اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز طرح ساماندهی داوران قرآنی در کشور
کد خبر: 4078606
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶

اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز طرح ساماندهی داوران قرآنی در کشور

«طرح ساماندهی داوران قرآنی در کشور آغاز شد» از عناوین مهم صفحات معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه 25 مردادماه، اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز هفت خبر منتشر کرده است. در بخشی از خبری با عنوان «وزیر ارشاد: مرحوم شهیدی‌پور از سرآمدان قرآنی بود که سنت‌های آموزشی را پایه گذاشت» می‌خوانیم: محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور استاد قرآن کریم را تسلیت گفت. در متن پیام اسماعیلی آمده است: خبر درگذشت استاد برجسته حفظ و قرائت قرآن کریم، مرحوم حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور موجب تأسف و تأثر شد. آن فقید سعید که در زمان حیات خود، انس و الفتی عمیق با معارف متعالی کتاب آسمانی دین مبین اسلام داشت، بی‌اغراق از سرآمدان جامعه قرآنی بود که از توفیق حفظ کل قرآن کریم بهره‌مند شده بود. اینجانب فقدان این استاد ارزشمند قرآنی را که به حق از پایه‌گذاران سنت‌های آموزشی و تبلیغی در حوزه حفظ و قرائت قرآن بود و نقش مهمی در ترویج فرهنگ قرآنی در کشور داشت را به جامعه دینی و قرآنی کشور و شاگردان و علاقه‌مندان و بازماندگان و خانواده آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گویم و از درگاه حضرت باری‌تعالی برای آن عزیز قرآنی، علو درجات و رحمت واسعه مسألت دارم»
 
حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌‌پور ظهر یکشنبه، ۲۳ مردادماه مصادف با ۱۶ محرم‌ ۱۴۴۳ هجری قمری جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.
 
شش خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «هاشمی گلپایگانی: تلف کردن وقت محصلان و دانشجویان با دروس بی‌فایده، یک منکر است»، «نظر شاکرین درباره بن‌بست روشنفکری دینی/ روشنفکری‌ همان است که پیامبر برایش مبعوث شد»، «ترتیل صفحه 515 قرآن/ ادب در پیشگاه پیامبر(ص) و ائمه (ع)+فیلم، متن و مفاهیم»، «دستیار ویژه و مدیرکل حوزه ریاست سازمان تبلیغات اسلامی منصوب شد»، «شباهت‌های زیاد تکفیری‌های امروز با خاندان بنی‌امیه/ معرفی سیدالشهدا(ع) بهترین راه مقابله با تکفیر» و «دفاع از حرم فقط برای گنبد و بارگاه نیست، بلکه دفاع از مکتب آل‌الله است» هستند.

تسنیم

صفحه دین‌، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز سه خبر با عناوین «برای کودکان و نوجوانان با زبان هنر اقدام مؤثر فرهنگی صورت گیرد»، «احمد ابوالقاسمی: رادیو قرآن آرشیو تلاوت خود را مدیون مرحوم استاد شهیدی‌پور است/ گنجینه‌ای که مصر هم ندارد!» و «روایتِ تاریخ عاشورا و تله تعزیه در گفت‌وگو با زهیر توکلی/ روایت دست اولی از عاشورا در اختیار نداریم؟‌» منتشر کرده است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا، امروز هفت خبر منتشر کرده است. در بخشی از خبری با عنوان «حمایت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از هفدهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان» می‌خوانیم: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور هفدهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان با نیازهای ویژه کشور را با  حمایت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در دو بخش دانش‌آموزان دختر و پسر از ۲۴ الی ۳۰ مرداد در مشهد مقدس برگزار می‌کند. برگزاری این مسابقات با هدف ترویج فرهنگ قرآنی و عمل به آن و همچنین تربیت قرآنی و رعایت سبک زندگی اسلامی در مشهد مقدس آغاز شده است. این دوره از مسابقات در دو بخش آوایی و پژوهشی با حضور حدود ۲۷۴ دانش‌آموز برگزیده دختر سراسر کشور از ۲۴ مردادماه تا ۲۶ مرداد  به میزبانی استان خراسان رضوی  برگزار می‌شود. مسابقات دانش آموزان با نیازهای ویژه پسر نیز از ۲۷ لغایت ۳۰ مرداد برگزار خواهد شد. دانش‌آموزانی که به این مرحله راه یافته اند در مراحل قبلی یعنی در مراحل آموزشگاهی و استانی حدنصاب نمره لازم را کسب کرده و مجوز حضور در مرحله نهایی را پیدا کرده‌اند. این مسابقات بعد از ۲ سال برگزاری مجازی، امسال به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال برگزاری است.
 
