهای رمزپایه در کشور نیست، بر موضوعاتی مانند تضعیف بانک مرکزی، عدم هماهنگی با سیاستهای مالی و قوانین کشور، ریسک بالا، عدم امنیت و موضوع نرخ تبدیل و نقدشوندگی تاکید کرد و آنها را چالشهای استفاده از این ارزها عنوان کرد که میتواند با ورود به کشور اقتصاد داخلی را با مشکل مواجه کند، در ادامه بخش دوم این گفتگو را میخوانید:
مولف کتاب تجارت الکترونیک از طریق بهینهسازی موتورهای جستجو با اشاره به استفاده از ارزهای رمزپایه و دیجیتال اسلامی در کشور و آینده این فناوری، گفت: ما زمانی که راجع به ارزهای رمز پایه بهعنوان یک فناوری قدرتمند صحبت میکنیم، این قدرت بیشتر برای صاحب آن فناوری است. در شهریورماه گذشته قرار بود که بانک مرکزی قوانین و سیاستهای ارزهای رمزپایه را اعلام کند، که جزئیاتی را اعلام نشد، اما به صراحت اعلام کرد که استفاده از بلاکچین در کشور کاملا مورد نیاز است، اما سیاستگذاری دقیقتری میخواهد.
هیچ کشوری با اقتصاد خودش شوخی نمیکند
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: بحث اسلامی بودن هرچند برای ما بسیار مهم است، اما علاوه بر چالش فعلی ما با چند اهرم دیگر هم از جمله تضعیف بانک مرکزی، سیاستگذاری اقتصادی قوانین مالی، ریسکپذیری بالا و امثال آن مواجه هستیم که باید به این موارد هم پاسخ داد تا بتوانیم از این ارزهای رمزپایه در کشور استفاده کنیم.
منگلی در پاسخ به اقدامات انجام شده کشور برای ایجاد ارزهای دیجیتال ملی بر پایه بلاکچین و بایستههای آن اظهار کرد: بلاکچین یک فناوری و قابلیت بسیار پیشرفته است که در کنار سایر فناوریهای جدید مانند اینترنت اشیا و بحث تحلیل دادهها، از جمله فناوریها و تکنولوژیهای آینده ساز دنیا است که طبیعتا تعداد زیادی از شرکتهای دانش محور ایرانی نیز به دنبال نهادینه سازی این فعالیتها در داخل کشور هستند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: اما زمانی که میخواهیم قابلیتی را برای ارز رمزپایه در کشور ارائه کنیم، ابتدا باید چهارچوبی را برای آن تعریف و مسائل حقوقی و قانونی آن را مشخص کنیم؛ لذا دولت باید در قدم اول چهارچوبهای قانونی آن را مشخص کند که آیا مردم میتوانند از این تکنولوژی و فناوری استفاده کنند؟ و یا اگر قرار باشد ما یک ارز رمزپایه بر مبنای بلاکچین داشته باشیم ساختارش به چه صورت باید باشد و آیا پشتوانه فیزیکی خواهد داشت؟ آیا مانند ریپل تنها برای انتقال مالی است یا مانند بیتکوین قابلیت ماین کردن هم دارد و بسیاری سوالات دیگر.
سیستم و سیاست ما در استفاده از این ارزها چیست؟
وی تصریح کرد: ضروری است که ابتدا مشخص کنیم که سیاست ما در استفاده از این ارزها چیست؟ و آیا میخواهیم سیستمهای پردازش سنگین را در کشور راهاندازی کنیم؛ اگر اینگونه است سیاستهای حقوقی، مالی و حتی قضایی آنچگونه باید تعریف شود؟ و باید توجه کرد که تمامی این سرفصل ها تبعات خاص خود را دارد. بهطور مثال یارانه ای که دولت امروز برای انرژی برق میدهد در این حالت به سمت سخت افزارهای ماینینگ خواهد رفت و قطعا مشکلاتی را به همراه خواهد داشت زیرا به محض قانونی شدن ماینینگ و پردازشهای ارزهای رمزپایه تیمهای استخراجی هستند که مایلند از انرژی ارزان قیمت ما برای بهدست آوردن این ارزها استفاده کنند؛ و در این حالت باید مشخص کرد برنامه کشور برای حل موضوع انرژی برق در این خصوص چیست؟ آیا باید اجازه دهیم که هر ماینری به راحتی بیاید و از انرژی ارزان ما استفاده کنند و در نهایت سودش به جیب فرد دیگری در خارج از کشور برود و مسائلی از این دست….
