کد خبر: 4322522
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۵

بررسی ابعاد جنگ ۱۲ روزه در مستند «ساختمان شیشه‌ای»

حسین پالیزدار گفت: تلاش کرده‌ام تا در مستند «ساختمان شیشه‌ای»، به جزئیات و ابعاد مختلف جنگ ۱۲ روزه پرداخته شود و وقایع این جنگ به‌طور مستند و بدون تحریف برای مخاطبان نمایش داده شود.

در حال تکمیل / مستند «ساختمان شیشه‌ای» جزئیات و ابعاد مختلف جنگ 12 روزه را مدنظر داردحسین پالیزدار، فیلمساز که با مستند «ساختمان شیشه‌ای» در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت حضور دارد، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه جشنواره سینما حقیقت به‌ویژه در سال‌های اخیر فضایی برای نمایش آثار مهم مستند فراهم کرده است، اظهار کرد: جشنواره سینما حقیقت به‌عنوان یک رویداد مهم سینمایی، فرصتی است که فیلمسازان مستند بتوانند کارهای خود را در سطح ملی و بین‌المللی به نمایش بگذارند. اهمیت این جشنواره در این است که به آثار مستند توجه ویژه‌ای دارد و به فیلمسازان این امکان را می‌دهد که پیام‌های اجتماعی و فرهنگی خود را از طریق رسانه‌ای اثرگذار به مخاطبان جهانی منتقل کنند. در مستند «ساختمان شیشه‌ای» سعی کردم تا با استفاده از زبان مستند، حقایق مربوط به جنگ 12 روزه را برای مخاطب داخلی و بین‌المللی بازگو کنم.

وی افزود: از آنجایی که در مستند «ساختمان شیشه‌ای» به جنگ 12 روزه پرداخته‌ایم، این فیلم از اهمیت بالایی برخوردار است. تلاش کرده‌ام تا در این مستند، به جزئیات و ابعاد مختلف جنگ پرداخته شود و وقایع این جنگ به‌طور مستند و بدون تحریف برای مخاطبان نمایش داده شود. این امر از آن جهت اهمیت دارد که بسیاری از مردم هنوز از ابعاد این جنگ آگاهی کافی ندارند و چه بسا که روایت‌هایی که تاکنون منتشر شده، به صورت کامل واقعیت‌ها را نشان نداده است.
 
حسین پالیزدار با اشاره به دشواری‌های ساخت مستند در این زمینه گفت: یکی از چالش‌های اصلی ما در ساخت این مستند، دسترسی به اطلاعات صحیح و مستند بود. به‌ویژه وقتی صحبت از جنگ 12 روزه می‌شود، منابع معتبر و قابل اعتماد به شدت محدود هستند. ما سعی کردیم تا با استفاده از شاهدان عینی و آرشیوهای موجود، یک روایت مستند و معتبر از این جنگ بسازیم که بتواند برای مخاطب خارجی نیز قابل فهم باشد. در این راستا، از اسناد و مدارک بین‌المللی نیز استفاده کردیم تا مستند به یک منبع معتبر اطلاعاتی تبدیل شود.
 
وی ادامه داد: مستند «ساختمان شیشه‌ای» بیشتر از آنکه یک فیلم جنگی باشد، یک فیلم حقوق بشری است. در این فیلم به نقض حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی در جنگ 12 روزه پرداخته‌ایم. حمله به ساختمان شیشه‌ای، که یک مرکز رسانه‌ای است، نه تنها نقض قوانین بین‌المللی است، بلکه نقض آشکار حقوق بشر هم محسوب می‌شود. در این مستند به بررسی ابعاد حقوقی این موضوع و تأثیرات آن بر روابط بین‌المللی پرداخته‌ایم.
 
پالیزدار بر اهمیت آگاه‌سازی جامعه جهانی از این نقض حقوق بشر تأکید کرد و افزود: هدف اصلی از ساخت این مستند، آگاه‌سازی مردم جهان از ظلم‌هایی است که در جنگ 12 روزه به مردم بی‌گناه وارد شد. نمی‌خواهیم تنها از این موضوع در سطح داخلی صحبت کنیم؛ بلکه تلاش داریم تا این پیام را به جهانیان برسانیم. به همین دلیل، مستند ما به چهار زبان عربی، انگلیسی، ترکی و اسپانیولی ترجمه شده است و امیدواریم که بتوانیم با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مستند را در سطح جهانی به نمایش بگذاریم.

