رشد تولیدات حلال در صنایع غذایی و گردشگری پرتغال
کد خبر: 4042908
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱

رشد تولیدات حلال در صنایع غذایی و گردشگری پرتغال

بازار غذای حلال در پرتغال، کشوری عمدتاً مسیحی که اوایل قرون وسطی بخشی از جهان اسلام بوده، در حال گسترش است و به جامعه مسلمان محلی رو به رشد و گردشگران مسلمان، خدمات ارائه می‌دهد.

به گزارش ایکنا به نقل از Salam Gateway، بخش غذای حلال در پرتغال در حال متنوع شدن است و امیدهای زیادی برای بازگشت دسته جمعی گردشگران مسلمان به این کشور با توجه به کاهش همه‌گیری کرونا وجود دارد.

بازار غذای حلال در پرتغال، کشوری عمدتاً مسیحی که در اوایل قرون وسطی بخشی از جهان اسلام بوده، در حال گسترش است و به جامعه مسلمان محلی رو به رشد و گردشگران مسلمان خدمات ارائه می‌دهد.

بین سال‌های 711 تا 1249 میلادی، بیشتر بخش‌های پرتغال تحت سلطه مسلمانان بود که بر زبان و فرهنگ این کشور تأثیر گذاشت. در سرشماری سال 2011 پرتغال، 20640 نفر از ساکنان این کشور اعلام کردند که مسلمان هستند و رهبران مسلمان پرتغالی معتقدند که تقریباً 60 تا 70 هزار مسلمان در این کشور وجود دارد. رشد اخیر در تعداد مسلمانان پرتغال بیشتر به دلیل مهاجرت از کشورهایی مانند بنگلادش، پاکستان و هند است و بیشتر مسلمانان در این کشور از مستعمرات سابق پرتغال بودند.

یک مطالعه آکادمیک از طرف مدرسه بازرگانی لیسبون نشان داده است که در حال حاضر این جمعیت به طور فزاینده‌ای به غذای حلال دسترسی دارند که پنج سال پیش همین غذاها غیرمعمول، گران و به ندرت در رستوران‌ها موجود بود.

امروزه به مصرف‌کنندگان مسلمان، غذاهای حلال تأیید شده بیشتری ارائه می‌شود، محصولات حلال بیشتری در مغازه‌ها موجود است و رستوران‌های بیشتری در سراسر کشور غذاهای حلال سرو می‌کنند. شیخ أزهر ولی (Sheikh Azhar Vali)،  مدیر مؤسسه حلال پرتغال(HIP) به Salam Gateway  گفت که خرده‌فروشان بزرگ کشور مانند ماکرو (Makro)، غذای حلال وارد کرده و گوشت حلال می‌فروشند.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً شرکت‌های پرتغالی مواد غذایی حلال، برای صادرات محصولات خود درخواست گواهی حلال دارند.  

 مؤسسه حلال پرتغال همچنین مکمل‌های غذایی، چوب پنبه‌ها، خمیر کاغذ، بسته‌بندی و لوازم آرایشی را تأیید می‌کند و در حال ارزیابی یک سیستم احتمالی صدور گواهینامه لجستیک حلال است.

عادل کریم، مدیر یک قصابی مستقر در نزدیکی لیسبون گفت که تقاضا برای گوشت حلال در حال افزایش است، این درخواست‌ها عمدتاً برای هتل‌ها و رستوران‌ها و حتی خطوط هواپیمایی است که به کشورهای اسلامی و اروپا پرواز دارند.

کریم تصریح کرد: در مقایسه با 10 سال پیش، فروش حدود 30 تا 50 درصد رشد داشته زیرا تعداد مهاجران مسلمان بیشتر شده است. با این همه، این رشد در سال 2020 تحت تأثیر همه‌گیری کووید-19 قرار گرفته، اما امسال کمی رشد در فروش مشاهده شده، هرچند که به اندازه سال‌های 2018 و 2019 نبوده است.

امروزه در شهرهای سرتاسر پرتغال قصابی‌های حلال و محصولات جدید وجود دارد.

