تقدیر از نخبگان علمی باعث افزایش قدرت کشور است/ سه برابر شدن ارزش جوایز فارابی
کد خبر: 4068786
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
عبدالحسین کلانتری:

تقدیر از نخبگان علمی باعث افزایش قدرت کشور است/ سه برابر شدن ارزش جوایز فارابی

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امیدواریم اعطای این جوایز که با حمایت وزیر علوم، نسبت به سال پیش، بیش از سه برابر شده و معادل جشنواره خوارزمی است نقش مهمی در معرفی و تقدیر از نخبگان علمی داشته باشد و از این به بعد شاهد قدرت بیشتر کشورمان و جهان اسلام با بهره‌گیری از این توانایی‌های علمی باشیم.

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم

به گزارش خبرنگار ایکنا، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، صبح امروز سه‌شنبه 14 تیرماه در آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فارابی در سخنانی گفت: جشنواره بین‌المللی فارابی، ویژه علوم انسانی و اسلامی با اهدافی همچون شناسایی استعدادهای برتر داخلی و خارجی، آثار و نظریه‌های برتر، طرح‌های جدید در شناسایی رشته‌های مختلف انسانی و اسلامی، تشویق و معرفی آثار برتر به جامعه علمی و نخبگانی، زمینه‌سازی برای ارتقاء و تامین و توسعه علوم انسانی بومی برگزار می‌شود. همچنین ایجاد انگیزه برای استعدادهای جوان آینده‌ساز کشور، ایجاد شهامت عملی لازم جهت فعالیت نوآورانه، ورود فعالانه علوم انسانی در فرایند برنامه‌ریزی و سیاستگذاری، کاربردی کردن علوم انسانی با  توان حل مسائل و مشکلات جامعه، آشناسازی جامعه ایران به خصوص جوانان جهان اسلام با یافته‌های حوزه‌های مختلف علوم انسانی اسلامی و بسترسازی برای حضور فعال علوم انسانی اسلامی ایران در طراز جهانی؛ سیزدهمین دوره خود را پشت‌سر می‌گذارد.
 

معیارهای انتخاب آثار

وی افزود: در بخش داخلی این دوره از جشنواره مجموعه آثار و تحقیقات حاصله در چهار قالب کتاب پژوهشی، طرح پژوهشی، رساله دکتری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد در 15 گروه علمی مورد بررسی اولیه و اجمالی قرار گرفتند و آثار شایسته داوری همه جانبه و تفصیلی برای داوران جشنواره ارسال شدند. در نهایت 16 اثر و تحقیق دارای امتیاز بالاتر به عنوان آثار برتر در دو عرصه بزرگسال و جوان در دو رتبه برگزیده و شایسته تقدیر تعیین شدند.
 
کلانتری با اشاره به معیارهایی که برای انتخاب آثار برتر وجود دارند گفت: مسئله محور بودن تحقیق و اهمیت و ضرورت آن، میان رشته‌ای بودن تحقیق، انسجام درونی و محتوایی و قوت استدلال با شواهد کافی در ارائه نظریات، تمرکز تحقیق بر مسائل دینی و ضرورت‌های ایرانی و اسلامی مخصوصاً میزان ابداع و نوآوری تحقیق، تبدیل یافته‌های پژوهش به الگو و نظریه یا نظام در تحقیقات نظری و آثار بنیادی و راهکار معنوی و اجرایی در آثار کاربردی، از جمله این معیارها است.
 

معرفی نظریه‌پرداز برجسته

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد:‌ در بخش ویژه جشنواره، ده تن از استادان مشهور به عنوان شخصیت پیشگام و پیشتاز علوم انسانی و اسلامی تعیین شدند. دارا بودن سوابق علمی قوی و به ویژه نوآوری و نظریه پردازی، تاثیرگذاری علمی، آموزشی و پژوهشی در فضای دانشگاهی و حوزوی کشور، تاثیرگذاری عملی و اجتماعی در مجامع نخبگی و شاگردپروری از جمله معیار انتخاب این شخصیت‌ها بود. در این دوره از جشنواره فارابی، نظریه پرداز برجسته، بنا بر پیشنهاد هیئت نظریه‌پرداز و مناظره با تایید شورای سیاستگذاری جشنواره مشخص شد. در همین دوره از جشنواره، انجمن علمی و نشریه علمی برتر بنا به پیشنهاد معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات فناوری و معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه کشور با تایید شورای سیاستگذاری تعیین و انتخاب شدند.
 
