«سید متولی عبدالعال» قاری سرشناس مصری درگذشت
کد خبر: 3328833
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰

«سید متولی عبدالعال» قاری سرشناس مصری درگذشت

گروه بین‌الملل: استاد «سید متولی عبدالعال»، قاری سرشناس مصری، در سن ۶۸ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «الوفد» مصر، سید متولی عبدالعال در سن 68 سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکر وی امروز، 25 تیرماه، بعد از نماز عصر در زادگاهش روستای «الفدادنه» استان «الشرقیه» مصر تشییع شد.
این قاری سرشناس مصری به بسیاری از کشورهای جهان برای داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و تلاوت در محافل قرآنی ماه رمضان سفر کرد.

آخرین تلاوت استاد به چند روز پیش برمی‌گردد که قبل از نماز صبح در مسجد «السیدة زینب» قاهره تلاوت کرد و به طور مستقیم از تلویزیون مصر پخش شد.
این قاری نامدار مصری در 26 آوریل سال 1947 میلادی در خانواده‌ای مذهبی و کشاورز روستایی در کشور مصر متولد شد.
کمتر از 12 سال داشت که توانست قرآن را حفظ کند، پس از آن با تقلید از سبک اساتیدی همچون «شیخ عبدالباسط» و «شیخ مصطفی اسماعیل» شروع به یادگیری فنون هنر تلاوت کرد. طولی نکشید که توانست سبکی نوین و حزن‌انگیز برای خود برگزیند به طوری که پیوسته تلاوت‌های خود را با سبک خود اجرا می‌کرد.

استاد سید متولی عبدالعال در طول عمر بابرکتش چندین سفر به کشورمان داشت که آخرین‌بار ماه رمضان سال گذشته برای تلاوت در محافل مختلف به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد.
زندگینامه مرحوم سید‌متولی عبدالعال
سید‌متولی عبدالعال 26 آوریل سال 1947 میلادی در روستایی واقع در استان الشرقیه در کشور مصر متولد شد. پدرش متولی نام داشت و مادر به دلیل ارادتی که به شیخ سیداحمد البدوی داشت او را سید نام گذاشت. خانواده وی کشاورز و ساکن روستا بودند و سید‌متولی از همان کودکی به خواست خانواده و علاقه خودش به آموختن قرآن کریم پرداخت.

در هفت سالگی حافظ سه جزء و در 12 سالگی کل قرآن را حفظ کرد. وی از همان شروع تلاوت در کودکی از سبک مصطفی اسماعیل و عبدالباسط استفاده کرد اما نکته‌ای که وی را از بسیاری از قاریان متمایز کرد ارائه سبکی نوین در تلاوت در سن 13 سالگی توسط سید‌متولی بود.
این استاد مرحوم درخصوص ارائه سبک تلاوت می‌گوید: خداوند سبحان در صوت هر انسان، طنین و آواى خاصى نهاده است و بر این اساس هیچ گاه نمى‌تواند صوتى را به صوتى تشبیه کرد. آن زمان که یک قارى پس از ممارست و پشتکار فراوان مى‌تواند قارى برجسته‌اى شود، بهتر آن است که طریقه‌اى خاص خویش برگزیده و به این ترتیب بر این سبک که نمایان‌گر شخصیت حقیقى اوست استوار بماند؛ زیرا الگو ساختن تلاوت خاصى در اوان کودکى و آغاز کار و تقلید از آن شیوه، کار نیکویى است که قارى مى‌تواند به این طریق با پیشرفت خویش، سبک خاص خود را انتخاب کند.
تلاوت به سبک تقلیدى از یک استاد، در واقع سبب معروفیت و شهرت همان استاد مقلّد است نه فرد تقلید کننده و من باز توصیه مى‌کنم که هر فردى براى خویش سبکى خاص داشته باشد.
سیدمتولی در سال‌های حیاتش از محضر اساتید بزرگی مانند محمود‌علی البناء، عبدالباسط محمد عبد‌الصمد، مصطفی اسماعیل، حمدی زامل و زناتی تلمذ و در کنار آنان در محافل مختلف به تلاوت پرداخت.

از سال 1980 آوازه سیدمتولی از مرز‌های مصر فرا‌تر رفت و از این سال صدا و سیمای مصر با ضبط و انتشار تلاوت‌های وی زمینه  را برای حضور شیخ در سایر بلاد اسلامی فراهم کرد.
این قاری نامدار اولین‌بار سال 1370 به همراه مرحوم شحات محمد انور به کشورمان سفر کرد و به جز تلاوت در محافل مختلف در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران هم داوری کرد.