دانش آموزان دختر بانیازهای ویژه کشور در رشته‌های حفظ و قرائت قرآن کریم، حفظ مکتوب،  صحیفه سجادیه، تفسیر، نهج البلاغه، احکام و انشای نماز به مدت دو روز به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. به منظور  داوری مرحله نهایی این دوره از مسابقات از حضور ۱۵ داور برگزیده ملی و بین‌المللی استفاده شده است. برگزاری مسابقات قران و عترت بستر مناسبی را برای رشد و تعالی شخصیت دینی و مذهبی دانش‌آموزان در راستای معارف حیات‌بخش و انسان‌ساز قرآن، عترت و نماز  فراهم می‌کند و بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دستیابی به حیات طیبه از اهداف کلان نظام تعلیم و تربیت تلقی شده است. همچنین طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، هدایت دانش‌آموزان به حیات طیبه در کلیه ابعاد فردی و اجتماعی، از راهبردهای آموزش و پرورش است.
 
شش خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «مراسم بزرگداشت آیت‌الله صفایی حائری برگزار می‌شود»، «چنگ‌اندازی به شهدا نشانه انحراف است»، «جهاد تبیین عرصه هویت بخشی بانوان است»، «شهیدی پور؛ استاد بی بدیل علوم و فنون قرائات قرآن کریم»، «اعلام شرایط قطعی ثبت‌نام و تسهیلات سفر اربعین از سوی دانشگاه تهران» و «افسردگی کوفیان یک روز پس از عاشورا» هستند.

ایرنا

صفحه قرآن و معارف خبرگزاری ایرنا، امروز چهار خبر منتشر کرده است. در بخشی از خبری با عنوان «طرح ساماندهی داوران قرآنی در کشور آغاز شد» آمده است: حمید مجیدی‌مهر در آیین اختتامیه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مرحله استانی مازندران که شب گذشته در مجتمع فرهنگی و قرآنی بصیرت آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) آمل برگزار شد، ادامه داد: برگزاری مسابقات قرانی در توسعه و تبلیغ وقف قرآنی تاثیر بسزایی دارد.وی با تاکید بر نیاز به ترویج وقف قرآنی در جامعه ادامه داد: با برگزاری رویدادهای قرآنی در امامزادگان ضمن معرفی هر چه بیشتر این اماکن مذهبی به مردم در سوق دادن آنها به سمت و سوی فعالیت‌های قرآنی تاثیر خواهد داشت. نیت ۷۴ درصد موقوفات کشور مربوط به برگزاری مراسم امام حسین(ع) است و تلاش‌های اوقاف برای اجرای این نیات واقفان است.
 
وی با اشاره به اینکه چهره‌های قرانی باید راه خود را مشخص کنند، افزود: یک چهره قرآنی باید بداند برای چه در رشته تلاوت، ترتیل یا حفظ فعالیت دارد، نیت در انجام هر یک از کارهای قرآنی رمز موفقیت آنها است.
 
چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مرحله استانی از روز یکشنبه ۲۳ مرداد تا شامگاه سه شنبه ۲۵ مرداد ماه با حضور ۳۲۰ نفر از قاریان خانم و آقا در آستان امامزاده ابراهیم آمل در حال برگزاری است که حدود ۴۰ نفر برتر در رشته های حفظ پنج جزء قرآن، حفظ ۱۰ جزء قرآن، حفظ ۲۰ جزء قرآن، قرائت، ترتیل، حفظ کل قرآن کریم در این مسابقات مشخص شدند که بر اساس سهمیه اعلامی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، برترین‌های این مسابقات که حائز نمرات لازم شده باشند به مرحله کشوری راه خواهند یافت.
 
سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «دستیار ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی منصوب شد»، «حسینی بوشهری: هیات‌های مذهبی سلیقه‌ای عمل نکنند» و «پیام تسلیت وزیر فرهنگ برای درگذشت حجت‌الاسلام شهیدی پور» هستند.

مهر

صفحه قرآن و عترت خبرگزاری مهر، امروز چهار خبر با عناوین «هفدهمین دوره مسابقات قرآن دانش آموزان با نیازهای ویژه»، «مراسم گرامی داشت یاد و خاطره استاد شهیدی پور برگزار می شود»، «قرارگاه خادمان قرآنی شهید سلیمانی پشتیبان فرهنگی مناطق محروم شود» و «استاد شهیدی، متقن‌ترین سخنان را در موضوعات قرآنی می‌گفت» منتشر کرده است. 

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، چهار خبر با عناوین «کتاب «ابن سکیت دورقی؛ اسوه علم و عمل» روانه بازار نشر شد»، «کتاب «نگهبان سرو» به کتابفروشی‌ها رسید»، «ضرورت تداوم پیگیری‌های قوه قضاییه به وضعیت کاغذ در کشور/ آزاد سازی ۶۳ هزار تن کاغذ از انبارهای استان هرمزگان ارزشمند بود» و «عباسی: قوه قضاییه مهمترین حامی نویسندگان در مسئله سرقت‌ ادبی است» منتشر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

سه خبر صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان شامل «نگاهی به شخصیت‌های سفید و سیاه واقعه کربلا»، «اجر گریه برای مصیبت‌های حضرت زینب(س)» و «مقام بالای اباعبدالله الحسین(ع) در عالم آخرت» هستند.
 
انتهای پیام
captcha