نبود مکان ثابت آموزشی معضل اغلب مؤسسات قرآنی است
کد خبر: 4188569
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

نبود مکان ثابت آموزشی معضل اغلب مؤسسات قرآنی است

خیلی از مؤسسات قرآنی به دلیل عدم تمکن مالی قادر به در اختیار گرفتن مکان ثابت آموزشی نیستند و لذا کلاس های خود را در شبستان مساجد و فضای حسینیه‌ها برگزار می‌کنند که امکان نقل و انتقال آن هست و این امر در کیفیت آموزش اثر منفی داشته و استقبال اندک قرآن‌آموزان را در پی دارد.

عدم وجود مکان ثابت آموزشی معضل مؤسسات قرآنی استبه گزارش ایکنا، یکی از مؤسسات قرآنی که در زمینه آموزش قرآن در مقاطع مختلف سنی فعال است، مؤسسه گل نرگس مشهد توس نام دارد؛ مؤسسه‌ای با مدیریت زهرا هاشمی، که کلاس‌های روخوانی، روانخوانی و تجوید را نیز برای بانوان برگزار می‌کند.

هاشمی در این مورد گفت: علاوه بر کلاس‌های فوق، به شکل برخط نیز کلاس تفسیر موضوعی قرآن را دایر کرده‌ایم و محبوبه خشخاشی‌مقدم از جمله کارشناسان قرآنی مشهد، تفسیر جزء سی‌ام را تدریس می‌کند.

مؤسسه «گل نرگس مشهد توس» در فصل زمستان نیز، علاوه بر تداوم دوره‌های ترم پاییز، دوره حفظ قرآن را نیز دایر کرده است.

هاشمی در مورد مشکلات پیش روی این مؤسسه تصریح کرد: مسئله اصلی که نه‌تنها ما بلکه خیلی از مؤسسات با آن دست به گریبان هستند، مکان ثابت برای برگزاری جلسات و کلاس‌های آموزشی است، چرا که ما تنها شهریه ناچیزی که آن هم صرف حق‌الزحمه مربیان می‌شود، از قرآن‌آموزان دریافت می‌کنیم و لذا تمکن مالی برای اینکه مکان ثابتی را در اختیار گرفته یا آن را اجاره کنیم، نداریم.

چنین وضعیتی موجب می‌شود تا مؤسساتی همچون «گل نرگس مشهد توس» برای برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی خود متوسل به فضای موجود در شبستان مساجد یا حسینیه‌ها شوند که با توجه به تنوع در برگزاری مراسم در چنین فضاهایی عملاً از سوی موسسه برنامه‌ریزی دقیق آموزشی نمی‌تواند، صورت گیرد.

مدیر مؤسسه قرآنی «گل نرگس مشهد توس» در مورد دیگر پیامد منفی فقدان مکان ثابت برای برگزاری جلسات و کلاس‌های آموزشی گفت: هر آن ممکن است مکان برگزاری جلسات و کلاس‌های آموزشی تغییر کند که البته به قرآن‌آموزان اطلاع‌رسانی می‌شود، اما مشکلاتی همچون بُعد مسافت که پیش می‌آید موجب برهم خوردن برنامه‌ریزی زمانی قرآن‌آموزان شده و در نهایت هر دوره با ریزش چشمگیر و عدم اقبال آنها از تداوم حضورشان در دوره‌ها را شاهد هستیم در صورتی که نهادهای متولی همچون اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی می‌تواند با اختصاص اماکنی و در اختیار قرار دادن آنها به مؤسسات ولو به شکل چرخشی این معضل را تا حد زیادی حل کنند.

اما فعالیت فراگیر مهدالرضا از سوی مرکز قرآن آستان قدس رضوی از جمله مسائلی بود که برخی از مدیران مؤسسات قرآنی به ویژه در مشهد نسبت به آن گلایه‌مند بودند که موجب جذب حداکثری قرآن‌آموزان شده و عملاً استقبال آنها از نام‌نویسی در مؤسسات قرآنی را کمرنگ کرده است. موضعی که مدیر مؤسسه قرآنی «گل نرگس مشهد توس» نظری خلاف آن را دارد.

زهرا هاشمی در این مورد اظهار داشت: مهدالرضا کار خودش را می‌کند ‌و ما هم کار خودمان را. امکاناتی که مهدالرضا در اختیار دارد با توجه به اینکه کاملاً رایگان است و برای پوشش فرزندان خانواده‌های بی‌بضاعت طراحی شده است، قابل مقایسه با مؤسسات قرآنی نیست، ضمن آن که مهدالرضا در هفته سه‌ روز دوساعته کلاس دارد و مؤسسه‌ای همچون مؤسسه ما کلاس‌هایی که برگزار می‌کند هر روز از ساعت 8 تا 12 است.

وی در پایان گفت: اتفاقاً شرکت قرآن‌آموزان در دوره‌های مهدالرضا موجب قوام و پختگی و تسلط آنها می‌شود به شکلی که وقتی جذب دوره‌های مؤسسات می‌شوند، دیگر نیازی به این نیست که در مورد مباحث پایه‌ای در هر یک از رشته‌های آموزشی با آنها وارد مقولات آموزشی شویم.

انتهای پیام
captcha