سیدمتولی عبد‌العال در طول عمر بابرکتش بار‌ها به کشورمان سفر کرد و آخرین‌بار ماه مبارک رمضان سال گذشته یعنی درست یک‌سال قبل در تیرماه 1393 میهمان ملت ایران بود که در سفرش به مشهد مقدس تلاوت‌های زیبایی در حرم امام رضا(ع) به یادگار گذاشت.
سیدمتولی درباره جمهوری اسلامی و ملت ایران می‌گوید: در هیچ جاى دنیا مانند ملت ایران ندیدم و در حد بسیار بالایى در عشق ورزیدن به قرآن و اهمیت دادن به این کتاب آسمانى در سطح عالم، ملت بى‌نظیری هستند و من این را به چشم خویش مشاهده کردم و مى‌توانم بگویم که در کشورهایى که مسافرت داشتم این را به عنوان واقعیت و بدون غلو عرض مى‌کنم که از این حیث ملت شما بى‌نظیر است.

من همانند این مردم با ایمان که دل‌هاى پاکى دارند را در هیچ جا مشاهده نکردم. آنها به قرآن عشق مى‌ورزند چه جوان و پیر و زن و مرد و حتى کودک و خردسال، و این یک حقیقت است که مى‌گویم و قصد مبالغه ندارم. حاضرم هر وقت از من دعوت بعمل آید در سال‌هاى آینده باز هم به کشور ایران مسافرت کنم و از خداوند منان خواستارم که هر سال ما را موفق به دیدار شما عزیزان سازد.
خداوند ان شاء الله به همه ملت ایران رفاه و سعادت و خیر فراوان ارزانى کند و به مسئولین محترم و قاریان خوب شما عزت و افتخار بیشترى نصیب فرماید.

سرانجام این قاری نامدار روز گذشته در سن 68 سالگی براثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت و پیکرش امروز در زادگاهش در استان الشرقیه مصر به خاک سپرده شد.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
محمدکاکاوند
|
-
|
۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۲۱:۲۱
0
7
روحش شاد و قرین رحمت واسعه الهی. ایشان محب اهل بیت بودند و از این اظهار محبت نیز باکی نداشت. ان شائالله که روح ایشان قرین قرآن و اهل بیت قرار گیرد.
پ _ج
|
-
|
۱۳۹۴/۰۴/۲۶ - ۰۰:۳۱
1
5
خدا رحمتش کند.
محمد محمودی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۴/۲۶ - ۰۳:۰۳
0
3
خداوند ایشان را رحمت کند بنده با افتخار عرض میکنم مدت ده سال است سبک ایشان را به صورت حرفه ای تقلید میکنم و بسیار لذت میبرم
hvnadv
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۰۴ - ۱۷:۱۶
0
3
روحش شاد که با تلاوتهای محشر آیات نورانی قرآن روح انسان را جلا می بخشید
محمد صباغ
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۰۷ - ۰۳:۴۶
0
5
روح پاکش قرین رحمت و غفران الهی باشد.افسوس که این خالق اصوات حزین و آسمانی خاموش شد ولی هزاران شکر که نواهای بیشماری از خود برای ما به یادگار نهاد.
روحش شاد و راهش پر رهرو
میلاد مرادی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۲۲:۴۳
2
1
کاش بجاش من میمردم روحش شاد
سیدجاسم عبودی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۱۴ - ۲۲:۲۶
1
2
روحش شادویادش گرامی انشاالله با پیامبر اسلام وخاتم النبیین محشور شود واقعا که ایشان به معنای کلمه استاد به تمام معنا بود
علی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ - ۰۹:۰۸
1
2
روحش شاد و قرین رحمت الهی باد
یکی از شاهکارهای قرانی در تلاوت بود
مهدیار
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۲۹ - ۱۳:۲۱
0
2
روحشون شاد.خداوند با اهل بیت محشورشون کنه.
سید مهدی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۲۳:۲۰
0
1
من در سال هفتاد که متولی با شحات محمد انور برای اولین بار به قم آمده بود به حرم حضرت معصومه رفته و در محضر تلاوتش بودم که اواخر سورۀ زمر و اوائل غافر را تلاوت کرد. این تلاوت ایشان را هیچ کسی ندارد حتی در آرشیو صوتی تصویری حرم حضرت معصومه نیز نیست ولی من یک نسخۀ عالی از آن را دارم و به نظرم برترین تلاوت ایشان است. خدا رحمتش کند.
عاشق استاد
|
-
|
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۱۸:۴۳
0
6
سلام
من سالها از ایشان تقلید میکردم و اوایل که چهره ایشان را ندیده بودم و از رادیو قران میشنیدم ایشان را به موجود آسمانی شبیه تر می دانستم تا زمینی و به حدی زیبا و تاثیر گزار بود که با تلاوتهای زمینی فرق داشت انشاالله الان کنار صاحب این آیه که به زیبایی تلاوت کرده باشد . وما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل . روحش با محمد و آل محمد محشور باد.
captcha