وی افزود: یکی از مسائلی که در مورد ارز رمزپایه اسلامی مطرح است کنترل بازار است. آیا ما باید اقتصادمان را در اختیار ارزی قرار دهیم که هیچ کنترلی نسبت به آن نداریم. وقتی که چند صندوق مالی با اقدامی اشتباه، چند ده هزار نفر را درگیر معضل و خانوادههای بسیاری را دچار مشکل کردند؛ باید پیش بینی کرد که اگر این ارز وارد کشور شود، به جای چند ده هزار نفر، چند میلیون نفر را درگیر خواهد کرد و در صورت بیتوجهی و سوء نیت مدیران آن میتواند ریشههای اقتصادی کشور را دچار اختلال کند؛ لذا ابتدا باید سیاستهای کلان کشور در گام اول برای این موضوع اتخاذ شود و بعد از آن تصمیم بگیریم که آیا از ارزی که اسم اسلامی را دارد میتوانیم استفاده کنیم یا خیر.
نمیتوانیم جوانان را از این فناوری منع کنیم
منگلی در خصوص شرایط فعلی و مشغول شدن برخی از افراد جامعه و جوانان به این فناوری هم گفت: نمیتوانیم جوانان را از این فناوری منع کنیم چرا که مزایای خاص خودش را دارد. این ابزار به خودی خود بد نیستند، اما نحوه استفاده از آنها مهم است. امروز با توجه به فشارهای اقتصادی و تحریمها، نمیتوانیم برخی از کالاها را در بعضی از کشورها خریداری کنیم، اما با ارزهای رمزپایه و دیجیتال به راحتی این کار را انجام میدهیم. این ساختاری است که خواه ناخواه وارد کشورمان شده است و تاثیر خودش را خواهد گذاشت؛ لذا صرفاً نباید به جنبههای منفی آن نگاه کنیم، چرا که علاوه بر معایب، مزایای خاص خودش را هم دارد و بهتر است ما با سیاستگذاری درست از طرف نهاد حاکمیت این موارد را هدایت و در سطح داخلی و ملی از این مزایا استفاده کنیم.
این کارشنای فضای مجازی و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تا زمانی که سیاستگذاری درست از سوی حاکمیت انجام نشود نمیتوانیم مردم را در خصوص استفاده از این ابزار و فناوری منع کنیم اظهار کرد: امروز بسیاری از تجار ما از این ارزهای رمزپایه و دیجیتال استفاده میکنند و خرید و فروشهای خودشان را با آن انجام میدهند، چرا که نیازی به احراز هویت ندارند. هرچند ما در کشور میتوانیم سیاستها و ساختار خودمان را برای ارزهایهایی مانند «ریپل» که تنها بحث تبادل تراکنشها را دارند قانونی کنیم، اما در خصوص ارزهایی که ماینینگ و ماینر دارند فعلا نمیتوانیم آنها را قانونی کنیم و این سیاستگذاری درستی است.
نتوانستیم سیاستگذاری علمی درستی در این حوزه داشته باشیم
وی با اشاره به شیوههای کلاهبرداری برخی افراد از این عدم آگاهی و نبود سیاستگذاری در کشور هم گفت: در شرایط فعلی سیاستگذاری قانونی روی این مسائل نداریم و نتوانستیم سیاستگذاری علمی درستی هم در این حوزه داشته باشیم؛ برخی از کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، بعضاً از عدم آگاهی مردم سوء استفاده میکنند و با شیوههای مختلف آنها را برای ورود و فعالیت در این فضا ترغیب میکنند؛ در صورتی که باید بدانیم ناآگاهی بسیاری از مردم باعث شده که به راحتی سرشان کلاه برود. آنها فکر میکنند که تنها با یک کامپیوتر میتوانند این ارزها را دریافت کنند، اما باید بدانیم که اگر اینطور بود همه مردم دنیا کارهای خود را رها میکردند و با یک کامپیوتر از این فناوری پول در میآوردند.
منگلی با بیان اینکه امروز در مورد ارزهایی صحبت میکنیم که صدها هزار دستگاه با توانهای پردازشی بسیار بالا و در حد ترابایت روی این موضوع کار میکنند، گفت: شما فکر میکنید در این شرایط میتوان تنها با یک کامپیوتر خانگی پول درآورید. در واقع کسانی که از این بازار استفاده میکنند باید آگاهی و شناخت لازم را نسبت به آن داشته باشند و جلوی این موضوع هم باید با سیاستگذاری کشور گرفت و آگاهی لازم را هم به مردم داد تا خدایی نکرده بر سر آنها کلاه نرود.
انتهای پیام