به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدامین حاجیهاشمی، مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای امروز ۲۸ شهریور در نشست خبری نهمین دوره جشنواره بازیهای رایانهای فجر گفت: در سال بیش از ۱۰۰ بازی تلفن همراه و رایانهای در کشور تولید میشود و تعدادی از این بازیها به بازارهای بینالمللی راه مییابند و برخی در داخل و خارج کشور، مخاطبان چند میلیونی پیدا میکنند؛ بنابراین فضای تولید و نشر بازیها به صورت سالانه در این زیستبوم وجود دارد و ممکن است بخش مهمی از این اتفاقات از دید فعالان رسانه دور باشد.
وی افزود: یکی از نقاط ضعف بازیسازان این است که ارتباط و شبکهسازی بین فعالان زیستبوم بازی ایجاد نشده است و به نظر میرسد با برگزاری یک رویداد ملی بتوان این ارتباط را ایجاد کرد.
حاجیهاشمی ادامه داد: امروزه علاوه بر کودکان و نوجوانان، بازی جای خود را در بین جوانان و بزرگسالان هم باز کرده است و براساس پیمایش سال گذشته ۳۴ میلیون بازیکن بازیهای رایانهای و موبایلی در کشور وجود دارد و متوسط سن آنها ۲۳ سال است که هم تعداد مخاطبان و هم بازه سنی بازیکنها در حال افزایش است.
وی تصریح کرد: هماکنون ۵۰ بازی بالای یک میلیون نصب در داخل کشور وجود دارد و این ظرفیت عظیمی که در حوزه معرفی بازیها وجود دارد، میتواند برای دستاندرکاران حوزه فرهنگی، علمی و دانشگاهی مهم باشد؛ از این رو این رویداد فرهنگی با قوت بیشتری در سال جاری برگزار خواهد شد و نهمین دوره آن پس از چهار سال وقفه با عنوان جشنواره بازیهای رایانهای فجر برگزار میشود.
حاجیهاشمی در ادامه گفت: جشنواره امسال علاوه بر جوایز دستاوردهای فرهنگی، جوایز سرمایهگذاری هم خواهد داشت و تبدیل به بستر معرفی زیستبوم بازیهای رایانهای میشود؛ بنابراین جشنواره بازیهای رایانهای فجر، اولین رویداد سرمایهگذاری را در خود دارد و این رویداد، پیشرویدادهایی را برای ارتباط بازیسازان و سرمایهگذاران خواهدداشت و از ماه آینده تا دی برگزار میشود و جمعبندی نهایی داوری انجام و در مراسم اختتامیه از برگزیدگان تجلیل خواهد شد.
نیاز شرکتهای دانشبنیان به منابع پیشران
مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت بازی در کشور گفت: بدون شک یکی از مهمترین حوزههای رسانهای کشور، بازیهای رایانهای هستند که هم از جهت تعداد بازیکن و هم گردش مالی و تأثیر مهمی که بازیها روی شخصیت و هویت دارند، دارای اهمیت ویژهای هستند.
وی افزود: متأسفانه در این حوزه دچار اختلال شناختی هستیم و آنطور که باید در نقشه کلان کشور توجهی به بازیهای رایانهای و فعالان این اکوسیستم نداشتهایم و استعدادهای مهمی در این زمینه مغفول مانده است. از این رو هر جمعی، نشستی و رویدادی در حوزه بازیهای رایانهای مهم است و رسانهها میتوانند در این زمینه نقشآفرین باشند.
حسنلو ادامه داد: باید دو مقوله جدی در حوزه منابع مالی به وجود بیاید، یکی قالب تسهیلات و دیگری سرمایهگذاری است و اتفاقی که در این حوزه افتاده است این است که؛ کسب و کارها در مرحله اول شکل میگیرند، ولی برای رشد و شتاب گرفتن نیاز به منابع جدیتر و پیشران دارند که عموماً در اختیار بانکها است، ولی فاصله بین نقطه شکلگیری یک مجموعه و ایجاد زیرساختها و اخذ تسهیلات از بانکها معنادار است و مجموعههای حاکمیتی و واسط باید این فاصله را با ایجاد جریانهای پایدار و غیربانکی کم کنند و این تفاهمنامه همکاری که امروز امضا خواهد شد، در این زمینه است.
وی تصریح کرد: ما در حال تقویت زیستبوم بازیهای رایانهای هستیم و کارکرد این جشنواره اتصال و روابط بین اجزای شبکه را تقویت کنند تا اجتماع تبدیل به شبکه شود. منابع اولیه که برای شتابدهی و رشد شرکتهای نوپا نیاز است، اختصاص داده خواهد شد و برای شروع این جریان میتواند اثرگذار باشد تا این چرخه به صورت طبیعی کار خود را انجام دهد و ما در کنار بنیاد ملی بازیهای رایانهای نقش خود را ایفا میکنیم.
تخصیص تسهیلات ۱۰ میلیارد تومانی
سیدمهدی سادات حیاتشاهی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صنایع خلاق در ادامه این نشست با اشاره به تخصیص تسهیلات ۱۰ میلیارد تومانی برای سرمایهگذاری در عرصه بازیهای رایانهای گفت: زیرساختهای مالی که برای بازیهای رایانهای نیاز است، بسیار بیشتر از این ارقام و اعداد است و کاری که در قالب همکاریهای امروز امضا خواهد شد، ایجاد زیرساخت اولیه برای حرکت در این مسیر است. همچنین شرکتهای دانشبنیان باید برای جذب منابع مالی آمادگی داشته باشند و بتوانند سرمایهگذاران را برای سرمایهگذاری در یک مجموعه قانع کنند.
وی افزود: ما در راستای برگزاری این جشنواره، سرمایهگذاران را در کنار شرکتهای دانشبنیان قرار خواهیم داد و از شرکتها سرمایهگذار دعوت خواهیم کرد تا بتوانند سرمایهگذاری درخور در حوزه بازیسازی داشته باشند.
در جریان برگزاری نشست خبری نهمین دوره جشنواره بازیهای رایانهای فجر، سه مجموعه بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صنایع خلاق تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
انتهای پیام