کد خبر: 4298579
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۹

آغاز فعالیت اولین دبیرستان دخترانه قرآن‌محور در پردیس

اولین مرکز رسمی آموزشی با رویکرد ترکیبی قرآن‌محور، روان‌شناختی و مهدوی ویژه دختران متوسطه اول و دوم در شهرستان پردیس، تابستان امسال فعالیت خود را آغاز کرد.

آغاز فعالیت اولین دبیرستان دخترانه قرآن‌محور در پردیسبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا؛‌ نسیم عترت نخستین مرکز آموزشی متوسطه اول و دوم دخترانه با رویکرد قرآنی در پردیس است که با بهره‌گیری از اساتید مجرب، برنامه‌های علمی، تربیتی و مهارتی را هم‌زمان برای دانش‌آموزان اجرا می‌کند.
 
این مجتمع در فاز چهار پردیس، جنب آموزش و پرورش واقع شده و ظرفیت پذیرش ۲۰۰ دانش‌آموز در پایه‌های هفتم تا دوازدهم را دارد.
 
نسیم نوایی، مؤسس مرکز آموزشی قرآن محور نسیم عترت گفت: این مرکز آموزشی با هدف پرورش دخترانی متعهد، با‌هویت و توانمند، تلاش دارد با بهره‌گیری از آموزه‌های اصیل قرآنی و متدهای نوین روان‌شناختی (مبتنی بر ACT و CFT) محیطی امن، سازنده و رو به رشد برای دانش‌آموزان فراهم کند.
 
وی افزود: رشته‌های تحصیلی این مجتمع شامل ریاضی، تجربی و انسانی است و برنامه‌های آموزشی آن بر پایه‌ طرح درس‌های منطبق با اصول انسان‌محور، تربیت‌مدار و مبتنی بر سلامت روان طراحی شده‌اند و آن‌چه نسیم عترت را از دیگر مجموعه‌ها متمایز می‌سازد، نگاهی جامع به فرآیند تربیت است؛ جایی که آموزش، فقط انتقال دانش نیست، بلکه بستری برای رشد شخصیت، عزت نفس و معنویت دختران آینده‌ساز ایران است.
 
به گفته مؤسس این مرکز وجه تمایز مجتمع نسیم عترت صرفاً ظاهر مدرن یا امکانات فیزیکی نیست بلکه نگاه عمیق، چندلایه و ریشه‌دار آن به «تربیت» و «آموزش» است. در نسیم عترت رویکرد آموزشی، صرفاً انتقال اطلاعات نیست، بلکه طراحی مسیر رشد شخصیت دانش‌آموز است. در این مجتمع، آموزش بر پایه‌ سه ستون اصلی بنا شده است، اول قرآن‌محوری، به‌معنای بازخوانی مفاهیم تربیتی قرآن در متن زندگی روزمره دختران، دوم روان‌شناسی به‌روز با تکیه بر رویکردهای ACT و CFT، برای پرورش ذهن آگاه، هویت سالم و ارتباط مؤثر و سوم نگاه مهدوی، یعنی تربیت انسان‌هایی با امید، مأموریت‌محور و مسئول در برابر جامعه و زمانه‌شان و طرح درس‌ها و فضای کلاس‌ها از پایه بر مبنای این رویکرد سه‌گانه بازطراحی شده‌اند. یعنی نه فقط محتوای دروس، بلکه رفتار معلم، محیط فیزیکی، نوع ارزیابی، شیوه پرسش و حتی دکور کلاس، در خدمت «رشد کل‌نگر» دختران تنظیم شده است.
 
فاطمه نوایی یکی از مدیران این مجتمع آموزشی نیز به ایکنا گفت: معلمان در نسیم عترت، خود تحت آموزش و توانمندسازی مداوم قرار دارند. در این مجموعه، معلم صرفاً انتقال‌دهنده نیست؛ بلکه تسهیل‌گر رشد است. معلمان قبل از ورود به کلاس، دوره‌های تربیتی، روان‌شناختی و معرفتی می‌گذرانند تا بتوانند نه فقط آموزش دهند، بلکه تربیت کنند. نقش والدین در فرآیند تربیت، کاملاً به رسمیت شناخته شده و ساختارمند است.
 
وی بیان کرد: جلسات آموزشی مادران، برنامه‌های مشترک مادر ـ دختر، کارگاه‌های روان‌شناختی خانوادگی و تعامل پیوسته خانه و مدرسه، از جمله برنامه‌های مستمر مجتمع است.
 
به گفته وی، نسیم عترت نه یک مدرسه معمولی، بلکه یک «زیست‌بوم تربیتی» است. زیست‌بومی که در آن «دختر بودن» یک امتیاز است، نه یک محدودیت و «آینده‌سازی» از دل توجه به حالِ روانی، معنوی و آموزشی شکل می‌گیرد.
 
بر اساس گزارش ایکنا، اولین دوره های تربیتی و خلاقانه مادر و دختر با حضور اساتید مجرب در مرداد ماه به همت مدیران نسیم عترت و حضور دختران جوان و مادرانشان با نام عصرانه تحول آغاز شده است.
 
مدرس اولین دوره آموزشی عصرانه تحول محمد رضایی، مدرس کارگاه‌های خلاقیت این مجتمع نیز در این خصوص گفت: در نسیم عترت تلاش می‌کنیم شیوه‌های سنتی آموزش را کنار بگذاریم. قرار نیست معلم صرفاً تدریس کند و دانش‌آموز شنونده باشد؛ بلکه باید یادگیری فعال ایجاد شود. در کارگاه‌های خلاقیت، دانش‌آموزان قدرت تحلیل، ایده‌پردازی و حل مسئله را می‌آموزند تا در کنار دانش علمی، مهارت‌های کاربردی زندگی را نیز کسب کنند.
 
نساء نژاد زارع
 
انتهای پیام
captcha