کریم گفت: حدود 15 سال پیش، خوردن بوقلمون حلال یا هر نوع غذای خوشمزه تقریباً غیرقابل تصور بود. بنابراین، به دنبال کارخانه‌هایی رفتم که صاحبان آنها مایل به همکاری در ساخت محصولات معمول پرتغالی با استفاده از روش‌های حلال بودند. امروزه، پرتغال گوشت حلال را «به مقدار قابل توجهی» صادر می‌کند، اگرچه اطلاعات رسمی در زمینه میزان فروش منتشر نشده است.

رشد تولیدات حلال در صنایع غذایی و گردشگری پرتغال

در گزارش «استراتژی بین‎المللی‌سازی بخش کشاورزی ـ غذایی 2019-2021» آمده است که کشورهای دارای اکثریت مسلمان به عنوان بازارهای استراتژیک جدید توسط تولیدکنندگان غذای حلال پرتغالی هدف قرار گرفته‌اند. شرکت Portugal Foods  که در حوزه صنایع غذایی پرتغال تبلیغات انجام می‌دهد، خاطرنشان کرده که، برای مثال، در سال‌های 2012-2017، مراکش، عربستان سعودی و عراق جزو 10 واردکننده برتر شیر، لبنیات، تخم‌مرغ و عسل برای صادرکنندگان پرتغالی بودند.

مانوئل رامیرز، مدیر شرکت بزرگ پرتغالی تولید کننده کنسرو ماهی رامیرز(Ramirez)، گفت که شرکت او در سال 2013 شروع به گرفتن گواهینامه و فروش محصولات حلال کرد تا بیش از همه، به درخواست‌های جامعه اسلامی پرتغال پاسخ دهد، اما بعدا برای افزایش صادرات نیز اقدام به دریافت مجوز کرد.

در حال حاضر از 70 محصول کنسرو ماهی رامیرز، 52 مورد دارای گواهینامه حلال هستند. حتی در طول همه‌گیری کرونا، این شرکت پرتغالی که محصولات خود را در سراسر اروپا از طریق فروشگاه آنلاین خود به فروش می‌رساند، فروش حلال را افزایش داده است.

رامیرز معتقد است که تلاش‌ها برای فروش محصولات به بازارهایی که غذای حلال را ترجیح می‌دهند، رو به افزایش است؛ رامیرز، به‌ویژه، به فروش بیشتر در بازارهایی مانند دبی که بازاری کلیدی است، اطمینان دارد.

همچنین بازار حلال پرتغال در حوزه گردشگری، رو به رشد بوده است. با وجود اینکه از گردشگران در مورد مذهبشان سؤال نمی‌شود، الجزایر، مراکش و تونس به همراه عربستان سعودی و ایران به تنهایی 57124 بازدید در سفرهای تفریحی و کاری در سال 2019  در پرتغال داشته‌اند.

رشد تولیدات حلال در صنایع غذایی و گردشگری پرتغال

به گفته یک آژانس گردشگری پرتغالی، گردشگران مراکشی بیش از همه در بین بازدیدکنندگان از پرتغال قرار دارند. با توجه به موقعیت استراتژیک این کشور بین اروپا (با 44 میلیون مسلمان) و شمال آفریقا (با 200 میلیون نفر مسلمان)، حتی اگر تعداد گردشگران (از این پنج کشور) در سال 2020 به دلیل همه‌گیری 70 درصد کاهش داشته باشد، انتظار می‌رود که دوباره این تعداد به حالت اول برگردد.

چارلز ویو، متخصص فناوری مواد غذایی مستقر در پرتغال، پیش‌بینی کرد که تعداد فزاینده محصولات حلال باعث جذب گردشگران بیشتری از کشورهای مسلمان به پرتغال می‌شود.

بازار و صنعت غذای حلال پرتغال از چنین پروژه‌های نسبتاً ساده‌ای در حال رشد است و چشم‌انداز بزرگی را برای آینده ارائه می‌دهد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha