مرحوم متولی عبدالعال از زبان ساکنان زادگاهش / خوش‌ اخلاقی و سخاوت استاد بی‌نظیر بود
کد خبر: 3331704
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲

مرحوم متولی عبدالعال از زبان ساکنان زادگاهش / خوش‌ اخلاقی و سخاوت استاد بی‌نظیر بود

گروه بین‌الملل: سخاوت و بخشش، کمک به دیگران و خوش اخلاقی، از ویژگی‌های مهم شخصیتی مرحوم استاد متولی عبدالعال بود که ساکنان روستای «الفدادنه» استان «الشرقیه» مصر از آن به نیکی یاد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «الموجز»، سید متولی عبدالعال، قاری برجسته مصری، هفته پیش، در سن ۶۸ سالگی دارفانی را وادع گفت.
استاد سید متولی عبدالعال، از قاریان سرشناس مصری بود که به داشتن صدای زیبا، حسن تلاوت و قرائت نیکو مشهور بود و از وی به عنوان سفیر قرآنی مصر در کشورهای عربی و اسلامی یاد می‌شد و شهرت زیادی در جهان اسلام داشت.
سید متولی عبدالعال،  26 آوریل سال 1947 میلادی در روستای «الفدادنه» استان «الشرقیه» مصر و در خانواده‌ای مذهبی و کشاورز متولد شد. پدرش متولی نام داشت و مادرش به دلیل ارادتی که به شیخ سیداحمد البدوی داشت، او را سید نام گذاشت.
مرحوم استاد عبدالعال از زبان ساکنان زادگاهش
ساکنان زادگاه سید متولی عبدالعال، وی را به داشتن اخلاق نیکو و پسندیده، کمک به دیگران، کرم و بخشش و سخاوت و برخورد خوب می‌شناسند.
یکی از ساکنان روستا در این باره می‌گوید: «پدر سید متولی عبدالعال همیشه آروز داشت که پس از چهار دختر، خداوند یک فرزند پسر به وی اعطا کند که بعد از مرگش، پناهگاهی برای دخترانش باشد».
همچنین، مادر سید متولی عبدالعال نیز پیوسته به درگاه خداوند متعال دعا می‌کرد که خداوند فرزند پسری به وی اعطا کند تا او را به حفظ قرآن کریم بگمارد، بنابراین خداوند دعای این والدین را مستجاب کرد و فرزند پسری به آنان ارزانی داشت.
سید‌متولی از همان کودکی به خواست خانواده و علاقه خودش به آموختن قرآن کریم پرداخت و در سن 5 سالگی به مکتب‌خانه قرآنی زادگاهش رفت و نزد «مریم السید رزیق» از بانوان قرآنی آن زمان به فراگیری قرآن پرداخت.
استاد متولی عبدالعال در سال‌های حیاتش از محضر اساتید بزرگی مانند محمود‌علی البناء، عبدالباسط محمد عبد‌الصمد، مصطفی اسماعیل، حمدی زامل و زناتی تلمذ و در کنار آنان در محافل مختلف به تلاوت پرداخت.
سبک استاد متولی عبدالعال در تلاوت
استاد کمتر از 12 سال داشت که توانست قرآن را حفظ کند، پس از آن با تقلید از سبک اساتیدی همچون «شیخ عبدالباسط» و «شیخ مصطفی اسماعیل» شروع به یادگیری فنون هنر تلاوت کرد.
نکته‌ای که وی را از بسیاری از قاریان متمایز کرد، ارائه سبکی نوین در تلاوت در سن 13 سالگی بود. طولی نکشید که توانست سبکی نوین و حزن‌انگیز برای خود برگزیند، به طوری که پیوسته تلاوت‌های خود را با سبک خود اجرا می‌کرد.
این استاد مرحوم درخصوص ارائه سبک تلاوت می‌گوید: «خداوند سبحان در صوت هر انسان، طنین و آواى خاصى نهاده است و بر این اساس هیچ گاه نمى‌تواند صوتى را به صوتى تشبیه کرد. آن زمان که یک قارى پس از ممارست و پشتکار فراوان مى‌تواند قارى برجسته‌اى شود، بهتر آن است که طریقه‌اى خاص خویش برگزیده و به این ترتیب بر این سبک که نمایان‌گر شخصیت حقیقى اوست استوار بماند؛ زیرا الگو ساختن تلاوت خاصى در اوان کودکى و آغاز کار و تقلید از آن شیوه، کار نیکویى است که قارى مى‌تواند به این طریق با پیشرفت خویش، سبک خاص خود را انتخاب کند.
تلاوت به سبک تقلیدى از یک استاد، در واقع سبب معروفیت و شهرت همان استاد مقلّد است نه فرد تقلید کننده و من باز توصیه مى‌کنم که هر فردى براى خویش سبکى خاص داشته باشد».
سفر سید متولی به ایران و دیگر کشورها
از سال 1980 میلادی آوازه سیدمتولی از مرز‌های مصر فرا‌تر رفت و از این سال، صدا و سیمای مصر با ضبط و انتشار تلاوت‌های وی زمینه را برای حضور شیخ در سایر بلاد اسلامی فراهم کرد.
شیخ سید متولی عبدالعال از جمله سفیران قرآنی مصر است که به بیشتر کشورهای جهان از جمله کشورهای عربی و اسلامی و آفریقایی برای قرائت قرآن کریم و همچنین داوری در مسابقات قرآنی و برگزاری مراسم احیای ماه مبارک رمضان مسافرت کرده است.
این قاری نامدار اولین‌ بار سال 1370 به همراه مرحوم شحات محمد انور به کشورمان سفر کرد و به جز تلاوت در محافل مختلف در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران نیز داوری کرد.
این قاری نامدار مصری هفته گذشته در سن 68 سالگی بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت و پیکر این قاری برجسته رادیو و تلویزیون مصر روز پنجشنبه، 25 تیرماه، بعد از اقامه نماز عصر در زادگاهش در استان الشرقیه مصر تشییع و به خاک سپرده شد.
وی آخرین تلاوت گوش و جان نواز خود را چندی پیش در سحرگاه رمضان امسال در مسجد «سیده زینب» قاهره اجرا کرد که از طریق تلویزیون مصر پخش شد.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
-
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۰۵ - ۱۶:۲۸
0
0
سلام، آخرین تلاوت مرحوم سید متولی عبدالعال در مسجد حضرت زینب سلام الله علیها:
http://www.aparat.com/v/D09CR
mohamad
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ - ۱۵:۲۳
0
0
استادی دیگر از بین ما رفت
captcha