کد خبر: 4299285
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۱۶
صالحی امیری:

خبرنگاران پیام وفاداری و دلبستگی به ایران را مخابره می‌کنند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: خبرنگاران اگر نقد می‌کنند یا درباره مسئله‌ای نگران هستند، در حقیقت پیام وفاداری، مسئولیت‌پذیری و دلبستگی به این سرزمین را مخابره می‌کنند.

هبه گزارش خبرنگار ایکنا، سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، عصر یکشنبه ۱۹ مردادماه در آیین گرامیداشت روز خبرنگار که با حضور فعالان رسانه‌ای در هتل لاله تهران برگزار شد، با تبریک این مناسبت به تلاشگران عرصه اطلاع‌رسانی، اظهار کرد: این نشست، برنامه‌ای برای دیدار، گفت‌و‌گو و پاسداشت تلاش انسان‌هایی است که همدل و هم‌باور در مسیر اعتلای ایران عزیز گام برمی‌دارند و ما برای ایران، در کنار یکدیگریم.
 
وی با تأکید بر پیوند ناگسستنی هویت ملی ایرانیان با میراث تاریخی و فرهنگی‌شان، گفت: من از ایرانی سخن می‌گویم که هویت، شرافت، شناسنامه و تبار ما را در خود دارد. ما و شما از تمدنی سخن می‌گوییم که در پهنه تاریخ، پرچمدار ارزش‌های انسانی و فرهنگی جهان بوده است.
 
صالحی‌امیری در بخشی از سخنان خود، با اشاره به بازدید اخیرش از استان یزد، افزود: روز گذشته در یزد بودم و به روشنی دریافتم که هر شهر و دیار این استان، حامل راز‌ها و روایت‌هایی از تاریخ و فرهنگ ایران است که باید پاس داشته شود.
 
وی در تحلیل علل شکاف نسلی بیان کرد: باور من این است که فاصله ما با نسل جدید، بیش از هر چیز، ناشی از فاصله گرفتن از ارزش‌های بنیادین ایران است. حتی تجربه تلخ جنگ ۱۲روزه، با همه خسارت‌هایش، این پیام مهم را برای ما داشت که باید بیش از پیش بر پیوند و دلبستگی به ایران تأکید بورزیم.
 
وزیر میراث فرهنگی خطاب به خبرنگاران، نقش آن‌ها را چنین توصیف کرد: شما فرهیختگانی هستید که دغدغه ایران را در جان و اندیشه خود حمل می‌کنید. اگر نقد می‌کنید یا نگرانی ابراز می‌دارید، در حقیقت پیام وفاداری، مسئولیت‌پذیری و دلبستگی به این سرزمین را مخابره می‌کنید.
 
وی در پایان، با تأکید بر اشتراک همه ایرانیان در وفاداری به آرمان‌های کشور، افزود: همه ما دل‌سپرده ایران، انقلاب، امام خمینی (ره) و رهبری هستیم. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، خانواده‌ای بزرگ است که هر یک از اعضایش در این مأموریت ملی سهمی بر عهده دارند و نقش اصحاب رسانه، امانت‌داری در انتقال حقیقت و ایجاد پیوند میان مردم و نهاد‌های مسئول است.  

جایگاه خبرنگاران در انتقال ارزش‌های میراث فرهنگی

در بخش دیگری از این نشست روزبه کردونی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ضمن تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه، جایگاه بی‌بدیل خبرنگاران را در فرآیند روایتگری و انتقال ارزش‌های میراث فرهنگی ستود و گفت: ما در عصری به سر می‌بریم که روایتگری، هنر و استراتژی اصلی در اطلاع‌رسانی است و این وزارتخانه موفق شده است ارتباطی همدلانه، بی‌واسطه و مؤثر با مجموعه‌ای گسترده از کنشگران رسانه‌ای برقرار کند؛ ارتباطی که مرز‌های سنتی میان مدیران و رسانه‌ها را برداشته است.
 
وی ادامه داد: این همگرایی و گفت‌وگوی مستمر، زمینه را برای ارتقای سطح آگاهی عمومی، گسترش مشارکت‌های اجتماعی و تحکیم جایگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در افکار عمومی فراهم آورده است.
 
