نقش‌آفرینی مالزی و اندونزی در بازار محصولات زیبایی حلال
کد خبر: 4033307
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴

نقش‌آفرینی مالزی و اندونزی در بازار محصولات زیبایی حلال

منطقه آسیا و اقیانوسیه (APAC) بزرگترین بخش از بازار پر رونق محصولات زیبایی حلال را به خود اختصاص داده و مالزی و اندونزی پیشتاز این بازار هستند.

مالزی و اندونزی به دنبال گرفتن بازار محصولات زیبایی حلال

به گزارش ایکنا، بازار محصولات حلال برخلاف تصور بیشتر افراد، تنها به مواد خوراکی و آشامیدنی محدود نمی‌شود. به‌طور کلی در بازار حلال، انواع محصولات و خدمات که با شریعت اسلامی تطابق و یا متناسب‌سازی شده‌اند، ارائه می‌شود. این محصولات می‌تواند طیف وسیعی از مسائل مختلف شامل خدمات بانکی، گردشگری، پوشاک و مانند این‌ها را برای استفاده مسلمانان معتقد شامل شود.

صنعت محصولات زیبایی و بهداشتی از جمله صنایع بزرگ جهان است که بازار آن بسیار وسیع و متنوع است. در این بخش نیز محصولات زیبایی حلال هم برای استفاده مسلمانان توسط تولید‌کنندگان مختلف ساخته و به بازار عرضه می‌شود. جمعیت زیاد مسلمانان و جوانی آن، پتانسیل خوبی برای تولید‌کنندگان محصولات حلال ایجاد کرده است.

محصولات زیبایی دارای گواهی حلال یک بازار پررونق با گردش مالی جهانی به ارزش 74.7 میلیارد دلار در سال 2020 بوده است. با توجه به افزایش آگاهی دینی مصرف‌کنندگان جوان مسلمان و جمعیت رو به رشد مسلمانان در سراسر جهان، پیش‌بینی می‌شود که فروش لوازم آرایشی حلال تا سال 2026، 9.6 درصد افزایش یابد. تا به امروز، آسیای جنوب شرقی بازار اصلی لوازم آرایشی حلال و محصولات مراقبت شخصی است.

منطقه آسیا و اقیانوسیه(APAC) بزرگترین بخش از این بازار پر رونق را به خود اختصاص داده است و مالزی و اندونزی پیشتاز این بازار هستند. اگرچه مالزی کشور نسبتاً کوچکی است، با 32.7 میلیون شهروند در سال 2021 (بیش از 60 درصد آنها مسلمان هستند)، اما اقتصاد آن به خوبی توسعه یافته است و بازار زیبایی حلال مالزی یکی از بزرگترین بازارهای منطقه ASEAN است. از سوی دیگر، اندونزی با جمعیتی بالغ بر 275 میلیون نفر و 87 درصد مسلمان، بزرگترین کشور اسلامی جهان است. در هر دو کشور، حجم بازار زیبایی حلال در سال‌های اخیر به شدت در حال رشد بوده است.

مالزی و اندونزی به دنبال گرفتن بازار محصولات زیبایی حلال

لوازم آرایشی حلال که طبق قوانین شریعت اسلامی تولید می‌شود، نباید حاوی موادی باشد که از نظر اسلام حرام است. این موارد شامل الکل یا ارگانیسم‌های اصلاح شده ژنتیکی(GMO)، اجزای گرفته شده از بدن انسان، حیوانات نجس (سگ و خوک) یا از حیواناتی که به صورت غیر حلال ذبح شده‌اند، است. لوازم آرایشی و بهداشتی را نمی‌توان در کارخانه‌ای که محصولات غیر حلال را هم تولید می‌کند (این امر در مورد ذخیره‌سازی، بسته‌بندی، نمایش و حمل و نقل محصول نیز صدق می‌کند) ساخت.

اگرچه ممکن است در ابتدا حلال بودن یک محصول و ساخت آن به اندازه کافی ساده به نظر برسد، اما در مورد محصولات زیبایی و بهداشتی این موضوع پیچیده می‌شود. برای مثال، کرم‌های صورت اغلب دارای بیش از 20 ماده شامل مواد فعال و ترکیباتی هستند که از شرکت‌ها و مناطق مختلف تهیه می‌شوند. برای تأیید یک محصول حلال، منبع هر یک از مواد آرایشی باید به وضوح عاری از اجزای غیر حلال باشد.

مواد فعال آرایشی نمی‌توانند حاوی جفت، آلبومین یا اجزای کراتین مشتق شده از انسان یا حیوانات ذبح شده غیرشرعی باشند.محصولاتی مانند لوازم آرایشی رنگی، ضدآفتاب‌ها یا لوسیون‌های بدن نیز باید دارای نفوذ آب باشند تا امکان وضو را فراهم کنند، بنابراین ادعای ضدآب و مقاوم در برابر آب نیز می‌تواند مشکل باشد.

از آنجایی که هیچ مرجع جهانی حلال یا مرجع صدور گواهی وجود ندارد و هر کشور مسلمان (یا با اکثریت مسلمان) مقررات حلال (و گواهی‌های داخلی) خاص خود را دارد، گواهی حلال که برای یک بازار منطقه‌ای خاص به دست می‌آید ممکن است در کشور مسلمان دیگری به رسمیت شناخته نشود. با این حال، مقامات صدور گواهی در بازارهای حلال بزرگتر، مانند مالزی یا اندونزی، معمولاً برخی از گواهی‌های حلال خارجی را تأیید می‌کنند، اگرچه محصولات همچنان باید به طور رسمی در کشور هدف ثبت شوند.