این فیلمساز در مورد مخاطبان داخلی و خارجی این مستند توضیح داد: مخاطب داخلی معمولاً با موضوعات جنگ 12 روزه آشنایی دارد، اما آنچه که در این مستند می‌خواهیم نشان دهیم، جزئیاتی است که شاید در رسانه‌های داخلی کمتر به آن پرداخته شده است. به همین دلیل، یکی از اهداف اصلی ما از ساخت این مستند، ارائه یک روایت جامع از جنگ 12 روزه به مخاطب بین‌المللی است.

وی درباره اهمیت پرداختن به جنگ 12 روزه در قالب مستند اظهار کرد: این نوع مستندها نه تنها به حفظ تاریخ کمک می‌کنند، بلکه در فرآیند آگاه‌سازی جهانیان نیز نقشی اساسی ایفا می‌کنند. جنگ 12 روزه یک نمونه بارز از نقض حقوق بشر است که باید به آن پرداخته شود. هر فردی که در این جنگ آسیب دیده یا جان خود را از دست داده است، باید صدای خود را از طریق مستندها به جهان برساند. ما باید این داستان‌ها را به نسل‌های آینده منتقل کنیم تا آنها درک بهتری از مظلومیت ایران و مردم آن داشته باشند.
 
پالیزدار به اهمیت جشنواره سینما حقیقت در این زمینه اشاره کرد و گفت: جشنواره سینما حقیقت نقش بسیار مهمی در معرفی آثار مستند و رساندن پیام‌های مهم اجتماعی و سیاسی به مخاطبان دارد. این جشنواره به‌ویژه در بخش بین‌المللی خود، فرصتی برای فیلمسازان فراهم می‌کند تا آثارشان را به جهانیان نشان دهند و از این طریق، به تغییر نگرش‌ها و آگاهی‌رسانی کمک کنند. من فکر می‌کنم که حضور در این جشنواره به‌ویژه در سال‌های اخیر، اهمیت زیادی برای فیلمسازان دارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات موجود در تولید این مستند گفت: مهم‌ترین مشکل ما در این پروژه، کار در شرایط سخت و دسترسی محدود به منابع معتبر بود. ساختمان شیشه‌ای که در مرکز جنگ قرار داشت، شرایط بسیار سختی را برای تیم فیلمبرداری ایجاد کرد. اما با وجود این مشکلات، سعی کردیم تا با استفاده از تکنیک‌های مستندسازی پیشرفته، یک روایت دقیق و تأثیرگذار بسازیم که مخاطب را به طور کامل درگیر کند.

پالیزدار ادامه داد: مستند «ساختمان شیشه‌ای» نه تنها یک اثر سینمایی است، بلکه یک اقدام حقوق بشری است که هدف آن رساندن صدای مظلومیت ایران به جهان است. امیدواریم که این مستند، بتواند باعث آگاهی بیشتر مردم جهان از جنگ 12 روزه و تبعات آن شود و در نهایت، صدای کسانی را که در این جنگ آسیب دیده‌اند، به گوش جهانیان برساند.

در حال تکمیل / مستند «ساختمان شیشه‌ای» جزئیات و ابعاد مختلف جنگ 12 روزه را مدنظر دارد

پالیزدار در انتها درباره مخاطبان نسل جدید و اهمیت مستندها در آگاه‌سازی آنان گفت: در دنیای امروز، جوانان بیشتر از هر زمانی در معرض تبلیغات و اخبار غیرواقعی در فضای مجازی قرار دارند. این فضا می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، اما در عین حال خطراتی را هم به همراه دارد. یکی از اهداف ما از ساخت این مستند، آگاه‌سازی نسل جدید است. ما نمی‌خواهیم که نسل آینده تنها به روایت‌های سطحی و یک‌سویه رسانه‌ها اکتفا کند. بلکه هدف ما این است که این نسل با واقعیت‌های جنگ 12 روزه آشنا شود و خود بتواند درک بهتری از تاریخ و وضعیت کنونی پیدا کند. مستندهایی مانند «ساختمان شیشه‌ای» می‌توانند به عنوان یک منبع معتبر تاریخی و آموزشی برای جوانان مورد استفاده قرار گیرند.

انتهای پیام
خبرنگار:
داوود کنشلو
captcha