طاهر درودی، معاون آموزش، پژوهش و فن آوری جمعیت هلال احمر در گفتوگو با ایکنا از راهاندازی امکان جدیدی در پیامرسان «بله» برای ارائه خدمات پزشکی به زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: «سلامتیار اربعین» به عنوان دستیار هوشمند پزشکی و امدادی ویژه زائران اربعین، با حمایت تخصصی و ویژه جمعیت هلال احمر و ابتکار و طراحی کمیته هوش مصنوعی کنگره سلامت در اربعین، در بستر پلتفرم بله راهاندازی شد.
وی تشریح کرد: این دستیار هوشمند که بر پایه طراحی مفهومی، نیازسنجی و پیگیری مستمر کمیته هوش مصنوعی کنگره سلامت در اربعین شکل گرفته، با ارائه محتوای تخصصی و تأمین گروههای پشتیبان از سوی جمعیت هلال احمر و پیادهسازی فنی توسط تیم اپلیکیشن بله، هماکنون در بستر این پیامرسان داخلی در دسترس عموم قرار دارد و بهصورت ۲۴ ساعته خدمات ارائه میدهد.
درودی در خصوص قابلیتهای این امکان جدید، گفت: پاسخگویی هوشمند پزشکی یکی از قابلیتهای سلامت یار اربعین است که بر پایه فناوری پردازش زبان طبیعی (NLP) و پایگاه داده تخصصی پزشکی (مورد تایید جمعیت هلال احمر)، به سؤالات بهداشتی و درمانی زائران بهصورت لحظهای پاسخ میدهد. یعنی زائران با ورود به صفحه سلامت یار سؤالات پزشکی خود را مطرح و بلافاصله پاسخهای علمی را دریافت میکنند.
وی اضافه کرد: مسیریابی موکبهای درمانی امکان دیگری است که با دریافت شماره عمود یا موقعیت فعلی زائر، نزدیکترین موکبهای امدادی در مسیر پیادهروی را به زائران پیشنهاد میدهد. نمایش فاصله و مسیر بین مرزها و شهرهای عراق نیز از طریق این صفحه قابل دسترس است و اطلاعات مسافت و مسیرهای دقیق میان مرزهای ایران، شهرهای نجف، کربلا و دیگر مقاصد به زائران ارائه میشود.
درودی «ارتباط مستقیم با پزشکان متخصص» را دیگر امکان ویژه سلامت یار اربعین اعلام کرد و گفت: در شرایط اضطراری، امکان ارسال پیام مستقیم به پزشکان عمومی و متخصص (شامل متخصص زنان، جراحی، داخلی، قلب، ارتوپدی، طب اورژانس و روانپزشکی) فراهم است. همچنین امکان ثبت گزارش مردمی حوادث نیز در آن وجود دارد و زائران میتوانند انواع حوادث(تصادف، آتشسوزی، برقگرفتگی، انفجار مین، و ...) را به صورت مستقیم گزارش دهند تا توسط تیمهای امدادی هلال احمر پیگیری شود.
وی در خصوص فناوری مورد استفاده در سلامتیار نیز گفت: سلامتیار بر پایه چتبات تعاملی با موتور پاسخگوی هوشمند، یک سرویس جدید و هوشمند است که با منابع دلخواه و اختصاصی آموزش داده میشود و میتواند به سوالات کاربران با توجه به این منابع پاسخ دهد. این دستیار یک سرویس چندلایه است که ابتدا با استفاده از هوش مصنوعی مفهوم سوال کاربر را متوجه شده و سپس به وسیله سیستم خودکار مشابهتیاب و سرچ معنامحور محتوای اولیه پاسخ را از بین منابع استخراج میکند. خروجی این لایه به همراه سایر جزئیات فنی مجددا به وسیله هوش مصنوعی بررسی شده و جواب نهایی کاربر تولید میشود. این فناوری، تجربهای سریع، دقیق و کاملاً بومی برای کاربران فراهم میکند.
درودی از امکان ارتقای «سلامت یار اربعین» در آینده نزدیک خبر داد و گفت: توسعه قابلیتهای پیشرفتهتری همچون پاسخگویی چندزبانه، نقشه زنده خدمات امدادی، اتصال به پایگاههای داده سلامت بینالمللی و تحلیل رفتار جمعیتی در مسیر اربعین در برنامههای بعدی این سامانه قرار دارد.
وی در خصوص نحوه استفاده از این امکان در پیام رسان «بله»، گفت: برای استفاده از خدمات این سامانه، زائران عزیز کافی است زائران اربعین اپلیکیشن بله را نصب یا بهروزرسانی کنند، سپس وارد بخش «خدمات» در منوی اصلی شوند، یا شناسه @arbaeenFirstAidbot را جستوجو و یا مستقیما روی این شناسه کلیک کنند. پس از ورود به صفحه دستیار، یکی از گزینههای خدمات پزشکی، موقعیتیابی، ارتباط اضطراری یا گزارش حادثه را انتخاب و در کوتاهترین زمان، پاسخ یا راهنمای مورد نیاز را دریافت کنند.
انتهای پیام