کردونی با قدردانی ویژه از تدابیر و رویکرد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: وزیر، وزارتخانه را به بستر زنده و فعال گفت‌وشنود تبدیل کرده‌اند؛ بستری که ضمن تقویت سرمایه اجتماعی، راهبرد‌های توسعه پایدار حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را به پیش می‌برد.
 
وی تصریح کرد: تداوم این راهبرد گفت‌وگومحور، ضامن تحقق اهداف کلان وزارتخانه و ارتقای نقش اثرگذار رسانه‌ها در حمایت از سیاست‌ها و برنامه‌های ملی در حوزه میراث فرهنگی خواهد بود.

وفاق ملی در گرو همدلی

شهاب طباطبایی، فعال رسانه و عضو شورای راهبردی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در ادامه نشست صمیمی اصحاب رسانه اظهار کرد: میراث فرهنگی و گردشگری، بخشی از سرمایه‌های هویتی ملت ایران است که می‌تواند نقشی مهم در ایجاد وفاق و همدلی ملی ایفا کند.
 
وی با اشاره به اهمیت پاسداشت دستاورد‌های تاریخی کشور افزود: آنچه از گذشته به ما رسیده، پشتوانه‌ای ارزشمند برای هویت ملی و مسیر توسعه آینده کشور است و رسانه‌ها می‌توانند در انتقال دقیق و علمی این میراث به افکار عمومی، نقش‌آفرینی کنند.
 
وی همچنین بر ضرورت پیوند معماری و میراث فرهنگی با مدیریت منابع و توسعه پایدار تأکید کرد و افزود: معماری ایرانی همواره مبتنی بر سازگاری با اقلیم و استفاده بهینه از منابع بوده است. بهره‌گیری از این دانش بومی، می‌تواند الگویی کارآمد برای پاسخ به نیاز‌های امروز باشد.
 
عضو شورای راهبردی وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: خبرنگاران در خط مقدم روایت‌گری از هویت فرهنگی کشور قرار دارند؛ از این رو انعکاس درست ظرفیت‌های میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند به هم‌افزایی ملی و ارتقای جایگاه ایران در عرصه جهانی کمک کند.
 
طباطبایی در پایان بیان کرد: وفاق ملی در گرو گفت‌و‌گو، تعامل و همدلی است و رسانه‌ها با تبیین دقیق واقعیت‌ها و ظرفیت‌ها می‌توانند مسیر تحقق این هدف را هموار کنند. روزنامه‌نگاری شغلی است که با عشق و تعهد همراه است و علی‌رغم دشواری‌های موجود، جدایی از آن برای فعالان رسانه‌ای بسیار دشوار است.

دو رکن اساسی در عرصه رسانه

محمد گلزاری، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز در ادامه شفافیت و صداقت را دو رکن اساسی در عرصه رسانه برشمرد و اظهار کرد: در یک سال اخیر، شورای اطلاع‌رسانی دولت بر دو محور کلیدی تمرکز داشته است؛ نخست، حذف فضای تقابل و دوم کنار گذاشتن شیوه پاسخگویی مبتنی بر تنش و جوابیه‌های پی‌درپی میان رسانه‌ها و نهاد‌های اجرایی. در این راستا، تلاش کرده‌ایم شکایت‌های دستگاه‌ها از رسانه‌ها به حداقل ممکن برسد تا فضایی تعاملی و مبتنی بر تفاهم حاکم شود.
 
 وی در ادامه به ضرورت تخصصی شدن روزنامه‌نگاری اشاره کرد و گفت: روزنامه‌نگاری تخصصی دشواری‌ها و الزاماتی خاص خود را دارد، اما حضور آقای صالحی‌امیری در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، فرصتی بی‌نظیر برای ارتقای حوزه فرهنگ و رسانه فراهم آورده است. این زمینه مساعد، امکان همکاری نزدیک‌تر و تلاش هماهنگ‌تر برای پیشرفت کشور را فراهم می‌کند.
 
انتهای پیام
captcha