مالزی و اندونزی به دنبال گرفتن بازار محصولات زیبایی حلال

در حالی که روند صدور گواهینامه حلال در بخش لوازم آرایشی هنوز از محصولات غذایی در اندونزی عقب است، در چند سال گذشته این روند، به طور پیوسته افزایش یافته است. در سال 2017 تنها 64 شرکت لوازم آرایشی دارای گواهی حلال بودند. این تعداد در سال 2018 به 129 شرکت، در سال 2019 به 162 شرکت و در سال 2020 به 214 شرکت اندونزیایی و خارجی افزایش یافته است.

یکی از دلایل این توسعه، قانون محصولات حلال اندونزی است که در مورد لوازم آرایشی، مواد غذایی و محصولات و خدمات غیرخوراکی اعمال شده و از سال 2019 اجرا می‌شود. طبق این مجموعه مقررات، تمام محصولات زیبایی خارجی که در اندونزی توزیع یا خرده فروشی می‌شوند، به عنوان غیر حلال تلقی می‌شوند مگر اینکه در اندونزی یا توسط یک سازمان صدور گواهینامه خارجی معتبر تأیید شده باشد. برندهای لوازم آرایشی تا سال 2026 فرصت دارند تا این قانون را به طور کامل اجرا کنند اما برندهای زیبایی حلال اندونزی مدت‌هاست که این روند را آغاز کرده‌اند.

برندهای حلال تأسیس شده در اندونزی، مانند Wardah(ورده)، که در سال 1995 تأسیس شد و توزیع قوی در سراسر منطقه ASEAN دارد، در پیشبرد بازار داخلی زیبایی حلال نقش اساسی داشته است. زمانی که Wardah برای اولین بار راه‌اندازی شد، تعداد کمی از مارک‌های دارای گواهی حلال بودند و حتی مصرف ‌‌کنندگان درک کمتری از حلال داشتند. با این حال، طی 20 سال گذشته، آگاهی از «سبک زندگی با حجاب» در اندونزی به شدت در حال رشد بوده و مصرف‌کنندگان حلال نسل امروز دیگر فقط به دنبال گواهینامه حلال بر روی محصولات نیستند. از طرف دیگر حدود 15 سال پیش، برندهای حلال تمایل داشتند که آرام و کمی محافظه‌کارانه به نظر برسند اما نسل جدید برندهای زیبایی زنانه کاملاً در فضای متفاوتی قرار دارند.
مالزی هم خیلی از همسایه خود عقب نیست. با وجود جمعیت نسبتاً کم مالزی، این کشور سومین اقتصاد بزرگ در آسیا (پس از چین و ژاپن) و هفتمین اقتصاد بزرگ جهان است. مالزی همچنین در میان 5 بازار مصرف‌کننده بین‌المللی مسلمان قرار دارد. مرجع حلال این کشور JAKIM یکی از بزرگترین نهادهای صدور گواهی در منطقه  ASEAN  است. از دهه گذشته دولت مالزی ابتکارات مختلفی را برای گسترش و ترویج سیستم اکو تولید حلال در کشور اجرا کرده تا مالزی را به یکی از کشورهای کلیدی برای تولید حلال تبدیل کند.
صادرات محصولات حلال مالزی در سال 2020 به 7.25 میلیارد دلار رسیده و بازار عمده صادرات لوازم آرایشی حلال مالزی، سنگاپور، ترکیه، امارات، فیلیپین و ژاپن است.
امروزه  بازار زیبایی حلال مالزی مانند اندونزی، توسط بسیاری از برندهای آرایشی و مراقبت از پوست جدید و مد روز که در پنج سال گذشته در بازار ظاهر شده‌اند، هدایت می‌شود. این برندها عمدتاً متعلق به زنان هستند که در داخل کشور تولید شده و دقیقاً خواسته‌های زنان جوان شهری را برآورده می‌کنند.

مالزی و اندونزی به دنبال گرفتن بازار محصولات زیبایی حلال

So.Lek که در سال 2016 راه‌اندازی شد، نمونه خوبی از این نوع جدید برند زیبایی است. دالیا نادره (Dahlia Nadirah) و لقمان حکیم (Luqman Hakim) بنیانگذاران این شرکت، می‌خواستند یک برند آرایشی مقرون به‌صرفه ایجاد کنند که بیشتر از اینکه برندی بین‌المللی باشد، به فرهنگ و سنت‌های مالزی احترام بگذارد. نام شرکت هم به جای انگلیسی به زبان باهاسا مالزی است و حتی نام برند نیز بر اساس کلمه مالزیایی برای آرایش است.

چشم‌انداز بازار زیبایی حلال در منطقه APAC بسیار روشن است. این منطقه قرار است تا سال 2050 دارای 1.5 میلیارد مسلمان باشد و تخمین زده شده که تا سال 2027، APAC بالاترین درصد بازار لوازم آرایشی حلال را ثبت خواهد کرد. رشدی که انتظار می‌رود تا سال 2027 به 104 میلیارد دلار برسد و با وجود بسیاری از برندهای جذاب جدید منطقه‌ای زیبایی، بازار زیبایی حلال ASEAN  جذاب‌تر از همیشه است.

منبع: Premium Beauty News

ترجمه گزارش: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha