مقام بالای حمزه مورد وفاق تمام مسلمین است
کد خبر: 4033583
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
آیت‌الله استادی:

مقام بالای حمزه مورد وفاق تمام مسلمین است

عضو جامعه مدرسین حوزه‌علمیه قم گفت: اگر به مسند‌ها مراجعه شود، مطالب بی‌شماری در رابطه با شخصیت حضرت حمزه(ع) می‌توان احصا کرد. همه آیات ذکر شده پیرامون وی دربردارنده مفاهیم بلند شخصیتی است که می‌توان با حضرت حمزه منطبق کرد.

آیت الله رضا استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله رضا استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه‌علمیه قم، امروز پنجشنبه ۱۴ بهمن ماه در همایش بین‌المللی حضرت حمزه که در سالن قدس مجتمع جامع امام خمینی(ره) قم برگزار شد، به روایاتی در رابطه با حضرت حمزه اشاره کرد و افزود: رسم ائمه اطهار(ع) به ویژه رسول گرامی اسلام(ص) بر این نکته استوار بود که در معرفی از جملات عمیق و کوتاه استفاده می‌کردند.

وی جمله «الحق مع علی و علی مع الحق» را جمله‌ای کوتاه با عمقی وصف ناپذیر توصیف کرد و گفت: اهل بیت(ع) در معرفی اشخاص به ویژه در جایی که اصل دین مورد توجه است، هیچگاه مبالغه نکردند. ائمه اطهار(ع) در رابطه با حضرت حمزه روایات فراوانی نقل کرده‌اند، از رسول گرامی اسلام نقل شده است «شهیدنا أفضل الشهدا و هو عمّک» که به فاطمه زهرا(س) می‌فرمایند؛ شهید ما أفضل شهداست و آن عموی تو و از خاندان ماست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در ادامه به فراز‌هایی از سخنان امیرالمومنین امام علی(ع) اشاره و اظهار کرد: «ألا تَری غَیرَ مُخبِرٍ لکَ، و لکنْ بِنِعمَةِ اللّه ِ اُحَدِّثُ أنّ قَوما استُشهِدُوا فی سَبیلِ اللّه ِ تعالی مِن المُهاجِرِینَ و الأنصارِ، و لِکُلٍّ فَضلٌ، حتّی إذَا استُشهِدَ شَهیدُنا …» حضرت در نامه خود به معاویه می‌فرمایند؛ نه این که بخواهم به تو خبر دهم، بلکه به انگیزه یاد کردن نعمت خداوند می‌گویم مگر نمی‌بینی که گروهی از مهاجران و انصار در راه خداوند متعال شهید شدند و هر یک از آنان را [به جای خود] ارزش و فضیلتی است، اما وقتی شهید ما (حمزه) به شهادت رسید، سیدالشهدا نام گرفت و رسول خدا(ص) در هنگام نماز خواندن بر او، اختصاصاً هفتاد تکبیر گفت.

آیت‌الله استادی تصریح کرد: بیان فضائل حضرت حمزه، در هر جا که صحبت از شهادت، ایمان، دفاع از رسول خدا و دفاع از اسلام می‌شود وجود دارد.

وی در بیان ویژگی‌های حضرت حمزه به صله‌رحم اشاره و افزود: بالاترین صله رحمی که حمزه انجام دادند، همان دفاع از رسول گرامی اسلام در محیطی است که دشمن دور تا دور حضرت را فرا گرفته بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم، به حدیث «مَنْ زَارَنِی وَ لَمْ یَزُرْ عَمِّی حَمْزَةَ فَقَدْ جَفَانِی» از پیامبر اشاره کرد و گفت: رسول گرامی اسلام پیش از شهادت حضرت حمزه او را در آغوش گرفته، پیشانی ایشان را بوسیدند.

آیت‌الله استادی به فراز‌هایی از خطبه امام سجاد(ع) در شام اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) می‌فرمایند؛ «أَیُّهَا النَّاسُ أُعْطِینَا سِتّاً وَ فُضِّلْنَا بِسَبْعٍ. أُعْطِینَا الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ السَّمَاحَةَ وَ الْفَصَاحَةَ وَ الشَّجَاعَةَ وَ الْمَحَبَّةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ. وَ فُضِّلْنَا بِأَنَّ مِنَّا النَّبِیَّ الْمُخْتَارَ مُحَمَّداً وَ مِنَّا الصِّدِّیقُ وَ مِنَّا الطَّیَّارُ وَ مِنَّا أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ وَ مِنَّا سِبْطَا هَذِهِ الْأُمَّةِ. مَنْ عَرَفَنِی فَقَدْ عَرَفَنِی وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْنِی أَنْبَأْتُهُ بِحَسَبِی وَ نَسَبِی»‌ای مردم! خداوند به ما شش خصلت عطا فرموده و ما را به هفت ویژگی بر دیگران فضیلت بخشیده است. به ما ارزانی داشت علم، بردباری، سخاوت، فصاحت، شجاعت و محبت در قلوب مؤمنین را و ما را بر دیگران برتری داد به اینکه پیامبر بزرگ اسلام، صدیق، جعفر طیار، شیر خدا و شیر رسول خدا(ص)، و امام حسن و حسین(ع) دو فرزند بزرگوار رسول اکرم(ص) را از ما قرار داد.(با این معرفی کوتاه) هر کس مرا شناخت که شناخت، و برای آنان که مرا نشناختند با معرفی پدران و خاندانم خود را به آنان می‌شناسانم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از امام علی(ع) اشاره کرد و افزود: مولای متقیان می‌فرمایند: «بهترین مخلوقات در قیامت، پیامبرانند، و بهترین آن‌ها حضرت محمد(ص) است و بهترین شخص در هر امتی بعد از پیامبرشان وصی او است، تا آنکه پیامبری بعد از او آید(که او از وصی پیامبر قبل برتری دارد) و همانا بهترین اوصیاء وصی پیامبر اعظم(ص) است و نیز بهترین مخلوقات بعد از اوصیاء شهیدان هستند و بهترین شهیدان، حمزه و جعفر می‌باشند.

آیت‌الله استادی با تأکید بر این که همین جمله امیرالمومنین علی(ع) نشان دهنده جایگاه والای حضرت حمزه است، بیان کرد: سیدالشهدا بودن حضرت حمزه و مقام بالای ایشان مورد وفاق تمام مسلمین است.

وی تصریح کرد: اگر برای شخصی تنها یک آیه ذکر گردد، برای نشان دادن جایگاه والای او کافی است، این در حالی است که برای فردی چون حضرت حمزه آیات متعددی ذکر و تکرار شده است و این مهم نشان دهنده عظمت جایگاه ایشان در نزد ذات اقدس الهی است.

استاد حوزه علمیه قم ضمن اشاره به حدیث امام کاظم(ع) در رابطه با حضرت حمزه «قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ وَ أَحَبُّ أَعْمَامِی إِلَیَّ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ» آیه شریفه «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إیتاءِ الزَّکاةِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ»(آیه ۳۷ سوره نور) را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: جریان و تطبیق آیات مسئله مهمی است که باید مورد توجه طلاب، اساتید و پژوهشگران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اگر به مسند‌ها مراجعه شود، مطالب بی‌شماری در رابطه با شخصیت حضرت حمزه می‌توان احصا کرد، یادآور شد: همه آیات ذکر شده که دربردارنده مفاهیم بلند شخصیتی است را می‌توان با حضرت حمزه منطبق کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به از خودگذشتگی و بزرگواری حضرت حمزه اشاره کرد و اذعان داشت: باید به فکر حمایت از اسلام، رسول خدا و مکتب اهل بیت بود و علما و هم عملاً کوشش کنیم و همواره حامی اسلام و اهل بیت باشیم. همه سختی‌هایی که اهل بیت متحمل شدند، به خاطر دینداری و کمال و سعادت انسان‌ها است.

انتهای پیام
captcha