بررسی عصمت حضرت زهرا(س) در دوفصلنامه «مطالعات تطبیقی کلام»
کد خبر: 4028947
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

بررسی عصمت حضرت زهرا(س) در دوفصلنامه «مطالعات تطبیقی کلام»

جدیدترین شماره دوفصلنامه علمی «مطالعات تطبیقی کلام» به صاحب‌امتیازی جامعه‌المصطفی العالمیه منتشر شد.

به گزارش ایکنا، جدیدترین شماره دوفصلنامه علمی «مطالعات تطبیقی کلام» به صاحب‌امتیازی جامعه‌المصطفی العالمیه منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «تبلور مرگ خوب در شهادت امام حسین(ع)»، «سفر امام حسین(ع) به سوی کربلا با تاکید بر شبهاتِ پیرامون آن»، «عصمت فاطمه زهرا(س) درآیات و روایات»، «نقد و بررسی مبانی زیارت از دیدگاه جریان دیوبندیه»، «نقش عزاداری امام حسین(ع) درزندگی ما انسان‌ها»، «نقش معرفت در نهضت حسینی».

در چکیده مقاله «تبلور مرگ خوب در شهادت امام حسین(ع)» می‌خوانیم: «پدیده مرگ که در لسان عرف از آن تعبیر به پایان زندگی می شود ارتباط وثیق به نحوه زیستن فرد دارد. زندگی خوب و شایسته، مرگ خوب را به دنبال دارد. مرگ فرزانگان وادی دیانت، عرفان، اخلاق و همچنین مرگ قهرمانان سیاسی از آن جهت مرگ خوب قلمداد می شود که به جامعه‌شان پویایی، بالندگی و روح تازه می بخشد و معنی بخش زندگی افراد است. بزرگان دین و اولیای الهی همواره زندگی و مرگ عزتمندانه و اخلاق مدار را از خداوند مسئلت داشته‌اند. امام حسین(ع) با شهادت خود و عزیزانش بهترین الگوی مرگ زیبای عرفانی- اخلاقی را در صفحه تاریخ به تصویر کشید. سیدالشهداء همچون حضرت ابراهیم(ع) جامه بندگی، اخلاص، تسلیم و رضا را در برابر اراده و مشیت الهی بر تن نمود و با شهادت خویش به جهانیان این پیام را مخابره کرد که مرگ عزتمندانه بر زندگی در زیر خط ذلت و خواری به مراتب برتری و شرف دارد.»

در طلیعه مقاله «عصمت فاطمه زهرا(س) در آیات و روایات» آمده است: «شخصیت فاطمه زهرا(س)، درآیات و روایات به‌ ویژه روایات اهل تسنن به‌عنوان بانویی جامع فضائل انسانی ترسیم‌ شده است و عصمت آن حضرت از دیدگاه آیات و روایات به‌ روشنی آشکار می گردد. روایات اهل سنت جایگاه، مقام و منزلت آن حضرت را از منظر قرآن نشان داده و بیان‌گر شخصیت فاطمه زهرا(س) در تعابیر الهی به‌ خوبی نمایان است. در روایات متعدد ابعاد دیگری از شخصیت حضرت فاطمه با نقل رسول خدا(ص)، آشکار می‌شود. جمع‌بندی از روایات متعددی تشییع و تسنن و دلالت قرآن کریم، جایگاه واقعی حضرت زهرا(س) را در کانون پرمهر اهل‌ بیت پیامبر(ص) قرار داشته، نشان داده و به وضوع دلالت دارد که وی معصوم و مصون و از هر گونه خطا، و اشتباه و کارهای خلاف شئونی انسان باشد؛ به دور است و وی ضامن تداوم نسل پیامبر(ص)، آگاه به حقایق دینی، قاطع در دفاع از حق در دوران رسالت، مدافع حریم ولایت پس از رحلت پدر، محبوبترین شخص نزد رسول خدا(ص)، سرور زنان دو عالم و ... می‌باشند و به دلالت روایات، وی یکی از اولین افراد است که همرا با پدر یعنی رسول خدا(ص) و همسر، علی(ع) وارد بهشت می گردد و به نقل روایاتی از آن حضرت، آشکار می گردد که او وسیله نجات دوستداران و محبین خویش در روز رستاخز نیز می‌باشد.»

در چکیده مقاله «نقد و بررسی مبانی زیارت از دیدگاه جریان دیوبندیه» می‌خوانیم: «یکی از اصول مهم دینی مسلمانان توحید است. یکی از فروع آن؛ توحید عبادی است. وهابیت به‌عنوان یک جریان انحرافی از اسلام با علم کردن مسئله توحید و تفسیران (مجلسی) حصاری جاهلانه، به بسیاری از مسلمانان نسبت شرک می‌دهند. یکی از بارزترین مسائلی که دستاویز این جریان بوده و آن را در تعارض با توحید عبادی می‌دانند «زیارت» است. حال سؤال این است که آیا مشرک دانستند، زائر قبر انبیاء و اولیاء، تکریم قبور و قبه‌ها را در بین سایر فرق اسلامی عمومیت دارد یا تنها منحصر به وهابیت است؟ اکثر فرق اسلامی، زیارت قبر انبیاء و اولیاء الهی، توسل تکریم قبور و قبه‌ها را قبول داشته و به آن توصیه نموده‌اند. ازجمله این فرق، دیوبندیه است. دیوبندی ها ضمن برائت از عقاید وهابیون؛ زیارت قبر سیدالمرسلین را از بزرگترین موجب قرب الهی و از مهمترین مستحبّات و برای رسیدن به درجات عالیه می دانند، بلکه این عمل را قریب به وجوب دانسته اند، اهمیت کلی این نوشتار اینست که تلاش وهابیت برای تعمیم افکار و عقاید باطل خود بر کل اهل سنت یک ادعای بی مورد و باطل است.»

انتهای پیام
captcha