فواید تقوا از نظر آیت‌الله سیدان
کد خبر: 3784071
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲

فواید تقوا از نظر آیت‌الله سیدان

گروه معارف – یک استاد حوزه علمیه خراسان به شرح فواید تقوا از دیدگاه قرآن پرداخت.

فواید تقوا از نظر آیت‌الله سیدانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید جعفر سیدان در خصوص مفهوم تقوا گفت: هیچ فردی نمی تواند معنای تقوا را در کلمات بگنجاند اما افراد زیادی آن را درک کرده اند و مفهوم آن را می دانند. 
 
وی ادامه داد: تقوا حالت وادار کننده به خوبی و بازدارنده از بدی است. با توجه به آیه 8 سوره شمس، خداوند 9 مرتبه قسم یاد کرده که انسانی که خود را از بدی ها حفظ کند، رستگار خواهد شد. همچنین از این آیه برداشت می شود که خداوند میل به خوبی و بیزاری از بدی را به نفس و روح انسان الهام کرده است.
 
آیت الله سیدان در خصوص فواید تقوا عنوان کرد: نهج البلاغه شامل خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار حضرت علی(ع) است. با توجه به حکمت 410 از بخش کلمات قصار آن حضرت فایده تقوا به این صورت تعریف می شود که اگر کسی متقی شد، به راس اخلاق موفق شده است؛ به عبارت دیگر انسان با تقوا سرمایه ای دارد که به کمک آن می تواند همه اخلاق نیک را به دست آورد.
 
استاد حوزه علمیه خراسان بیان کرد: انسان با تقوا در کوچکترین و بزرگترین کارهای خود این جمله را سرلوحه خود قرار می دهد که «آیا خداوند از این عمل رضایت دارد یا خیر». چنین انسانی حتی در سخن گفتن، راه رفتن، نگاه کردن و... رضایت خداوند را می سنجد.
 
وی با استناد به سخنان حضرت علی (ع) در خصوص فواید تقوا افزود: تقوا مرکبی رام در اختیار انسان محسوب می شود؛ مرکبی که سوار آن بسیار مسلط به آن و مقصد نهایی آن بهشت است. اگر مرکب در اختیار نباشد، انسان باید به علم و عمل خود بیفزاید تا مرکب را تحت تسلط خود قرار دهد.
 
آیت الله سیدان خاطرنشان کرد: نفس انسان مرکب بسیار چموش و سرکشی است. نفسی که با لطافت گناه می کند، با تواضع تکبر می کند و با تعریف از دیگران خود را معرفی می کند. دانایی بیشتر و عمل جدی ترمرکب چموش نفس را رام می کند.
 
استاد حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: بعد از مرگ انسان مدت زمان زیادی را باید در برزخ بگذراند تا به قیامت برسد. این مدت زمان طولانی و سخت همانند هر سفر دیگری، نیازمند زاد و توشه است. توشه انسان در سفرهای دنیوی، فقط جنبه مادی دارد؛ از جمله خوراک، پوشاک و... .
 
وی ادامه داد: توشه سفر بعد از مرگ کاملا متفاوت است. تنها چیزی که می تواند توشه آخرت را تامین کند تقواست. انسانی که توشه آخرت داشته باشد، هنگام مرگ ترس و واهمه ندارد. چنین انسانی دوران بعد از مرگ را بسیار راحت می گذراند و به مقصد و هدف نهایی می رسد. تقوا معاد و جایگاهی نجات بخش است.
 
آیت الله سیدان با استناد به سخنان حضرت علی (ع) عنوان کرد: سعی انسان باید بر چنگ زدن به تقوا باشد تا از آن به عنوان یک ریسمان مطمئن و نجات بخش استفاده کند. انسانی که به سعادت و رستگاری علاقه مند باشد، نباید از تقوا به عنوان یک پناهگاه غافل شود.
 
استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به صفات بارز حضرت زهرا(س) بیان کرد: هیچ غیر معصومی قدرت توصیف حضرت فاطمه(س) ندارد. این شخصیت خلقت نوری دارد که در عالمی قبل از این عالم احادیث زیادی به نوری بودن خلقت ایشان گواه می دهد. این حضرت جزو گروهی است که در قرآن کریم از آن ها با نام (قربا پیامبر) و (عالین) یاد می شود.
 
وی اضافه کرد: حضرت فاطمه(س) جزو آن دسته از نزدیکان پیامبر(ص) بود که آیه تطهیر در شان آن ها نازل شد. در آیات قرآن نیز حدودا 300 آیه در شان حضرت زهرا(س) نازل شده است و در احادیث آمده که فردی از پیامبر(ص) در خصوص این افراد خاص سوال می کنند. پیامبر(ص) فرمود احترامی که در ابتدای خلقت انسان به او گذاشته شده و حتی فرشتگان نیز به آن سجده کردند، به احترام همین (عالین) بوده است. این افراد هزاران سال قبل از خلقت انسان خلق شده اند که به همان خلقت نوری معروف است.
 
استاد حوزه علمیه خراسان با استناد به سخنان پیامبر(ص) اظهار کرد: گروه (عالین) شامل پیامبر(ص)، حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هستند. امکان ندارد انسان چنین شخصیت هایی را با دل بشناسد و به دنبال افراد دیگری رود.
 
وی ادامه داد: اگر انسان خود را در مسیر استفاده از معارف این شخصیت ها قرار ندهد، در مرحله اول به خود و سپس به دیگران و ائمه اطهار(ع) ظلم کرده است. حضرت فاطمه(س) در عبادت، سخاوت وآثار علمی خویش یکتا بود؛ به این صورت که حتی پیامبر اکرم(ص) خطبه ای به جامعیت خطبه حضرت فاطمه(س) نداشته اند.
 
انتهای پیام 
captcha