کلانتری ادامه داد: در بخش بین‌الملل این دوره ابتدا سوابق علمی و پژوهشی استادان و مربیان خارجی مربوط به سه دوره حوزه مطالعات اسلامی، ایران‌شناسی و علم دینی دریافت شد سپس با تشکیل شورای علمی بین‌الملل و کمیته بین‌الملل، سوابق استادان مورد مطالعه قرار گرفت و نسبت به تعیین 10 استاد و محقق برتر خارجی اقدام شد. از جمله معیارهای انتخاب استادان و محققان خارجی، دارا بودن سوابق علمی قوی، نوآوری و نظریه‌پردازی تاثیرگذار عملی آموزشی و پژوهشی در فضای دانشگاهی بین‌الملل بود. 
 
معاون وزیر علوم یادآور شد: افزون بر این، دو مترجم برتر در زمینه ترجمه از عربی به فارسی و انگلیسی به فارسی با تصویب شورای سیاستگذاری جشنواره انتخاب شدند. امیدواریم این جوایز که با حمایت وزیر علوم، نسبت به سال پیش، بیش از سه برابر شده و معادل جشنواره خوارزمی است نقش مهمی در معرفی و تقدیر از نخبگان علمی داشته باشد و از این به بعد شاهد استفاده بیشتر کشورمان و جهان اسلام از توانایی علمی آنان باشیم.
 

خصوصیات ارزنده جشنواره فارابی

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و رئیس دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی، در این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: تأکید اصلی بنده بر اهمیت جشنواره فارابی و همچنین سایر جشنواره‌های علمی در زمینه علوم انسانی اسلامی است. موضوع تحول در علوم انسانی، موضوعی جدی در جمهوری اسلامی ایران است و مخصوصاً با پیروزی انقلاب اسلامی این بحث مطرح شد که چه ارتباطی بین علوم انسانی و جهان‌بینی الهی و نیازهای کشور باید وجود داشته باشد. موضوع تحول در علوم انسانی در این مدت فراز و فرودهایی داشته و نهادهای مختلف در این زمینه نقش‌آفرینی کرده‌اند اما اقدامات ما در این زمینه همچنان ناچیز است و با وضعیت مطلوب فاصله دارد و اگر به همین منوال پیش برود احتمالاً نمی‌توانیم به این زودی به اهداف انقلاب اسلامی دست پیدا کنیم در حالی که انقلاب اسلامی نیازمند یک علوم انسانی قدرتمند برای تبیین پدیده‌های اجتماعی است.
 
وی ادامه داد: سؤالی که وجود دارد این است که جشنواره فارابی چه کمکی می‌تواند به علوم انسانی اسلامی کند، واقعیت این است که این جشنواره می‌تواند فضای مساعدی برای رقابت علمی فراهم کند. خاصیت دیگر جشنواره این است که امکان ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها و مراکز علمی را فراهم می‌کند و ما از این طریق متوجه می‌شویم که کدامیک از آنها آثار بیشتری به این جشنواره ارسال کرده یا ارسال نکرده‌اند. خصوصیت دیگر این است که برآورد واقعی از ظرفیت‌های علوم انسانی در کشور و نقاط ضعف و قوت آن ارائه می‌دهد. همچنین استعدادهای برتر و نخبگان را معرفی و زمینه حمایت از آنها را فراهم می‌کند.
 

لزوم تقویت دیپلماسی علمی

غلامی تصریح کرد: یکی دیگر از خواص جشنواره فارابی تقویت کشور در زمینه علم سنجی است که امروزه در دنیا به میزان زیادی گسترش پیدا کرده است. تأثیر دیگر تشویق اساتید و پژوهشگران به نوآوری، به عنوان مهمترین نیاز برای تحول در علوم انسانی است. ما در برخی از حوزه‌ها برای سالیان طولانی نظریه‌پردازی، و نوآوری نداشته‌ایم لذا چنین جشنواره‌ای می‌تواند در این زمینه هم بسترسازی کند.
 
حجت‌الاسلام غلامی تأکید کرد: بخش بین‌الملل جشنواره باید از حالت تشریفاتی خارج شود. باید ماه‌ها پیش از آغاز جشنواره ارتباطات بین‌المللی آغاز شود. هیئت‌هایی از خارج به داخل کشور آمده و هیئت‌هایی از داخل به کشورهای دیگر بروند و مباحثاتی صورت گیرد. ما قصد داریم در جشنواره چهاردهم افزون بر تبلیغ جشنواره در سایر دانشگاه‌های دنیا از داوران غیرایرانی، در درجه اول از داوران مسلمان و در درجات بعدی از سایر داوران برای ارزیابی آثار استفاده کنیم.  
انتهای پیام
captcha